Business Internaţional

Invingatorii si invinsii din culisele Euro

13.06.2008, 22:21 15

Mii de fani entuziasti s-au adunat in baruri si in centre comerciale in cautarea celor mai mari ecrane din Europa pe care sa urmareasca cel mai mare turneu de fotbal de la Cupa Mondiala incoace.
Cu mult inaintea inceperii meciurilor din campionatul de fotbal Euro 2008, in lumea economica au aparut deja primii invinsi si invingatori ai acestui eveniment sportiv. Pana acum UEFA a avut venituri uriase de pe urma meciurilor. Sponsorii si canalele de difuzare asigura vanzari de 2 miliarde de dolari (1,29 miliarde de euro), cu 35% mai mult decat in timpul campionatului din Portugalia, din anul 2004.
Sponsorii evenimentului care aduce in acelasi loc 16 dintre echipele de fotbal ale Europei isi freaca deja bucurosi palmele la gandul sumelor uriase pe care le vor incasa. Companii precum Cannon, McDonald's, MasterCard si Adidas au deja incasari considerabile de pe urma spoturilor TV si din new media.
Directorul executiv al companiei Adidas, al doilea mare producator de echipamente sportive din lume, Herbert Heiner, a declarat ca firma pe care o conduce si-a atins deja tinta anuala de vanzari.
Totusi, nu toata lumea a reusit sa ajunga la sumele impresionante. Companii precum William Hill, cea mai mare casa de pariuri din Marea Britanie, nu castiga aproape nimic in comparatie cu celelalte mari firme. In perioada campionatului trecut, William Hill a avut un profit de 100 de milioane de lire sterline (126 de milioane de euro) de pe urma suporterilor britanici. Anul acesta insa, entuziasmul fanilor s-a mai diminuat, in conditiile in care Anglia nu s-a calificat la Euro.
"Suma pe care William Hill a incasat-o cu acea ocazie spune foarte multe despre potentialul firmelor de a face bani", a afirmat un analist al Oriel Securities, Jeffrey Harwood.
Kodak, una dintre multele companii care au decis sa renunte la a mai sponsoriza un eveniment sportiv, rateaza si ea o mare ocazie. Anul acesta, oficialii companiei au hotarat sa nu ia parte nici la Euro 2008, nici la Jocurile Olimpice de la Beijing.
"Dat fiind faptul ca profitabilitatea pune o presiune asupra afacerilor, Kodak a renuntat la sponsorizari. Pe termen scurt vor avea un castig, insa pe termen lung vor avea numai de suferit", a spus Chris Whitmore de la Deutshe Bank,
Un alt invins al acestui campionat este industria de bere, in conditiile in care suporterii isi pierd interesul in joc si consuma mai putin alcool in baruri si pe strazi. Companii precum SABMiller sau Anheuser-Busch ar putea pierde sume impresionante de pe urma acestui campionat.
"Nu e o scadere totala a vanzarilor. Fanii pot bea ceva mai putin pentru ca echipele lor nu joaca, insa nu vad asta ca pe un lucru atat de important in termeni de profit pe termen lung", a spus analistul Blueoar Securities, Bruce Davidson.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO