Business Internaţional

In Cehia, retailerii si bancile vor sa introduca sistemul de cash-back

06.06.2005, 18:45 20

In contextul gradului foarte ridicat de dezvoltare inregistrat de sectorul de retail din Republica Ceha, si al vanzarilor in crestere, bancile sunt in cautarea unei metode de a intra pe aceasta piata, utilizand un sistem ce este deja bine cunoscut in Statele Unite si Marea Britanie.

Urmand exemplul acestor tari, un numar de banci locale incearca sa sporeasca utilizarea de carduri de plata prin lansarea unui sistem de cash-back in cele mai mari centre de retail din Cehia, potrivit The Prague Post.

"Vei cumpara bunuri in valoare de 150 de coroane (5,09 euro), dar vei putea solicita bani in plus. Pur si simplu semnezi o chitanta pentru 450 de coroane si vei primi 300 de coroane sub forma de cash", spune Miloslav Kozler, country manager in cadrul Visa.

Avand in vedere gradul din ce in ce mai mare de utilizare a cardurilor de plata in aceasta tara, lansarea sistemului cash-back se poate dovedi avantajoasa pentru toate partile implicate, cumparatori, retaileri si banci. In timp ce cumparatorii se vor putea bucura de servicii extinse disponibile prin intermediul cardurilor de plata, noul serviciu ar putea atrage mai multi clienti pentru retaileri, iar bancile vor putea sa profite impreuna cu retailerii de pe urma dezvoltarii sectorului de retail.

"Sistemul cash-back a fost perceput in mod destul de pozitiv peste hotare, din moment ce ofera acces la sume reduse", spune Klara Gajduskova, purtatoare de cuvant a bancii Ceska Sporitelna.

In mod similar, reprezentantii lanturilor de retail sunt de acord ca acest sistem le-ar putea face serviciile mai accesibile clientilor. Printre aspectele principale din cadrul negocierilor va fi comisionul platit de retaileri bancilor. Kozler a declarat ca acest comision ajunge de obicei la 1%-4% din volumul total al tranzactiilor. Insa, o data cu cresterea comisioanelor catre banci, creste si baza de clienti, pe fondul serviciilor mai atractive oferite, spune Petr Uchytil, purtator de cuvant al Delvita. "Sistemul cash-back ar putea conferi retailerilor un avantaj similar celui legat de acceptarea cardurilor de plata", spune acesta.

Uchytil adauga ca Delvita doreste sa implementeze acest sistem in cadrul punctelor de plata. Totusi, a declarat Uchytil, compania va trebui sa ia in considerare, pe langa altele, si riscurile sporite privind siguranta, ce rezulta din existenta unor sume mai mari de bani in cadrul acestor puncte.

Reprezentantii principalelor banci au confirmat faptul ca poarta negocieri privitoare la lansarea acestui sistem. "Acest serviciu ar putea fi disponibil prin 2006", a declarat Pavla Pasekova, purtatoare de cuvant a eBanka.

Purtatorul de cuvant al CSOB, Pavel Hejlar, a declarat ca actualele terminale de plata din centrele de retail nu au nici un fel de suport pentru un astfel de sistem, astfel incat bancile si retailerii sunt nevoiti sa se puna de acord mai intai asupra solutiilor tehnice. Hejlar a declarat ca trebuie mai intai ca bancile sa ajunga la un acord asupra conditiilor tehnice legate de sistemul cash-back, pentru ca mai apoi sa urmeze negocierile cu retailerii.

Un grad mai mare de utilizare a cardurilor de plata reprezinta un obiectiv major pentru Asociatia Cardurilor Bancare (SKB), a declarat presedintele acesteia, Roman Kotlan. "Un numar de aproximativ 7 milioane de carduri de plata au fost emise in aceasta tara, existand in jur de 50.000 de magazine in care sunt acceptate. Totusi, gradul de utilizare a acestora este mai redus decat peste hotare", spune Kotlan.

In medie, cehii au utilizat carduri de plata pentru tranzactii in valoare de aproximativ 12.700 de coroane (417.809 de euro) pe an, in timp ce in UE, media pe cap de locuitor este de aproximativ 80.000 de coroane pe an. Totusi, din ce in ce mai multi oameni recurg la aceasta forma de plata. Anul trecut, numarul de carduri de plata din aceasta tara a crescut cu 50.000 pana la 6,9 milioane. Detinatorii acestora au incheiat tranzactii in valoare aproximativa de 500 miliarde de coroane (16,4 miliarde de euro), o crestere de 12% fata de 2003.

Platile cu carduri efectuate in cadrul centrelor de retail au reprezentat aproximativ 35% din numarul total de tranzactii anul trecut, conform SBK. In premiera, fiecare card emis in Cehia a fost utilizat in medie cel putin o data pe luna in cadrul magazinelor.

Pentru a spori interesul pentru aceste instrumente de plata, cardurile trebuie sa ofere chiar mai multe servicii, spune Kotlan. De exemplu, MasterCard intentioneaza sa introduca un cash card pe care clientii pot pune orice suma doresc.

Conform analistilor din sectorul de afaceri, introducerea sistemului cash-back ar putea deveni o amenintare la adresa ATM-urilor din intreaga tara. Bancile din Cehia au investit foarte mult in ATM-uri in ultimii doi ani. Astazi, exista aproximativ 3.000 de ATM-uri in aceasta tara, in crestere cu aproape 30% in ultimii doi ani, conform SBK.

Gajduskova din cadrul Ceska Sporitelna a declarat insa ca ATM-urile ofera un portofoliu mai amplu de servicii, astfel incat bancile nu sunt inca preocupate de un eventual declin al gradului de utilizare a acestora.

catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO