Business Internaţional

Mallurile din Est nu ştiu ce să mai facă pentru a atrage clienţi

Mallurile din Est nu ştiu ce să mai facă pentru a atrage clienţi

O nouă strategie este cea de a construi centre mai mici în jurul unei teme distincte

28.07.2010, 23:14 51

Dacă numele de marcă Christian Dior nu poate atrage clienţi,poate dinozaurii o vor face. Acesta este planul din spatele GalerieHarfa, un centru comercial pe jumătate finalizat aflat în suburbiapragheză Vysocany. Centru ce va dispune de o piscină, o sală defitness şi parc de distracţii având drept tematică dinozaurii,scrie Bloomberg.
În condiţiile în care criza economică pune presiune asupravânzărilor sectoarelor de retail din Cehia şi Ungaria, companii cumar fi Hochtief, Strabag şi Skanska ajută la construirea unor locuricu centre spa şi piste pentru maşini electrice cu scopul de aatrage cât mai mulţi clienţi. Spaţiul ocupat de mall-uri aînregistrat o creştere de peste patru ori din momentul în carefostele ţări comuniste s-au integrat în cadrul Uniunii Europene în2004, accentuând necesitatea de a oferi mai mult decât shoppingpur.

Est-europenii s-au obişnuit cu numelemari
"Nu este suficient să se vină cu numele obişnuite cum ar fi Zara,Esprit şi H&M", consideră Lenka Hartmanova, analist din Pragaîn cadrul companiei imobiliare DTZ Holdings.
"Oamenii îşi doresc o experienţă de shopping şi nu doar o cutieuriaşă din tablă ondulată aşezată lângă autostradă."
Ritmul construcţiei de malluri a încetinit anul trecut, încondiţiile în care criza financiară a măcinat încredereaconsumatorilor. Ungaria a construit 190.000 de metri pătraţi despaţiu de retail în 2009, în scădere faţă de peste 270.000 de metripătraţi în 2008, iar ritmul dezvoltărilor a continuat să scadă înacest an, conform datelor CB Richard Ellis.
Vânzările sectorului ungar de retail se află în scădere de 40 deluni, iar chiriile au coborât cu până la 30 de procente de lavârful atins în 2007, conform datelor CB Richard Ellis. În Cehia,chiriile au înregistrat o scădere de 25% în aceeaşi perioadă.
Harfa, unul din cele două malluri aflate în construcţie în Cehia,caută chiriaşi pentru 10% din cei 41.000 de metri pătraţi de spaţiucomercial, cu patru luni înainte de deschidere.
Dezvoltatorii amenajează magazinele chiriaşilor
Pentru a evita reducerile de chirii, Lighthouse Group,dezvoltatorul Harfa, încearcă să atragă chiriaşi amenajândinterioare de magazine şi oferind servicii adiţionale deîntreţinere, a declarat CEO-ul Tamir Winterstein. Schimbarea estesemnificativă faţă de acum doi ani, când chiar şi brandurile miciluptau pentru un loc, arată el.
"Am fost cu toţii luaţi prin surprindere de intensitatea şi vitezacrizei", a declarat Winterstein. "Nu există comparaţie cu crizeleanterioare. Totuşi, centrele comerciale reprezintă un business petermen lung, iar dacă ieşi în evidenţă, poţi avea succes."
Galeria Harfa va încerca să se remarce definindu-se drept un locpentru fitness şi familie prin intermediul unor puncte de atracţieprintre care un parc tematic cu modele de dinozauri în mărimenaturală cum ar fi Tyrannosaurus Rex şi Triceratops.

Ţintesc spre cei cu venituri mici
Nu toţi proprietarii de malluri urmează această cale high-end.Centrul comercial Lurdy Haz din districtul nouă al Budapestei seadresează celor mai puţin avuţi.
"Am decis să ne adaptăm oferta la buzunarele clienţilor şi să neîndreptăm în direcţia mărcilor mai puţin sofisticate, mai solide",a declarat Gyula Pek, directorul de marketing al centrului.
Dezvoltatorii comerciali va trebui să-şi schimbe strategia, spuneAlexander Rafajlovic, director pe cercetare al Cushman &Wakefield din Praga.
O opţiune este reducerea dimensiunii supermarketurilor-ancoră alecentrelor comerciale şi închirierea spaţiului către retaileri maimici, a declarat el.
O altă cale este cea de a construi centre comerciale mai mici înjurul unei teme distincte în funcţie de zonă, spune LenkaHartmanova din cadrul DTZ.
Mallurile mai puţin atractive nu au supravieţuit recesiunii. Uncentru comercial din vestul Pragăi s-a închis anul trecut după cenu a reuşit să atragă cumpărători.
"Totul s-a întâmplat prea repede aici şi este timpul să ne trezim",declară Hartmanova.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO