Business Internaţional

Intr-o lume in plina dezvoltare, laptele este mai important decat petrolul

Intr-o lume in plina dezvoltare, laptele este mai important decat petrolul

Cererea tot mai mare venita dinspre pietele emergente ridica pretul laptelui si al produselor lactate

06.09.2007, 16:32 113

Dupa ani intregi in care a facut economii, Geoff Irwin a reusit in cele din urma sa stranga suficienti bani pentru a cumpara ferma de produse lactate a parintilor sai din Hamilton, Noua Zeelanda, in 2003. Acum, parintii sai
s-au retras intr-o casa din apropiere, iar Irwin, in varsta de 45 de ani, se ocupa de ferma cu 300 de vaci, scrie International Herald Tribune.
Volumul de munca este imens, insa se pare ca rezultatele se vad deja. Dupa numai patru ani, valoarea fermei s-a dublat. In Noua Zeelanda, preturile la produsele lactate cresc odata cu profiturile obtinute din acest sector gratie boom-ului inregistrat de sector pe plan global.
Pe fondul unei combinatii de factori ca schimbarile climatice, politicile comerciale, preturile la lapte s-au dublat pe plan global in ultimii doi ani. In anumite parti ale SUA, laptele este mai scump decat benzina.
Cea mai mare forta care impinge preturile la lapte in sus insa este aceeasi care a majorat preturile la marfuri ca minereul de fier si cupru: o economie globala aflata in plina expansiune. Veniturile in crestere din China si India pana in America Latina si Orientul Mijlociu scot milioane de oameni din saracie si-i propulseaza in clasa de mijloc.
Se pare ca pe langa masinile luxoase si televizoarele cu ecran plat, laptele este un semn al noului capital, o importanta sursa de proteine prezenta in cele mai multe produse din dieta unei persoane cu bani. Laptele este prezent in formulele de lapte pentru bebelusi, ciocolata, inghetata si branza. Majoritatea produselor coapte contin unt, iar lanturi ca Starbucks vand mai mult lapte decat cafea.
Noua Zeelanda este una dintre cele mai mari producatoare de lapte din lume, conform IFCN Dairy Research Center din Germania si cel mai mare exportator de produse lactate. Unii economisti din sector arata ca exista posibilitatea ca actuala criza de pe piata laptelui inregistrata in unele parti ale lumii s-ar putea extinde. Altii spun ca exista destule locuri unde poate fi produs mai mult lapte daca pretul este cel corect. Toti sunt insa de acord ca preturile la lapte vor ramane probabil ridicate si chiar vor creste in continuare.
Acest lucru afecteaza si alte piete. Producatorii de pizza si de inghetata majoreaza si ei preturile. Starbucks si-a majorat preturile. Chiar daca si-a majorat preturile la produse, Hershey a inregistrat un profit in scadere cu 96% in ultimul an financiar din cauza cresterii preturilor la lapte. Preturile la lapte atarna greu si asupra profiturilor Cadbury Schweppes si diviziei de branzeturi a Kraft Foods.
Marii cumparatori ca producatorii de ciocolata si magazinele alimentare isi achizitioneaza necesarul de lapte in conformitate cu contracte pe termen lung, putand astfel diminua efectul unor cresteri sau scaderi bruste de preturi. Astfel, impactul crizei globale difera de la tara la tara si nu toti consumatorii au inca de suferit.
Insa din cauza caracterului local al pietei, exista foarte putine capacitati suplimentare. In trecut, intreaga lume putea intotdeauna conta pe Statele Unite si Europa in sensul rezolvarii crizelor prin exportarea unei parti din propriile rezerve subventionate de branzeturi, unt si lapte praf. Insa Statele Unite si-au redus rezervele, acelasi lucru fiind valabil si in cazul Uniunii Europene, care a inceput sa-si reduca subventiile acordate sectorului in 1993. In plus, cererea in crestere de produse lactate din Statele Unite si noile membre ale UE diminueaza rezervele.
In acelasi timp, cererea crescanda de biocarburanti impinge in sus pretul porumbului si al altor cereale utilizate de fermieri in hrana vacilor. Astfel, cresterea preturilor la furaje accentueaza majorarea preturilor la lapte. Productia se afla in crestere in piete emergente cum ar fi China, insa cererea creste si mai rapid pe pietele respective. In prezent, in China o persoana consuma in medie peste 25 de litri de lapte pe an, in crestere de la 9 litri in 2000, conform IFCN. Astfel, China este unul dintre cei mai mari producatori de lapte din lume, dar si cel mai mare importator de lapte.
Pe alte piete emergente, cresterea preturilor a determinat guvernele sa intervina in sensul controlarii preturilor. In Argentina, de exemplu, guvernul a impus o taxa pe exporturile de produse lactate. India, cel mai mare producator de lapte din lume, a interzis in acest an exporturile de lapte praf.
Cresterea preturilor la lapte contribuie la accelerarea inflatiei pe plan global, din Brazilia pana in Australia, punandu-i pe strategi in incurcatura si generand speculatii ca in spatele acestei situatii se afla ceva mai mult decat raportul dintre cerere si oferta.
IFCN estimeaza ca productia de lapte ar putea creste in anumite tari, insa acest lucru ar putea dura unul sau doi ani. astfel, chiar daca raportul dintre cerere si oferta va fi echilibrat, preturile vor ramane ridicate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO