Business Internaţional

Lipsa de ingineri costa cea mai mare economie europeana 7 miliarde de euro pe an

15.05.2008, 20:16 26

Franz Ferenbach, directorul executiv al Bosch, a devenit ultimul dintr-o lunga lista a oamenilor de afaceri care au tras un semnal de alarma in momentul in care a avertizat ca lipsa inginerilor este "problema cheie care trebuie rezolvata in viitorul apropiat" de catre Germania, scrie Financial Times.
VDI, asociatia germana a inginerilor, considera ca lipsa personalului calificat costa cea mai mare economie a Europei 7 mld. euro pe an, in conditiile in care se estimeaza ca exista peste 95.000 de locuri de munca neocupate. Numarul unor astfel de locuri de munca aproape s-a dublat in ultimii doi ani.
O situatie similara este prezenta insa si in celelalte state europene, precum Elvetia - unde exista cateva mii de posturi de ingineri neocupate. "Problemele noastre nu sunt atat de serioase ca in Germania, dar devin din ce in ce mai grave", a declarat Marina de Senarclens, presedintele agentiei Engineers Shape Our Future din Elvetia. "Unul din motivele agravarii problemelor este faptul ca au aparut noi sectoare care au nevoie de ingineri, sectoare precum cel al serviciilor financiare", a adaugat De Senarclens.
Pe de alta parte, exista tari, precum Franta sau Italia, unde lipsa de ingineri este mai putin acuta tocmai datorita unui sistem educational eficient pe acest segment. Ferenbach spune ca numarul studentilor germani care termina o facultate de inginerie intr-un an reprezinta doar 90% din numarul celor care se pensioneaza in aceeasi perioada. Prin comparatie, media din celelalte state vest-europene este de 190 de absolventi la 100 de ingineri pensionati.
Manfred Wittenstein, directorul asociatiei VDMA, spune ca lipsa inginerilor "ar putea actiona ca o frana in calea dezvoltarii economiei germane", in timp ce alti reprezentanti ai mediului de afaceri spun ca poate fi pusa in discutie chiar competitivitatea Germaniei pe acest segment.
Un alt motiv pentru care Germania se confrunta cu o astfel de problema este faptul ca inginerii germani emigreaza in Elvetia. "Inginerii germani, dar si specialistii in medicina sunt foarte atrasi de aceasta tara, ceea ce a declansat o dezbatere publica daca nu sunt chiar prea multi", spune De Senarclens.
Principala problema ramane insa lipsa tinerilor orientati spre studiul ingineriei. Tocmai de aceea companiile germane incearca noi abordari, orientandu-se spre o relatie stransa cu univesitatile tehnice. Bosch are deja, in intreaga Europa, peste 2.500 de locuri de munca pentru ingineri ramase vacante, peste jumatate numai pe piata germana. Iar compania a inceput deja sa se orienteze spre ingineri proveniti din exterior, din tari precum India sau China. Dar schimbul poate fi si invers, adica firmele germane si-ar putea muta operatiunile pe aceste piete.
"Germania produce 40.000 de ingineri anual, in timp ce China produce 400.000, iar India 300.000", a declarat Ekkehard Schulz, directorul executiv al ThyssenKrupp. "Din acest punct de vedere companiile germane nu au nici o problema: ar putea oricand sa-si mute productia peste granite. Dar asta ar fi o catastrofa pentru economia germana", a adaugat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO