Business Internaţional

General Motors - O istorie de 100 de ani si un faliment iminent

19.05.2009, 14:45 24

Dupa 100 de ani de activitate si zece luni de restructurare intensa, dar esuata, General Motors, cel mai mare producator auto american, se afla la doua saptamani distanta de intrarea in faliment, considera specialistii, masura necesara pentru ca eforturile administratiei Obama de a remodela un simbol al industriei americane sa fie duse la bun sfarsit, scrie agentia de presa Thomson Reuters.

Avand in fata termenul limita de 1 iunie impus de guvern pentru restructurare, GM incearca sa scape de datorii de aproximativ 27 mld. dolari (20 mld. euro) legate de obligatiuni, sa castige concesii ample din partea sindicatului UAW si sa elimine circa 1.600 de dealeri din SUA.
Insa, pe masura ce timpul se scurge, specialistii considera aproape sigur faptul ca GM isi va urma rivalul mai mic Chrysler in faliment.
„Aproape cred ca este inevitabil", a declarat Erich Merkle, analist independent al industriei auto. „Nu stiu daca vor putea evita falimentul." GM se confrunta cu nenumarate probleme, de la vanzarile in scadere dramatica si reducerea pretului actiunilor sale la pozitia slaba fata de rivalii de la Toyota si Honda din punct de vedere al modelelor hibride.
Totusi, bilantul incarcat de datorii reprezinta sursa imediata a crizei si motivul pentru care specialistii, analistii si executivii din industria auto nu cred ca producatorul va putea evita un faliment complicat si controversat.
„Falimentul va putea fi evitat numai daca guvernul va accepta orice procent pe care detinatorii de obligatiuni vor sa-l schimbe in actiuni", a declarat Peter Kaufman din cadrul Gordian Group din New York.
GM a anuntat ca 90% din obligatiuni trebuie sa participe la conversie sau va fi obligat sa intre in faliment. Oficialii GM declarau recent ca vor urma probabil exemplul Chrysler, incercand o vanzare la fel de rapida a celor mai bune active ale sale, insa specialistii avertizeaza ca procesul sau ar putea fi mai complicat.
Chrysler a fost ajutat de existenta Fiat drept cumparator, insa in cazul GM nu este clar ce entitate ar cumpara activele sale daca oficialii americani ar conduce reorganizarea sa dupa modelul Chrysler.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO