Business Internaţional

La Fiat nici creditorii nu mai trag

29.03.2005, 00:00 12

La o luna de la incheierea joint-venture-ului cu General Motors, Fiat se confrunta cu o majorare a costului creditelor, relateaza Bloomberg. Fiat este cel mai mare emitator de obligatiuni european care are ratingul "junk".


"Am evitat sectorul auto, pentru ca Fiat se confrunta cu aceleasi probleme ca si General Motors", a declarat Craig Abouchar, managerul unui fond de investitii care gestioneaza obligatiuni in valoare de 468 de milioane de dolari (361 milioane euro).


Investitorii sunt din ce in ce mai interesati de achizitionarea obligatiunilor "junk", care rivalizeaza cu succes cu cele guvernamentale.


General Motors a previzionat pentru italieni cea mai mare pierdere din 1992, iar agentia de rating Standard&Poor's a avertizat ca va reduce ratingul companiei. Obligatiunile junk sunt cotate cu cel mult Ba1 de Moodys' si cu BBplus de S&P.


Conform calculelor Bloomberg, un credit de 100 de milioane de euro atrage costuri suplimentare de 1,04 milioane euro.


Fiat, care a raportat pierderi 12 trimestre consecutiv, are o datorie de 8,8 miliarde de euro cu rating Moody's de Ba3 si BB- stabilit de Standard & Poors.


Ambele ratinguri se afla cu trei niveluri sub "investment grade" si confera companiei o imagine negativa.


Directorul executiv al Fiat, Sergio Marchionne, a declarat ca planuieste lansarea unei strategii radicale pentru reducerea pierderilor.


Costurile creditelor pentru companiile care sunt cotate cu ratingul junk sunt in crestere. Pentru unii investitori, scaderea valorii obligatiunilor junk era previzibila. Pana recent, acestea obtineau cele mai bune performante din ultimii ani, rata profitului ajungand la 14,7%, comparativ cu 7,6% a obligatiunilor cotate cu investment grade.




Ultima sansa


"General Motors trebuie sa ia deciziile corecte, pe care le-au anuntat la inceputul anului", sustine Elmar Zurek, analist auto la DWS Investment Management. Directorul executiv al companiei a declarat ca se bazeaza pe noile modele pentru atragerea consumatorilor in acest an, dupa ce vanzarile din Statele Unite au scazut cu 1,1% in 2004. Perioada grea prin care trece compania este evidenta si pe piata de capital. General Motors a fost depasita, ca valoare de piata, de producatorul de motociclete Harley, care are o capitalizare bursiera de 17,68 de miliarde dolari (13,28 miliarde euro), fata de 16,17 miliarde dolari (12,14 miliarde euro) cat inregistreaza General Motors.


Compania, care produce Chevrolet, Buick si Cadillac, se lupta sa diminueze costurile, pe masura ce concurentii lor castiga procente importante din cota de piata.


Cea mai mare provocare cu care se confrunta directorul general al GM este mentinerea dominatiei mondiale a gigantului auto. In acest an, se estimeaza ca vor fi cheltuiti 5,6 miliarde dolari cu asigurarile de sanatate, numarul total al angajatilor, pensionarilor sau dependentilor fiind de 1,1 milioane.


Compania dispune de 120,3 miliarde de dolari cash, a declarat purtatorul de cuvant Jerry Dubrowski. Obligatiunile General Motors se tranzactioneaza deja la niveluri comparabile cu cele cu rating junk.


Recent, Fiat a reusit sa ajunga la un acord cu GM, in urma caruia va primi 1,55 miliarde euro pentru a incheia disputa referitoare la optiunea de vanzare a diviziei auto italiene catre producatorul american. GM a evitat astfel cumpararea diviziei auto Fiat, aflata in dificultate.


GM a cumparat in anul 2000 20% din capitalul Fiat, ca parte a unui plan de cooperare in domeniul producerii si dezvoltarii de motoare si autoturisme.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO