Business Internaţional

Jetstar era cea mai de succes companie aeriana ce nu a efectuat nici un zbor. Acum a decolat

07.06.2004, 00:00 39



Compania aeriana ce a fost descrisa mult timp de catre finantatorii sai drept cea mai de succes companie aeriana pentru transport de calatori ce nu a efectuat niciodata nici un zbor s-a lansat in sfarsit in primul sau zbor saptamana trecuta, relateaza Financial Times.



Plin de celebritati si VIP-uri, avionul ce efectua zborul inaugural al companiei Jetstar a decolat la ora 6 am martea trecuta, zburand de la Newcastle pana la Melbourne.





Lansata intr-un context dificil



Qantas, principala companie aeriana a Australiei, incearca sa faca cu Jetstar ceea ce nici o alta companie aeriana nu a reusit pana acum: sa creeze o companie aeriana cu preturi reduse cu care operatiunile sale de baza sa coexiste cu succes pe termen lung.



"Stim ca majoritatea companiilor traditionale nu au reusit sa faca acest lucru, dar cred ca noi vom reusi," declara Geoff Dixon, director executiv al Qantas. "Am simtit cu certitudine ca exista posibilitatea lansarii unei linii aeriene cu costuri reduse in Australia".



Noua companie aeriana este lansata intr-un context dificil pentru segmentul liniilor aeriene cu costuri reduse. Pretul combustibilului, ce reprezinta 12 pana la 16% din cheltuielile unei companii aeriene, a crescut. Impreuna cu alte linii aeriene, Qantas a anuntat in aceasta luna o majorare a preturilor la bilete, majorare menita a-i usura povara costurilor.



In Europa opereaza aproximativ 50 de companii aeriene cu costuri reduse, insa marjele companiilor EasyJet si Ryanair au fost reduse in contextul unei competitii stranse, iar companiile nou aparute, cum ar fi Flying Finn si Duo, au intrat in faliment.



In timp ce British Airways, partenerul companiei Qantas si cel mai mare actionar al sau, a vandut compania Go, divizia sa cu costuri reduse, cu trei ani in urma in parte pentru ca aceasta devenise un factor ce scadea concentrarea managementului companiei, Dixon spune ca Jetstar este "o necesitate de ordin managerial" pentru grupul australian.



Qantas a investit 100 milioane de dolari australieni (72 milioane de dolari americani) in noua companie. Condusa de Alan Joyce, un fost executiv al companii Ryanair, in varsta de 38 de ani, aceasta este menita a umple mai multe goluri de ordin strategic.



Mai intai, aceasta este o replica la adresa Virgin Blue, linia de discount lansata in anul 2000 de Sir Richard Branson cu un capital de numai 11 milioane de dolari australieni. De atunci, Virgin Blue a acaparat o treime din piata interna.



In al doilea rand, aceasta este un element important in cadrul strategiei de dezvoltare a grupului. Segmentul de leisure al sectorului australian de transport aerian se extinde. Aparitia companiilor aeriene cu costuri reduse pe plan global a reprezentat un stimulent al pietei, iar Virgin Blue nu a reprezentat o exceptie in acest sens. Ian Thomas, director al Centre for Asia Pacific Aviation din Sydney spune ca sectorul australian al aviatiei este asteptat sa inregistreze o crestere de pana la 15% in urmatorii doi ani, segmentul de leisure reprezentand 60, pana la 65%, din piata.





Observand greselile celorlalti



Qantas a contribuit si ea la evitarea unei scaderi pe plan global a acestui sector adoptand o strategie agresiva de expansiune in urma careia veniturile companiei au crescut de la 9 miliarde de dolari australieni in perioada 1999-2000, pana la 11,4 miliarde de dolari australieni in anul incheiat in luna iunie a anului trecut, iar profitabilitatea a fost mentinuta. Compania spera ca linia aeriana de discount sa o ajute sa-si mentina aceste performante.



Se asteapta ca Jetstar sa contribuie la reducerea costurilor totale ale grupului pe termen lung, unele din initiativele sale legate de productivitate fiind transferate catre operatiunile de baza ale grupului.



In ultimul rand, intrand pe piata in acest moment, Qantas are sanse de a impiedica intrarea altor companii similare, contribuind astfel la evitarea unui razboi vicios al preturilor de stil european, spun analistii.



Momentul intrarii pe piata a companiei a fost dictat in mare masura de rapida crestere a cotei de piata detinute de Virgin Blue. La 33%, aceasta se apropie de un punct sensibil pentru Qantas. "Pentru a fi profitabila, Qantas are nevoie de o cota de piata de 65%," spune Dixon.



Patrunzand relativ tarziu pe segmentul low-cost, Qantas se bucura de avantajul de a putea observa greselile celorlalte companii, de la BA cu Go, pana la Air Canada cu Tango.



"British Airways a acordat companiei Go o libertate prea mare de miscare," spune Ian Thomas, adaugand ca liniei cu costuri reduse i s-a permis sa intre in competitie directa cu compania-mama. "Qantas nu va proceda in acest fel. Cu Jetstar, Qantas va umple o nisa a pietei".



Dixon spune ca au existat doua criterii dupa care s-a elaborat strategia de lansare a Jetstar. Mai intai, noua companie urma sa aiba un rol constructiv in interiorul grupului ca intreg. Desi Jetstar va concura cu divizia principala a grupului pe unele rute, acesteia i s-au alocat rute proprii, in special cu destinatii ca Queensland si Tasmania.



"Ceea ce conteaza sunt profiturile grupului ca intreg, si nu profiturile principalei divizii Qantas sau ale Jetstar," spune Dixon.



Al doilea criteriu era caracterul low-cost pur al noii companii, un punct in legatura cu care alte companii au facut compromisuri, spun analistii. "Avem o structura de costuri care nu este influentata in nici un fel de costurile principalei divizii a companiei," spune Dixon.



Pentru a atinge acest scop, Jetstar a introdus caracteristici ce, desi sunt familiare companiilor aeriene deja existente, sunt noi pe piata locala. De exemplu, pasagerii isi pot alege locurile din avion si, intr-o tara unde este de obicei posibil sa apari cu 20 de minute inainte de decolarea avionului si totusi sa te imbarci, check-in-ul se va inchide in cazul acestei companii cu 30 de minute inainte de decolare, o masura destinata a contribui la reducerea costurilor.



O decizie contestata de multi oficiali ai Qantas a fost cea de a nu stabili o conexiune intre zborurile Jetstar si cele ale serviciilor principale ale companiei. Dixon spune ca in acest fel se vor economisi 50 milioane de dolari australieni pe an.



In acelasi timp, Jetstar utilizeaza in premiera un al doilea aeroport din Australia, o strategie aplicata cu succes de noile companii low-cost din Europa. Pentru o treime din zborurile in interiorul si in afara Melbourne, compania utilizeaza aeroportul Avalon, la 35 de mile de centrul orasului, si nu principalul aeroport din Tullamarine, la 15 mile de oras.



In urma acestor masuri, costul pe km loc ocupat (available set km), o unitate standard de masura in cadrul acestei industrii, este estimat la 8,25 centi, desi acesta va scadea la 7,8 centi in timp, o data ce flota sa mai eficienta de 23 aparate Airbus A320 va inlocui flota actuala alcatuita din aparate Boeing 717. In cazul Virgin Blue, costul este de 7,73 centi pe ASK.



In urma stabilirii unor rute exclusive pentru Jetstar si a altor masuri similare, analistii spun ca Qantas se asteapta ca Jetstar sa "fure" unele operatiuni de la compania de baza si de la Virgin Blue.





Totusi, o companie parazit?



Cu Jetstar, Qantas va obtine marje mai ridicate pe unele rute decat cele obtinute in cazul serviciilor sale principale sindicalizate pentru ca, in acest caz, costurile sunt cu aproximativ 45% mai scazute.



"Jetstar va fi o companie-parazit a companiei Qantas. Aceasta este una din filosofiile companiei. Este o strategie inteligenta prin care inving sindicatele," spune Hugh Ritchie, lector in aviation management la Griffith University din Brisbane. "Cei care calatoresc nu mai sunt loiali unei anumite marci, fiind influentati mai mult de considerente de ordin economic".



In ciuda experientei sarace a companiilor aeriene traditionale in ceea ce privese segmentul de discount pe plan global si a numarului redus de noi companii ce patrund pe piata locala a Australiei, analistii cred ca perspectivele de viitor ale Jetstar sunt pozitive.



Smith Barney din cadrul Citigroup anticipeaza ca noua companie va avea o contributie de 70 milioane de dolari australieni in ceea ce priveste profitul brut al grupului in primul sau an, aceasta urmand sa creasca pana la 130 milioane de dolari australieni in anul urmator. Compania crede ca va atinge o cota de piata de 25% pana in anul 2007.



Putini sunt cei ce prevad un razboi al preturilor de genul celui ce a izbuncit dupa lansarea Virgin Blue in anul 2000. "Ne asteptam ca rivalitatea dintre Qantas/Jetstar si Virgin Blue sa se manifeste in limite rationale," spune Jason Mabee, analist al sectorului de aviatie in cadrul ABN Amro din Sydney.



In anii 2000-2001 au existat patru companii ce concurau pe principalele rute, dintre care doua au falimentat sau au fost preluate. In plus, Virgin Blue a devenit acum o companie publica ce urmareste cresterea profiturilor, fiind listata la bursa australiana catre sfarsitul anului trecut.



"Cei care au indoieli tind sa nu fi luat in considerare faptul ca fiecare piata are propriile caracteristici," spune Dixon. "Noi credem ca trebuie sa ne dezvoltam. Nu vrem sa afirmam doar ca suntem o companie traditionala ce urmareste sa-si reduca costurile".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO