Business Internaţional

Iesirea din recesiune vine pe calea ferata

18.10.2009, 23:13 14

Marile proiecte legate de constructia de cai ferate de mareviteza pentru transportul de calatori figureaza in pachetele destimulente ale multor guverne, pentru ca, pe langa faptul ca duc lacrearea de noi locuri de munca, acestea sunt capabile si saimpulsioneze economiile regiunilor pe care le deservesc, scrieFinancial Times.

China are cel mai impresionant program, iar tari ca ArabiaSaudita si India continua sa dezvolte planuri pentru liniispeciale. Chiar si Statele Unite, ramase candva in urma in aceastaprivinta, are acum planuri ambitioase pentru coridoare de mareviteza ca parte a pachetului lor de stimulente economice.

Europa ramane continentul cu cel mai ridicat grad de utilizare aliniilor ferate de mare viteza, iar unele tari de aici au planuriambitioase de expansiune.

La inceputul acestui an, Franta a accelerat un proiect deextindere a retelei de cale ferata de mare viteza cu 500 de km.Germania cheltuieste de asemenea masiv pe reteaua feroviara, desinu in mod specific pe liniile de mare viteza. Guvernul britanic asolicitat un raport pana la finalul anului privitor la posibilaconstructie a unor linii de mare viteza.

Spania, care va devansa anul viitor Japonia ca tara cu cea maiextinsa retea de rute de mare viteza, si-ar putea accelera larandul sau programul de stimulare a economiei, conform lui MattiasArchilla, director in cadrul Renfe, operatorul de stat din acestsector.

Justificarea este reprezentata de unul din cele mai des invocatebeneficii ale liniilor de mare viteza - faptul ca revitalizeazaorasele pe care le deserveste.

"Pe termen mediu, investitiile din acesti ani vor contribui lacresterea economiei", a declarat Archilla.

Totusi, investitiile raman dependente de fondurile de caredispun guvernele. Astfel, au aparut temeri ca noile dezvoltariavute in vedere ar putea fi vulnerabile in fata unor eventualereduceri de cheltuieli bugetare. "Daca ne vom confrunta cu osituatie economica mai dificila anul viitor, nu stiu care vor ficonsecintele", a declarat Johannes Ludewig, director al ComunitatiiEuropene a Cailor Ferate.

In Europa Centrala si de Est exista cu mult mai multe probleme.Michael Clausecker, director general al Unife, Uniunea IndustriilorFeroviare Europene, spune ca tarile est-europene cel mai gravafectate de recesiune pot intampina probleme in ceea ce privesteasigurarea a 15% din finantare pentru proiecte in care UE platesterestul.

Companiilor de cai ferate est-europene cu venituri in monedelocale le este de asemenea mai dificil sa atraga finantare decatcele din tarile din zona euro, spune Thomas Maier director algrupului pe infrastructura din cadrul BERD.

Chiar si tarile vest-europene au probleme in asigurareafinantarii necesare.

Astfel, putini observatori cred ca o omogenizare a standardelordin acest sector la nivelul celor doua jumatati ale Europei esteposibila in viitorul apropiat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO