Business Internaţional

Hyundai are de ales: Polonia sau Slovacia

16.02.2004, 00:00 25



Hyundai Motors ar putea stabili pana la sfarsitul lunii februarie locatia fabricii pe care o va construi in Europa Centrala, printr-o investitie de 1,1 miliarde de euro, dupa ce o echipa de experti ai firmei sud-coreene a analizat propunerile autoritatilor din Slovacia si Polonia, relateaza Reuters.



Potrivit speculatiilor de pe pietele financiare din Slovacia, Hyundai pare sa prefere acest stat. Perspectiva unei investitii straine de asemenea proportii a favorizat aprecierea monedei nationale.



Hyundai si Kia intentioneaza sa investeasca initial 700-800 milioane de euro, constructia fabricii urmand sa inceapa in prima jumatate a anului curent. Lucrarile sunt prevazute sa se incheie in semestrul al doilea din 2006, iar activitatea ar putea incepe un an mai tarziu.



Proiectul prevede investitii suplimentare dupa definitivarea constructiei, realizate de Hyundai Mobis, producator de piese auto din cadrul Hyndai Motors, precum si de alte firme furnizoare de componente.





Un val de investitii



Fabrica Hyundai este cea mai recenta dintr-un val de investitii in Europa centrala efectuate de catre producatori atrasi de costurile reduse din aceasta regiune, costurile fortei de munca reprezentand aproximativ un sfert din cele ale actualelor membre ale UE, de forta de munca calificata si de legaturile din ce in ce mai stranse pe care tarile din aceasta regiune le au cu tarile bogate din Europa occidentala. PwC, firma de contabilitate, estimeaza ca in Europa centrala sunt asamblate 1,2 milioane de automobile pe an. In momentul in care se va finaliza constructia fabricilor proiectate, in anul 2006, acest numar va creste la peste 2 milioane.



"Cea mai mare parte a investitiilor in industria automobilelor se indreapta catre aceasta regiune," declara Oles Gadacz, un oficial al Hyundai.



Fabrica Hyundai reprezinta o miza mare, iar in cazul Poloniei pierderea bataliei pentru gazduirea acesteia ar accentua sentimentul de nemultumire cu care este dejaprivit nepopularul guvern de stanga condus de primul ministru Leszek Miller.



In cea mai mare parte a anilor '90, Polonia s-a bucurat de o reputatie foarte solida, reusind sa aplice reforme importante cu repeziciune si sa se dezvolte intr-un ritm alert, in timp ce Slovacia se lupta cu guvernele autoritare conduse de Vladimir Meciar si cu o economie incremenita in tipare vechi.



Totusi, in jurul anului 2000, ritmul aplicarii reformelor in Polonia s-a incetinit, economia sa a stagnat, iar birocratia a pus stapanire din nou stapanire pe tar. Intre timp, Slovacia a reusit sa-l indeparteze pe Meciar, si-a recladit economia si si-a reformat piata muncii.



Matthew Pottle, partener in cadrul PwC din Praga, a declarat: "In ultimii cativa ani, guvernul slovac a inregistrat succese semnificative. Polonia, insa, nu mai are aceeasi atitudine pozitiva fata de investitori".



Ca semn al acestei scaderi a gradului de atractivitate a Poloniei in randul investitorilor, Toyota si PSA Peugeot-Citroen au decis initial sa-si construiasca fabrici in aceasta tara, razgandindu-se mai apoi. Fabrica in valoare de 700 milioane de euro ce va fi inaugurate in anul 2006 in Trnava, vestul Slovaciei, va asambla 300.000 de automobile pe an.Toyota si PSA Peugeot-Citroen au decis in anul 2002 sa-si construiasca o fabrica in valoare de 1,5 miliarde de euro in Kolin, la est de Praga, Republica Ceha.



"Ultimele doua investitii de marca ce nu s-au indreptat catre Polonia au avut un impact foarte mare," a declarat Andrzej Zdebski, director al PAIZ, agentia polona de investitii.





"Nu vreau sa-mi petrec timpul prin ministere"



PAIZ a efectuat un studiu cu privire la problemele intampinate de investitori in Polonia si a descoperit o adevarata retea de probleme complicate, acestea incluzand legislatia privitoare la impozite in permanenta schimbare, si birocratii ce adesea emiteau interpretari contradictorii cu privire la reglementarile privitoare la impozite.



"Vreau sa construiesc automobile, si nu sa-mi petrec timpul prin ministere," se plangea Romuald Rytwinski, director al diviziei detinute de General Motors in Polonia. Peugeot si Toyota au discutat cu acesta inainte de a lua decizii privitoare la investitii in aceasta tara.



Polonia a decis ca investitia Hyundai este atat de importanta, incat necesita implicarea guvernului si a primului ministru, acesta garantand in mod direct toate provizioanele ce sunt in curs de negociere cu producatorul sud-corean de automobile.



In cazul Slovaciei, investitia Hyundai este de asemenea foarte importanta. Pavol Rusko, un mogul al mediei slovace si noul ministru slovac al economiei, l-a demis pe directorul agentiei slovace de promovare a investitiilor straine, Sario, in luna octombrie pentru presupusa sa incompetenta in purtarea negocierilor cu Hyundai.



Rusko a mers in Coreea de Sud pentru a pleda cazul Slovaciei si la intoarcere a sustinut ca numai lui personal i se datoreaza ramanerea Slovaciei in cursa.



Conform unor rapoarte aparute in Coreea de Sud si Europa, se pare ca Hyundai a ales deja Slovacia, insa oficiali ai companiei insista ca ambele tari sunt inca in cursa, compania urmand sa ia o decizie in acest sens catre sfarsitul acestei luni.



Gadacz din cadrul Hyundai sustine: "Depinde de pachetul oferit de guvernul gazda. Acestea vor fi analizate cu atentie".



Investitia efectuata de Hyundai in Europa reprezinta al treilea segment al strategiei sale de extindere agresiva pe plan global, dupa construirea de fabrici in Statele Unite si China in decursul ultimilor doi ani.



Extinderea in Europa este cruciala avand in vedere ambitia companiei Hyundai de a se numara printre primii cinci mari producatori de automobile din lume pana la sfarsitul acestui deceniu. Compania si-a majorat volumul vanzarilor cu 9,9% anul trecut pe piata Europei occidentale, pana la 246.900 de unitati, iar Kia Motors, ce este parte a Hyundai Motor Group, este marca europeana de automobile cu cel mai rapid ritm de dezvoltare.



"Avand in vedere volumul vanzarilor atins, astfel de investitii devin necesare," spune Gadacz. Fabrica ce urmeaza a fi construita va produce 300.000 de automobile de marime redusa, in principal modelul Getz, si datorita iminentei intrari a Poloniei si Slovaciei in Uniunea Europeana, intreagaproductie va putea fi exportata catre Europa occidentala, calea aleasa de alti producatori cum ar fi Peugeot si Volskwagen in cazul Slovaciei si Fiat in cazul Poloniei.





Constrangerile UE



Constructia fabricii, la care vor lucra 3.000 de muncitori, urmeaza a incepe in al doilea trimestru al acestui an, iar productia va fi lansata in anul 2007.



In incercarea de a incheia un acord cu Hyundai, ambele tari sunt constranse de reglementarile UE ce limiteaza facilitatile ce pot fi acordate la 15% din valoarea investitiei. desi detaliile privitoare la ambele oferte sunt confidentiale, ambele se apropie de acest prag.



Ca locatie pentru aceasta fabrica, Slovacia a propus Zilina, din nordul tarii, in apropiere de actualii furnizori de componente auto din Polonia si Republica Ceha. Zilina nu este legata la reteaua de autostrazi, desi acest lucru va trebui sa se intample pana cand fabrica isi va incepe productia.



Zilina ofera un teren de 250 de hectare, facilitati educationale, o facilitate speciala de sanatate, scutire de impozite pe teren si proprietate si extinderea retelei de transport public pana la fabrica.



Polonia a propus ca locatie Kobierzyce, langa Wroclaw, in regiunea intens industrializata Silesia. Desi majoritatea drumurilor din Polonia sunt intr-o stare precara, Wroclaw beneficiaza de o infrastructura mai buna ce o leaga de Germania.



Kobierzyce, ce gazduieste deja 60 de proiecte de investitii, ofera aceasi intindere de teren ca Zilina, o scoala unde se preda in coreana, cat si sprijin in ceea ce priveste infrastructura.



"Investitorul nu trebuie sa fie preocupat decat de construirea fabricii," spune Andrzej Szejna. Fost ministru adjunct al economiei, acesta lucreaza in prezent in cadrul PAIZ. Ca si Rusko, acesta a mers in Seul pentru a sustine cauza tarii sale.



Polonia dispune de o industrie de furnizare de automobile mai bine dezvoltata decat Slovacia, ce a inceput sa devina o forta semnificativa in anul 1998. Slovacia va recupera rapid, insa, in aceasta privinta.



"In anul 2007, Slovacia ar putea fi numarul unu sau doi din punct de vedere al productiei de automobile pe cap, odata ce Peugeot se va instala," spune Jan Pribula, reprezentant al guvernului pentru industria automobilelor.



Factorul politic va cantari in cele din urma destul de mult pentru ca Hyundai va analiza cu atentie motivele pentru care Peugeot si Toyota nu au ales Polonia, sustine David Green, senior manager in cadrul PwC din Varsovia.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO