Business Internaţional

Hamburgerii McDonald's au reusit sa isi faca loc si in meniul exclusivist al francezilor

28.06.2006, 14:44 24

In Franta McDonald's a avut succes in mare parte datorita managerului sau Denis Hennequin care a stiut cand este nevoie sa accepte regulile impuse de societate si cand este posibil sa schimbe prejudecatile clientilor.
Denis Hennequin era directorul executiv al operatiunilor McDonald's in Franta si cand un restaurant pe jumatate construit a fost daramat cu buldozerul in urma cu sapte ani, ca semn de protest la americanizarea Frantei.
"Suntem un brand, un simbol, nu pretindem ca suntem altceva", a spus Hennequin. "Da, am fost socati", a continuat el, amintindu-si cum intalnirea sa de afaceri a fost intrerupta de stirile demolarii, relateaza The New York Times.
Chiar daca protestatarii au incercat alungarea McDonald's in care vedeau tot ce e mai rau in fast-food si cultura americana, francezii nu au incetat niciodata sa consume hamburgeri. Intr-adevar, cu toate atacurile la adresa companiei, McDonald's din Franta a inregistrat un profit operativ depasit doar de cel al McDonald's din Statele Unite.
Hennequin este in mare parte creierul din spatele succesului lantului de restaurante in Franta, iar una din cele mai semnificative lectii despre a face afaceri in aceasta tara a invatat-o din incidentul cu buldozerul. Dupa demolare a desfasurat campanii de publicitate in care explica mai multe despre McDonald's si operatiunile din Franta, despre ingredientele folosite si despre angajati. Mare parte a succesului se datoreaza stergerii identitatii nationale a restaurantului. Pe de alta parte, toate chiflele, carnea si celelalte ingrediente sunt din Franta; chiar si forta de munca este integral din Franta.
De fapt, singurul ingredient care nu este frantuzesc, paradoxal, este cascavalul din cheeseburgeri. Asta pentru ca McDonald's foloseste chedar, singurul fel de branza la care francezi nu se prea pricep.
Asa ca pentru o luna intreaga de iarna, cand McDonald's Franta promoveaza cheeseburgerii, cascavalul este adus din Olanda sau din Austria.
Acum divizia franceza a devenit foarte profitabila. Aptitudinile lui Hennequin constau in abilitatea de a vinde ceva cu predilectie american unor oameni care pretind ca sunt impotriva culturii americane. Asa a ajuns la cel mai inalt grad pentru un european intr-o companie americana cunoscuta pentru reticenta de a avansa straini.
Secretul sau consta in urmarea manualului de tactici a McDonald's: alegerea atenta a locatiilor si a personalului, instruirea personalului si indoctrinarea crezului McDonald's. Si mai spune el, s-a bazat pe ciudatele obiceiuri ale propriului popor, francezii: in conceptie inversunati fata de americani, dar in fapt admiratori ai mancarurilor, filmelor, muzicii si programelor de televiziune americane.
Succesul McDonald's in Europa vine odata cu "revitalizarea" din Statele Unite. Ca si in Europa, operatiunile McDonald's din SUA au atras atentia prin introducerea unor feluri de mancare sanatoase precum salatele si fructele. Dar spre deosebire de Europa, "revitalizarea" din SUA din ultimele luni a avut loc in mare parte din cauza enormului succes pe care l-a avut "Meniul de un Dolar", in care toate felurile, precum cheeseburger-ul dublu si sandwich-urile cu pui prajit costa un dolar.
Franta si restul Europei nu au suferit o criza la fel de mare ca divizia McDonald's din Statele Unite. De fapt puterea restaurantelor frantuzesti si a celor din restul Europei a fost cea care a ajutat compania mama sa treaca peste perioada nefavorabila. Anul trecut compania americana a declarat ca a fost ajutata in doua trimestre de restaurantele europene, a doua piata ca marime.
Ca presedinte al McDonald's Europa, Hennequin este responsabil pentru 41 de tari si este europeanul cel mai vechi in functie la aceasta companie. Asta l-a pus intr-o pozitie dificila toamna trecuta in timpul protestelor studentilor la adresa guvernului si a schimbarilor din legea muncii, pentru ca McDonald's a devenit simbol de instabilitate a locului de munca, job-uri care nu conteaza dupa cum spun francezii.
Asa ca nu este surprinzator ca si familia lui Hennequin a crezut ca ii lipseste un element de respectabilitate carierei acestuia. Bucatarie de inalta clasa da, dar McDonald's? "Bunica mea a crezut ca vand cartofi prajiti pe bulevardul Saint-Michel", a spus el.
Hennequin s-a alaturat echipei McDonald's dupa ce a obtinut licenta in drept si economie si dupa ce a lucrat pentru o perioada scurta de timp la o firma de consultanta. Dupa ce s-a instruit la McDonald's in Mulhouse, in estul Frantei, a urcat rapid in ierarhia companiei, de la manager de restaurant la consultant de teren la presedinte McDonald's Franta, si anul trecut la presedinte McDonald's Europa, avand in subordine 6.276 de restaurante. Acum exista 1.035 de restaurante in Franta, adica a treia piata europeana dupa Marea Britanie si Germania. Intr-un fel, admite el, McDonald's reflecta contradictiile societatii franceze. Franta si-a deschis portile in fata lumii, iar companiile ei s-au adaptat de mult la regulile globale pentru a-si vinde produsele. Totusi, pentru multi patroni francezi, McDonald's ramane o mica parte din America. "Suntem un simbol al Statelor Unite si deci, cand intri intr-un restaurant McDonald's, intri in America", a spus el.
"Este unul din paradoxurile franceze", a continuat el. "Francezilor le place sa fie putin razvratiti, provocatori. In acelasi timp nu aleg cu capul. Servim un milion de clienti in fiecare an." Hennequin s-a nascut intr-o familie franceza in mijlocul Parisului. Ambii parinti sunt avocati, iar apartamentul lor avea vedere la Sorbona. Inainte de studiile universitare a urmat cursurile liceului Henry al IV-lea.
Anul trecut, a avut loc un eveniment care a adus aminte de incidentul cu buldozerul, al lui Jose Bove, un fermier care militeaza impotriva globalizarii. Politia din Lille a gasit un model de plastic al lui Ronald McDonald, care a fost furat din fata unui restaurant, atarnand de un pod cu un lant si o bila de fier legate de picior.
Hennequin a tratat incidentul cu indiferenta, mentionand ca Ronald este tinta glumelor nesarate. "Este o tinta sigura", a spus el.
Dar despre incidentul cu buldozerul spune ca "deodata s-a tras acest semnal de alarma. Ce facem? Am inceput sa explicam ce se intampla in bucatarie, cum tratam ingredientele, angajatii. Fara nici o ironie, ii multumim lui Bove pentru ajutorul pe care ni l-a dat in aceasta privinta". A comparat situatia cu judo, unde forta adversarului este transformata in avantaj.
"Francezii protesteaza prin lupta", a spus el, explicand lectia pe care a invatat-o. "Nu uitati, noi ne-am omorat regele, Marea Britanie inca mai are o regina." "Avem o cultura de confruntare. Poti sa spui ca este buna sau rea, dar asta este." Cat despre controversatul subiect al somajului din randul tinerilor francezi, Hennequin are opinii clare. Daca Franta nu creeaza locuri de munca pentru tineri, nu este numai vina McDonald's Franta.
Cand s-a angajat la McDonald's in 1984, varsta medie a unui angajat era de 22-23 de ani; astazi este de 26-27. In fiecare an McDonald's asigura 40.000 de locuri de munca in Franta. "Este o slujba la care se ajunge usor", a spus el, "dar pentru cei care vor cariera exista oportunitati reale". Spune ca francezii au acceptat McDonald's atat de repede, in ciuda sofisticatei lor bucatarii, pentru ca era rapid, convenabil si ieftin. Si pentru ca este un mediu prietenos pentru copii, o caracteristica ce lipseste restaurantelor traditionale frantuzesti.
"Daca aveai copii si incercai sa mergi la un restaurant traditional", spune el, "era un cosmar, nu o experienta placuta".
"Este dragoste si ura" a adaugat el. Protestele recente ale studentilor, spune el, ii aduc aminte de nelinistea care cuprinsese Franta in mai 1968, cand urmarea demonstratiile, la varsta de 10 ani, de la fereastra dormitorului parintilor. "Ce ma deranjeaza este ca ceea ce fac ei astazi, intr-un fel, este sa protesteze in favoarea regulilor actuale; sunt speriati de viitor" si deci de schimbare. "Inteleg de unde vine frica", spune el. "In acelasi timp, ce pierdere."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO