Business Internaţional

Japonia pastreaza productia de inalta tehnologie in tara

20.10.2004, 00:00 297



In orasul istoric Kameyama din provincia Mie, Japonia, angajatii celei mai importante fabrici Sharp lucreaza non-stop pentru a produce display-uri cu cristale lichide de ultima ora pentru cele mai bine vandute televizoare cu ecran plat. Uzina din Kameyama a companiei Sharp este o parte a proiectului "Crystal Valley" lansat de guvernul local in anul 2000, cu scopul de a atrage in regiune noi investitii in domeniul LCD, scrie Financial Times. De cand Sharp si-a construit aici aceasta fabrica, autoritatile locale au reusit sa convinga alti treisprezece producatori de tehnologie cu suport LCD sa-si construiasca fabrici in zona. Inspre nord, in orasul Yokkaichi, Toshiba a investit 270 de miliarde de yeni intr-o fabrica de semiconductori, iar Fujitsu a construit o fabrica de cip-uri, investind 160 de miliarde de yeni.



In anii '90, Japonia a fost cuprinsa de teama ca tara se va confrunta cu un declin ireversibil, din cauza mutarii fabricilor in locatii externe, unde forta de munca este mai ieftina. Dar, in ultima vreme, dupa cum o arata exemplul din provincia Mie, interesul pentru bazele de productie din Japonia a crescut. Mie nu este singura regiune care a reusit sa atraga investitii importante in domeniul productiei manufacturiere. Matsushita a decis recent sa construiasca o fabrica pentru producerea televizoarelor cu plasma in Japonia de vest, investind 95 de miliarde de yeni, in timp ce Canon si Toshiba vor sa investeasca 200 de miliarde de yeni pentru a produce televizoare cu ecran plat intr-o locatie inca necunoscuta din Japonia. Investitiile realizate de manufacturieri in Japonia au scazut dramatic in anii '90, companiile suferind din cauza capacitatilor de productie excesive, datorii mari si o cerere redusa pe piata interna. Insa, in ultimii cinci ani, investitiile au crescut semnificativ, conform datelor furnizate de Organizatia de Comert Exterior din Japonia.



Un factor important care sta la baza acestei dezvoltari este cresterea semnificativa a cererii pentru produse electronice de ultima generatie, cum sunt camerele digitale, DVD recorderele si televizoarele cu ecran plat, a caror valoare adaugata este suficient de mare pentru a justifica producerea lor intr-o tara unde forta de munca este scumpa, insa si pregatirea acesteia este una de varf. Mai mult, pe o piata foarte competitiva cum e Japonia, reducerea timpului necesar pentru lansarea unor noi produse este esential pentru succes. "Cheia pentru castigarea cursei pe piata produselor digitale, unde viteza progreselor tehnologice este foarte mare, sta in abilitatea de a iesi mereu pe piata cu cele mai noi produse in cel mai scurt timp posibil", a declarat Yukio Shotoku, vice-presedinte executiv la Matsushita. "In Japonia, vanzarile de televizoare cu ecran plat, DVD recordere si camere digitale sunt puternice, deci e important sa crestem competitivitatea prin dezvoltarea si producerea componentelor cheie in tara", a adaugat Shotoku. Prin urmare, Matsushita a decis sa-si plaseze fabricile componente si periferice in vestul Japoniei, aproape de locul de ansamblare din provincia Hyogo.



Tehnologia avansata care se ascunde in spatele produselor digitale mai inseamna ca este esential ca producatorii sa aiba la dispozitie personal foarte bine pregatit, ceea ce face din Japonia o locatie atractiva pentru manufacturieri. Toshiba si Canon isi produc noile televizoare bazate pe tehnologia cu ecran plat SED in Japonia deoarece aceasta este o tehnologie complet noua. Sharp, care si-a construit sase fabrici in Japonia, incepand cu 1998, a declarat ca daca si-ar separa procesul de productie de cel de cercetare si dezvoltare a produselor, care se desfasoara in Japonia, nu ar reusi sa vina in timp util cu produse noi si ar pierde competitivitatea. "Pentru domenii in care inovatiile in tehnologiile de productie fac diferenta, este mai bine sa producem in Japonia", au spus cei de la Sharp. In ceea ce priveste costurile cu forta de munca, acestea reprezinta o mica parte din costurile totate pentru producerea de tehnologii avansate, cum sunt LCD-urile si semiconductorii. In plus, cei mai multi ingineri, producatori de componente si echipamente sunt situati in Japonia. Daca ar incerca sa dezvolte productia peste hotare, unde infrastructura lipseste, companiile s-ar confrunta cu costuri de productie mai mari. Unele componente ale produselor digitale sunt produse exclusiv in Japonia, de exemplu capurile optice de citire pentru DVD-recordere.



Pe termen lung, nu exista produse electronice de consum care nu pot fi produse decat in Japonia, insa, pe termen scurt, exista produse care depind de tehnologii avansate pe care producatorii chinezi inca nu si le-au insusit. Atat Matsushita, cat si Sharp arata ca protectia proprietatii intelectuale este un factor cheie in lacalizarea productiei. Multe companii japoneze au suferit in urma scurgerilor de informatii si tehnologie inregistrate la operatiunile lor de pe continentul asiatic. In ciuda reinnoirii increderii in productia interna, companiile japoneze sunt realiste in legatura cu riscurile pe care le implica continuarea productiei intr-o tara cu costuri ridicate. Conform unui raport prezentat de institutul Dai-ichi Life Research, avand in vedere tendintele cursului de schimb si cresterea productivitatii, competitivitatea Japoniei va continua sa scada, iar productia va continua sa se mute peste hotare. Pentru ca Japonia sa atinga din nou nivelul de competitivitate din 1985, la cursul de schimb actual, ar fi necesara o crestere a productivitatii de 11,3% in fiecare an, informeaza acelasi raport. Acesta este un tel ambitios, insa Koshi Kitadai, presedintele Matsushita Electronic Components, spune ca "China va recupera mereu din punct de vedere tehnologic, deci Japonia trebuie sa continue sa alerge in frunte".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO