Business Internaţional

Goldman a pus deoparte 14 mld. dolari pentru compensatii si bonusuri

23.10.2006, 20:26 12

In seara zilei de 24 octombrie, Lloyd Blankfein, presedinte si CEO al Goldman Sachs, va incepe sa dea mai multe telefoane celor pe care banca de investitii ii considera cei mai straluciti si cei mai valorosi angajati.
Cei care vor fi contactati de Blankfein vor afla ca au fost invitati la probabil cel mai rentabil club de pe pietele de capital din lume: fundatia pentru parteneriat Goldman. Promovarile partenerilor, care au au loc o data la doi ani, sunt subiectul multor speculatii, scrie International Herald Tribune.
Cei 300 de parteneri impart cele mai mari bonusuri, sunt lasati sa investeasca proprii lor bani in cadrul afacerilor cu proprietati ale firmei si sa cumpere actiuni ale Goldman la un pret redus fata de cel de pe piata.
Cu toate acestea, runda de promotii de anul acesta, a patra de cand Goldman a introdus acest sistem ca urmare a intrarii pe piata bursiera in 1999, atrage din ce in ce mai mult atentia.
Acest lucru se intampla in mare parte pentru ca oferta este si mai generoasa: in primele noua luni ale anului fiscal, Goldman a pus deoparte 13,9 miliarde de dolari (11 mld. euro) pentru compensatii si beneficii, mai mult cu 50% decat anul trecut.
Cea mai mare parte din acesti bani vor fi distribuiti pentru bonusuri, iar bancherii estimeaza ca 15-20% din bonusuri vor fi alocate partenerilor. Anul acesta angajatii Goldman vor cerceta atent si promovarile partenerilor pentru a gasi indicii despre viitoarea conducere a bancii.
Blankfein, un fost agent de vanzari foarte priceput, care si-a petrecut o mare parte din cariera sa conducand afacerile comerciale ale Goldman, a fost promovat in cadrul conducerii dupa plecarea lui Hank Paulson, actualul ministru de finante al SUA.
Promovarea sa a fost vazuta ca un semn ca balanta puterii interioare de la Goldman s-a indreptat, poate permanent, catre pariurile cu proprietati si tranzactiile cu obligatiuni in defavoarea consultantei pentru clientii corporatisti.
Daca promovarile partenerilor confirma aceasta viziune, atunci s-ar putea declansa un val de plecari, nu doar dintre cei care au fost omisi, dar si printre tinerii bancheri care vor considera ca sansele lor de a infiinta un parteneriat cu Goldman s-au redus.
Viziunea populara este ca Blankfein, care, ca presedinte al Goldman, a fost implicat hotarator in procesul de selectie in 2004, va alege intre 75 si 100 de parteneri noi si va da de inteles bancherilor ca balanta puterii nu s-a inclinat.
"El se afla in procesul de trimitere a semnalelor catre organizatie", a declarat un fost partener al Goldman despre Blank-fein. "Si vor citi aceasta lista cu o atentie incredibila la detalii. La sfarsit va crede ca se va inclina in favoarea bancherilor datorita reputatiei sale de afacerist."
Potentialii parteneri sunt apreciati in functie de contributiile lor comerciale, dar si pentru formatia lor culturala. Cei care au punctaj mare la ambele au mai multe sanse de a fi alesi.
Printre ceilalti, cei care aduc castiguri mari au sanse mai mari decat cei care sunt vazuti doar ca "puternice cariere culturale".
Brad Hintz, analist la Sanford Bernstein, a declarat, in ciuda tuturor speculatiilor, ca lista noilor parteneri va fi mai putin influentata de politicile interne decat de contributiile la fundatia de baza a bancii.
"Parteneriatele tind sa se faca cu oamenii care aduc banii", a spus el. "Asa ca ar trebui sa ne asteptam sa vedem mai multe nume legate de domeniul comercial si nici o scadere a numelor bancherilor care se ocupa de achizitii si fuziuni." Cu toate acestea, promovarile partenerilor au de asemenea o parte intunecata. Pentru fiecare numar nou de parteneri, un numar deja existent de parteneri este inlaturat.
In cei sapte ani de cand a adoptat acest sistem, Goldman a promovat 290 de parteneri, dar numarul total a oscilat in jurul a 300, din moment ce partenerii existenti au fost rugati sa paraseasca platforma sau sa se retraga. Mai mult, nu toti partenerii au fost tratati in mod egal.
Cu toate ca fiecare partener are o parte fixa din bonusuri, acestea se contabilizeaza numai pentru jumatate din totalul compensatiei. Restul este la discretie, permitand executivilor Goldman sa ii recompenseze pe cei care aduc cele mai mari castiguri.
In ziua anuntului, dupa cum spun oamenii din interior, managerii isi vor petrece majoritatea timpului cu cei care nu au primit promovarea, dar care sunt vazuti ca posibili candidati pentru 2008.
"Este o oportunitate uriasa de recrutare", a declarat un bancher de top de la o firma concurenta. "Pentru ca diferenta dintre cineva care reuseste si cineva care "aproape" reuseste este nesemnificativa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO