Business Internaţional

Made in USA by China: Tarifele de import cu care Trump pedepseşte China vor forţa companiile chineze să mute producţia în SUA unde costurile pot fi mai mici şi sunt mai aproape de clienţi

Cao Dewang, preşedintele Fuyao Group, producător de sticlă auto care şi-a deschis o fabrică în SUA

Cao Dewang, preşedintele Fuyao Group, producător de sticlă auto care şi-a deschis o fabrică în SUA

Autor: Bogdan Cojocaru

26.03.2018, 00:08 1294

Preşedintele american Donald Trump a învinovăţit China pentru pierderea a 60.000 de fabrici şi a şase milioane de locuri de muncă, cifre care reflectă, spun cei mai mulţi economişti, atât impactul concurenţei chineze, cât şi al automatizării.

Tarifele cu care Trump împo­vărează acum importurile chineze şi pedepseşte China pentru practici comerciale neloiale ar putea avea ca efect, pe lângă aducerea celor două puteri economice în pragul unui război comercial, întărirea unei tendinţe care până acum un deceniu părea ficţiune: companiile chineze vor produce mai mult în... SUA „ vor exista mai multe produse „made in USA“, dar de către China.

În 2016 un magnat chinez al sticlei auto a produs senzaţie mutându-şi o parte din imperiu în SUA. Cao Dewang şi-a construit o fabrică în Ohio, explicându-şi manevra prin taxele mai mari şi creşterea costurilor cu forţa de muncă din China.

Investiţia de 600 de milioane de dolari a venit după ce Trump a ameninţat că va cataloga Beijingul ca manipulator de valută şi că va aplica tarife de 45% pe importurile chineze pentru a proteja locurile de muncă din SUA, notează The Telegraph. Americanii şi lumea întreagă vedeau un exemplu rar de companie care exportă joburi din China în SUA. Decizia a fost criticată intens în China. S-a spus că omul de afaceri fuge în SUA.

„Sunt om de afaceri şi fac afaceri în SUA. Pur şi simplu reamintesc guvernului că taxele şi costurile cu forţa de muncă sunt prea mari“, a explicat Cao.

Fuyao Glass Industry, compania lui Cao, este furnizor pentru constructori auto importanţi cum ar fi Volkswagen şi General Motors, care au fabrici mari în SUA. Fuyao Glass susţine că este cel mai mare exportator de sticlă auto din lume.

Într-un interviu pentru China Business News, omul de afaceri a explicat că China are „cele mai mari taxe din lume“ şi că industria manufacturieră suferă din cauza taxelor care sunt cu 35% mai mari decât cele din SUA.

De atunci, Trump a introdus o reformă fiscală prin care a micşorat impozitele companiilor.

Fuyao are linii de producţie în peste 10 oraşe din China şi o fabrică în Rusia.

Nu cu mult timp în urmă, companiile debarcau în China pentru a reduce cu milioane de dolari costurile cu forţa de muncă.

În 2004, muncitorii din fabricile din China câştigau 4,35 de dolari pe oră, faţă de 17,5 dolari cât câştigau colegii lor din SUA, după cum arată datele Boston Consulting Group. Acum, potrivit unui sondaj al Camerei de Comerţ Americane din China, companiile cu afaceri în China se plâng că scumpirea forţei de muncă este una dintre problemele lor principale. Aceasta pentru că organizaţiile muncitoreşti devin mai puternice, iar grevele şi disputele legate de muncă sunt tot mai numeroase. Anul trecut, salariile din industrie ajustate la productivitate erau de 12,47 de dolari pe oră în China, faţă de 22,32 de dolari în SUA, scrie The Atlantic. Salariile nu sunt singurele costuri care cresc în China.

Energia s-a scumpit cu aproape 15% din 2010. Terenurile devin şi ele mai scumpe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO