Business Internaţional

General Motors, amenintat cu greva generala de 73.000 de angajati

25.09.2007, 19:00 16

Sindicatul UAW se afla de cateva luni in discutii cu GM cu privire la incheierea unui nou contract care sa-l inlocuiasca pe cel care a expirat pe 14 septembrie. Pentru ca nu au fost multumiti de reactia conducerii companiei, sindicatul a amenintat cu greva generala, titreaza Bloomberg.
"Suntem socati si dezamagiti ca GM nu recunoaste si apreciaza contributia noastra din ultimii patru ani", a declarat presedintele UAW, Ron Gettelfinger.
Prin publicarea anuntului privitor la posibila greva, Gettelfinger isi respecta angajamentul asumat pe 17 septembrie in cadrul unei scrisori adresate membrilor UAW, respectiv de fixare a unei date limita privitoare la organizarea unei greve in cazul in care ritmul negocierilor nu este accelerat.
GM nu s-a mai confruntat cu o greva UAW din momentul in care membrii acestui bloc sindical au sistat lucrul in cadrul a doua fabrici de componente auto din Michigan, in 1998, fortand inchiderea a 26 din 29 de fabrici de asamblare nord-americane ale producatorului auto cu sediul in Detroit. La acea vreme a fost anulata productia a 318.000 de automobile, profitul fiind redus cu 1,3 miliarde de dolari.
"Negocierile cu privire la contractul din acest an implica probleme complexe, dificile, care afecteaza securitatea locurilor de munca ale angajatilor nostri americani si viabilitatea pe termen lung a companiei", a declarat Dan Flores, purtator de cuvant al GM.
Cu trei zile in urma, GM si UAW au cazut de acord in principiu ca producatorul auto sa faca o plata unica prin intermediul unui fond de sanatate destinat pensionarilor, fond administrat de sindicat, acesta urmand sa fie scutit de viitoare datorii in valoare de aproximativ 50 de miliarde de dolari. Astfel, atentia se putea indrepta asupra altor probleme, cum ar fi salariile, securitatea locurilor de munca, a pensiilor si asupra asistentei medicale. Discutiile au fost suspendate insa, la sfarsitul saptamanii trecute, dupa ce partile nu s-au putut pune de acord asupra contributiei finale a GM.
CEO-ul GM, Rick Wagoner, a declarat ca trebuie sa diminueze costurile legate de asigurarile de sanatate in conditiile in care GM pierde cota de piata in Statele Unite in fata constructorului nipon Toyota si a altor rivale straine. Tinta sa este de a reduce cheltuielile fixe pana la 25% din venituri pana in 2010, de la circa 30% in prezent, dupa inregistrarea unor pierderi cumulate de 12,4 miliarde de dolari in 2005 si 2006.
GM a cerut de asemenea UAW sa ia in considerare inlocuirea actualei pensii cu un plan de economii in vederea pensionarii, denumit 401 (k) pentru noii angajati, care ar trebui de asemenea sa accepte o plata fixa anuala pentru asistenta medicala odata ce ajung la varsta pensionarii. Tuturor angajatilor li se cere sa accepte o "inghetare" a alocatiilor pentru cresterea costurilor de trai, dar si alte concesii. In schimb, producatorul auto ofera o serie de facilitati, printre care acordarea de prime celor care sunt de acord cu un nou contract.
Avand in vedere complexitatea crearii unui nou sistem de asistenta sociala de genul celui denumit Voluntary Employee Beneficiary Association, sau VEBA, cat si celelalte modificari luate in discutie in cadrul negocierilor, este necesar un ritm "moderat" de negociere, spune Paul Gerhart, profesor in cadrul Case Western Reserve University din Cleveland.
"Contractele incheiate in graba genereaza adesea mult mai multe probleme mai tarziu", este de parere Gerhart.
Obligatiile financiare ale producatorilor auto americani GM, Ford Motor si Chrysler, in contul serviciilor medicale, au totalizat 114 miliarde de dolari la sfarsitul anului trecut. Cei trei producatori americani estimeaza ca platesc intre 25 si 30 de dolari mai mult pe ora angajatilor din fabricile americane decat platesc Toyota si Honda la fabricile pe care le detin in SUA.

Planul 401 (k)

GM cere membrilor sindicatului UAW sa accepte inlocuirea actualei pensii cu un plan de economii in vederea pensionarii, denumit 401 (k) dupa numele sectiunii din codul legislativ american referitor la taxe
Planul 401 (k) este un plan cu impozitare amanata si consta in deducerea unor sume din salariile angajatilor si investirea acestora in titluri de valoare, angajatii asumandu-si astfel riscurile aferente realizarii unor economii pentru fondul de pensii
GM a propus acest plan ca parte a eforturilor sale de reducere a costurilor fixe, cum ar fi cele legate de forta de munca, pana la 25% din venituri pana in anul 2010, de la 30% in prezent

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO