Business Internaţional

Italienii de la Fiat au cel mai mult de castigat din dezastrul din industria auto americana

Italienii de la Fiat au cel mai mult de castigat din dezastrul din industria auto americana

FOTO: Reuters

04.05.2009, 17:15 17
 
Explozia pretului barilului de petrol la peste 150 de dolari a determinat o schimbare a filozofiei pietei nord-americane, dintre pick-upuri si SUV-uri echipate cu motoare mari pe benzina si tehnologie invechita catre solutii „europene" sau japoneze, care implica masini echipate fie cu sisteme hibride de propulsie, fie cu motorizari de mic litraj pe benzina sau diesel pentru un consum mai scazut.
Aceasta schimbare brusca a preferintelor consumatorilor a luat prin surprindere General Motors si Chrysler care acum se lupta pentru supravietuire. In aceste conditii, o ideologie promovata in Europa de constructori precum Fiat va salva cel de-al treilea gigant american de la colaps.
Daca la incheierea parteneriatului cu Chrysler a fost suficient ca Fiat sa vina doar cu tehnologia, fara sa puna niciun cent jos, in cazul achizitionarii operatiunilor GM din Europa si America Latina producatorul italian are nevoie de un munte de lichiditati. Dar de unde vor proveni banii, in conditiile in care sfarsitul primului trimestru din 2009 a surprins Fiat fara lichiditati si cu datorii nete de 18,7 mld. euro?
 
Obtin bani din vanzarea de active
Dat fiind faptul ca piata bancara este aproape inchisa, iar oficialii Fiat au negat zvonurile privind o eventuala majorare a capitalului prin intermediul unei emisii de actiuni, compania italiana si-ar putea sustine planurile de expansiune prin vanzarea unei serii de active, printre care divizia de agricultura CNH Global si cea de echipamente de constructii, spun analistii firmei de cercetare Sanford C. Bernstein. Pentru preluarea Opel, Fiat a inaintat o oferta sub un miliard de euro, potrivit unor surse citate de presa internationala.
Unul din principalele avantaje ale Fiat in ceea ce priveste achizitia a 20% din Chrysler il reprezinta intrarea marcilor „de volum" ale grupului italian pe piata nord-americana.
Alfa Romeo, brandul premium al Fiat, are in plan inca de acum trei ani relansarea marcii in Statele Unite dupa 2010, urmand sa lanseze un nou model de clasa mare.
Spre deosebire de Fiat, care se afla cu gama sa de modele sub nivelul mediu de 140 g/CO2 datorita gamei de modele care fac parte numai din segmentele mini, mic, compact si mediu, Chrysler este aproape integral dependent de vanzarile de SUV-uri datorita marcilor Dodge si Jeep si de cele de segment superior - Chrysler.
 
Chrysler si Fiat in Romania
In 2008 Fiat a comercializat in Romania 15.848 de autovehicule marca Fiat, in crestere cu 1% fata de anul trecut, cele mai bine vandute modele fiind sedanul compact Linea si Grande Punto, cu motorizarile diesel de 1,3 litri, dezvoltate impreuna cu General Motors si care se regasesc si pe modelele Opel. In acelasi timp, Chrysler a vandut putin peste 800 de masini, toate fiind echipate cu motorizari diesel.
In primul trimestru din acest an, numarul de autovehicule inmatriculate ale Fiat a fost de 308.150 de unitati, in scadere cu 8,6% comparativ cu perioada similara a anului trecut. In acelasi timp, Chrysler a comercializat in Europa 13.866 de masini, in scadere cu aproape 53%.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO