Business Internaţional

Harley Davidson a cazut in ghearele crizei

20.10.2008, 16:34 22

"Lasati criza la o parte!", spune o reclama a celui mai important producator de motociclete din SUA. "Haideti sa conducem!"

Criza creditelor de pe piata americana a ricosat insa puternic asupra vanzarilor companiei cu sediul in Milwaukee, scrie Bloomberg. Vanzarile angro s-au diminuat puternic in cel de-al treilea trimestru al lui 2008 fata de 2007, scazand chiar sub pragul deloc optimist de 74.000 de unitati estimat de Harley, potrivit lui Erik Kolb, analist financiar pentru Standard & Poor's.
"Compania activeaza pe o nisa de piata exclusivista si destul de scumpa, iar in aceasta perioada lumea se fereste de astfel de achizitii", a afirmat Kolb, recomandand pastrarea actiunilor detinute la aceasta firma pentru moment.
Preturile variaza intre 7.000 si 35.000 de dolari, insa modelele pot ajunge si la 40.000 de dolari (29.700 de euro), in functie de accesorii, incluzand tevi de esapament cromate Screamin' Eagle.
Inasprirea conditiilor de acordare a creditelor si precautia consumatorilor tempereaza cererea pentru produsele asa-numite "de timp liber", a declarat analistul de la Citigroup, Greg Badishkanian. In opinia sa, vanzarile din SUA ale Harley au scazut cu 15% in decursul ultimului trimestru si s-ar putea deprecia drastic in 2009.
Conform unui studiu realizat de Bloomberg, 16 analisti au afirmat ca Harley ar putea consemna venituri de 78,5 centi pe actiune pentru ultimul trimestru, in scadere cu 27% fata de perioada similara a anului precedent.
Vanzarile de motociclete, indragite pentru infatisarea retro si pentru bubuitul motorului, asa-numitul "potato-potato-potato", au atins un nivel de 343.981 de unitati in urma cu doi ani, inregistrandu-se venituri nete record de 1,04 mld. $. Declinul a survenit odata cu 2007, cand o greva de trei saptamani la una dintre uzinele importante ale Harley din Pennsylvania a generat o micsorare a productiei modelelor cu cea mai mare priza la consumatori.
Compania a anuntat in aprilie ca va efectua 730 de concedieri si ca va reduce productia de motociclete din SUA cu 27.000 de unitati, adica aproximativ 8,2 procente, anticipand vremurile de recesiune.
Cresterea economica incetinita si consumerismul puternic diminuat vor "continua sa creeze provocari pentru companie cel putin pana la sfarsitul anului", a precizat CEO-ul Jim Ziemer pe 17 iulie, cand Harley si-a anuntat rezultatele pentru cel de-al doilea trimestru al lui 2008. Pentru aceasta perioada, concluziile raportului intocmit de Harley consemnau un venit de 95 de centi pe actiune.
Asta inainte ca piata creditelor sa inghete si ca investitorii sa se debaraseze puternic de actiuni, antrenand declinul cel mai accentuat din ultimii 75 de ani al indicelui Standard & Poor's 500.
Harley a pierdut 4,2 dolari sau 15%, ajungand la nivelul de 24,53 dolari pe actiune in cadrul bursei new-yorkeze, cel mai semnificativ declin din 13 aprilie 2005 incoace. Actiunile si-au diminuat valoarea cu doua treimi fata de recordul de 75,5 dolari pe actiune inregistrat pe 22 noiembrie 2006, reprezentand aproximativ dublul scaderii inregistrate in prezent de indicele Standard & Poor's fata de perioada similara din 2006.
"Intr-adevar, nu au existat forte externe de la inceputul anilor '80 incoace care sa se compare cu ceea ce se intampla acum", a mentionat purtatorul de cuvant al companiei Harley, Bob Klein. El a refuzat sa comenteze asupra conditiilor de piata pana la predarea raportului trimestrial.
Harley, fondata in 1903, a parcurs o perioada dificila in anii '60, cand modelele mai ieftine fabricate de Honda Motor si Yamaha Motor au concurat puternic gigantul din industria motocicletelor. In 1982, recesiunea si limitarile financiare pentru productia de noi modele au antrenat o reducere a personalului cu 40% si o diminuare a salariilor cu 9%. Compania a scapat ca prin minune de faliment dupa ce a contractat noi linii de creditare. Vanzarea de debut a actiunilor in 1986, influentata de nostalgia pentru brandul Harley, a generat un beneficiu de 25 de milioane de dolari in plus fata de veniturile preconizate.
Banii au fost investiti in noi modele care aminteau de anii de glorie ai lui Harley din prima jumatate a secolului al XX-lea, a apreciat fostul CEO al companiei, Rich Teerlink, in cartea sa din 2000, "Mai mult decat o motocicleta" (More Than a Motorcycle), publicata de Harvard Business School Press.
"Compania a mai avut perioade grele: sa ne amintim de recesiunile de la inceputul anilor '90 si din anii '80", a declarat Tim Conder, analist al Wachovia Corp.
"Pentru a putea intelege ce se intampla pe piata creditelor, ar trebui sa ne intoarcem in anii '30", a mai adaugat Conder.
In timp ce backgroundul ar putea ramane la fel de sumbru si in 2009, "Harley se va mentine pe termen lung; nu are sustinerea financiara pentru a putea depasi aceasta criza? Ba da", a conchis Tim Conder.
Compania detinea aproximativ 804 milioane de dolari (598 milioane de euro) in lichiditati si investitii pe termen scurt la 30 iunie, in comparatie cu 723,4 milioane de dolari (538 milioane de euro), suma detinuta in urma cu un an, potrivit datelor furnizate de Bloomberg. Datoriile pe termen lung includeau obligatii de 2 miliarde de dolari, cu scadenta in 2018 si imprumuturi de 1,9 miliarde de dolari cu scadenta in 2011.
Inasprirea conditiilor de creditare este o provocare pentru Harley, intrucat aproximativ 75% din vanzari sunt finantate prin imprumuturi, a mai spus analistul de la Citigroup, Greg Badishkanian. Prin comparatie, sectorul auto solicita credite doar pentru 66% din achizitii.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO