Business Internaţional

Ghosn, CEO Renault: Cand GM valoreaza doar 3% din venituri cu siguranta vor avea loc achizitii pe piata auto

07.07.2008, 19:50 11

"Atunci cand General Motors, cel mai mare producator auto din lume, valoreaza 6 miliarde de dolari (3,77 de miliarde de euro), respectiv 3% din veniturile anuale, trebuie sa constientizezi ca ceva urmeaza sa se intample", a spus Ghosn in cadrul unui forum economic desfasurat in sudul Frantei, scrie Bloomberg. .
In Europa, indicele Dow Jones Auto & Parts se tranzactioneaza la o valoare de 8,3 ori nivelul castigurilor. In urma cu patru ani, indicele avea o valoare de tranzactionare de peste doua ori mai mare. Toti producatorii auto importanti de pe mapamond, incepand cu Renault si terminand cu General Motors, trebuie sa faca fata presiunii care apasa asupra marjelor de profit, pe fondul cresterii pretului otelului si a pretului record pe care il inregistreaza titeiul.
Actiunile GM au scazut pana la cotatiile din 1954, arata Global Finance Data. Totodata, titlurile Renault au scazut cu 55% fata de varful atins anul trecut, compania fiind evaluata la 23 mld. dolari (14,9 mld. euro). Veniturile anuale ale producatorului auto din Franta sunt de 2,7 ori mai mari decat valoarea de piata.
Dintre marii producatori din industria auto mondiala, germanii de la Volkswagen au inregistrat o crestere cu 68,2% a cotatiei actiunilor, in perioada 6 iulie 2007 - 2 iulie 2008, un titlu al VW fiind cotat pe 2 iulie la 56,6 euro, fata de 33,65 euro anul trecut. La polul opus s-au situat actiunile americanilor de la General Motors, care s-au depreciat cu 71,1% in ultimul an. Topul deprecierilor bursiere este completat de Renault, o actiune pierzand 57,3% din valoare in decursul unui an, in vreme ce un titlu al Ford era cotat la 4,36 dolari pe 2 iulie 2006, fata de 9,11 dolari in 6 iulie 2007.
Renault estimeaza ca nivelul cheltuielor cu otelul va creste cu un miliard de euro in 2009 si planuieste sa transfere o parte dintre aceste costuri catre clienti, a mentionat CEO-ul Renault. El a adaugat ca in 2009 costurile cauzate de cresterea pretului metalelor vor avansa la fel de mult ca intre 2006 si 2008.
"Pana in prezent, consumatorii nu au resimtit aceste costuri ale materiilor prime. De acum inainte, vor vedea acest lucru, in mod gradual", spune Ghosn.
Daca pretul otelului va ramane la nivelul actual, costurile vor creste cu 200 de euro/vehicul, de doua ori mai mult decat anul trecut, a afirmat recent John Lawson, analist al Citigroup. Pretul foii de tabla, folosita in industria auto, a crescut pana la valoarea record de 1.052 de dolari (662,8 euro)/tona in iunie, cu 3,1% mai mult decat precedentul record din mai, potrivit revistei Purchasing. Mai mult, pretul barilului de petrol pare sa se indrepte cu rapiditate spre 150 de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO