Business Internaţional

General Motors reduce productia in Europa si scurteaza turele

09.10.2008, 18:40 15

Producatorul auto american General Motors isi reduce productia la majoritatea dintre cele zece fabrici pe care le detine in Europa, ca urmare a crizei creditelor ce se face simtita pregnant in economia reala, scrie Financial Times.

GM a anuntat ca isi va micsora productia sau va scurta turele angajatilor pentru o perioada intre zece zile si trei saptamani, ca o consecinta a vanzarilor scazute la masinile Opel, Vauxhall si Saab.
"Criza financiara afecteaza piata autovehiculelor", au declarat cei de la Opel. "Oamenii isi amana planurile de a achizitiona o masina si acest fapt are implicatii asupra comenzilor noastre".
GM, companie ale carei actiuni au atins la inceputul saptamanii nivelul cel mai mic din ultimii 50 de ani, doreste sa obtina 500 de milioane de dolari prin ipotecarea sau vanzarea sediului din Detroit, Renaissance Centre. "Cautam surse de refinantare pentru acesta ca modalitate de relansare a circuitului lichiditatilor", au declarat oficialii GM.
GM se alatura astfel celorlalti producatori europeni de automobile. Spre exemplu, Skoda, divizie a Volkswagen, isi va opri total productia timp de o saptamana in cursul lunii octombrie, iar Ford a anuntat ca nu isi va mai reinnoi contractele cu 204 lucratori temporari la fabrica din Saarlouis, Germania.
De asemenea, Toyota, Honda, Volvo, Jaguar si Land Rover isi diminueaza productia in Europa.
Vanzarile de masini in Europa Occidentala au scazut cu 9,2% in septembrie, potrivit companiei de consultanta Power and Associates, indreptandu-se catre cel mai putin rentabil an de la inceputul anilor '90 incoace.
GM si-a inchis in cursul acestei saptamani fabrica din Bochum, producatoare a modelelor Opel/Vauxhall Zafira si Astra.
Alte sapte fabrici din Germania, Olanda, Marea Britanie, Spania, Polonia si Suedia vor fi afectate de incetinirea economica.
Viteza si aria extinsa de reducere a productiei in aceasta industrie atesta vulnerabilitatea sa, majoritatea producatorilor de masini obtinand profituri mici sau - in cazul GM si Ford - pierzand bani, fara a-si putea permite sa produca mai multe vehicule decat sunt cerute pe piata.
GM a mai anuntat ca niciun angajat nu va fi concediat.
Mai mult, acestia beneficiaza in Germania de asa-numitul aranjament "time-banking", care le permite sa compenseze scaderea salariilor in prezent in perioade in care cererea creste, printr-un numar de ore lucrate in plus.
Cu toate acestea, situatia curenta antreneaza consecinte nefaste pentru GM, intrucat divizia candva profitabila din Europa a inghitit aproximativ 1 miliard de dolari lunar in decursul acestui an.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO