Business Internaţional

Marele Premiu de Formula 1 al Ungariei ramane un magnet pentru turisti

27.07.2005, 18:07 20

Subventionat masiv de catre statul maghiar, Marele Premiu de Formula 1 de pe circuitul de la Hungaroring inca reprezinta o puternica atractie turistica pentru straini, relateaza Budapest Business Journal.

Specialistii in turism sunt de parere ca subventia de anul acesta, in valoare de 2,65 miliarde de forinti (10,7 milioane de euro), constituie in continuare bani cheltuiti eficient de catre autoritatile de la Budapesta.

Motivatia oficialilor maghiari pentru subventiile acordate cursei consta atat in veniturile bugetare obtinute, cat si in publicitatea de care beneficiaza Ungaria pe plan international si care ajunge la peste un miliard de telespectatori.

Pana in anul 2001, subventiile de stat acordate acestui eveniment variau intre 400 si 450 de milioane de forinti.

In 2002 insa, ele s-au ridicat la 2,92 miliarde de forinti, apoi la 2,85 miliarde in 2003 si la 2,62 miliarde anul trecut. "Subventia nu este directa", explica purtatorul de cuvant al guvernului, Boglar Laszlo, "ci acopera o parte din taxele percepute de catre detinatorii licentei de Formula 1 intreprinderii de stat Hungaroring Rt."

Cea mai mare parte a veniturilor la bugetul de stat nu vine insa din vanzarea biletelor, ci din TVA incasata ca urmare a cheltuielilor turistilor straini veniti special pentru a asista la cursa de Formula 1.

"Gazduirea cursei de la Hungaroring este profitabila si din alte motive", considera Gabor Galla, director al Agentiei de Stat pentru Promovarea Turismului.

"Cursa atrage circa 120.000 de turisti straini care altfel nu ar fi vizitat Ungaria." Galla aminteste de un studiu al Ministerului Economiei si Transportului, care afirma ca turistii veniti in Ungaria cu ocazia cursei de Formula 1 petrec, in medie, sase nopti la hotelurile din Budapesta sau de pe langa Lacul Balaton. Iar aceste 720.000 de nopti au o pondere semnificativa in totalul de zece milioane de nopti de sedere petrecute anual de turisti in Ungaria.

Calculul lui Gabor Galla este simplu: "La cheltuieli medii zilnice de 20.000 de forinti de persoana, suma totala a cheltuielilor se ridica la 14 miliarde de forinti. Si cum TVA medie este de 20%, incasarile bugetare reprezinta circa 2,8 miliarde de forinti".



Popularitate indoielnica

Nu toate lucrurile merg insa bine in lumea Formulei 1. Si asta din cauza incidentului petrecut anul acesta la cursa de la Indianapolis, gazduita de Statele Unite. In acea cursa, doar sase masini au luat startul, din vina unei neintelegeri dintre un fabricant de pneuri si Federatia Internationala de Automobilism.

Cu toate acestea, Directorul circuitului de la Hun-garoring, Laszlo Palik, se declara optimist: "Nu cred ca incidentul din Statele Unite va afecta pe termen lung popularitatea acestui sport in Europa".

Mai mult, Palik considera ca victoria de la Indianapolis a lui Schumacher a relansat competitia din clasamentul pilotilor, ceea ce va aduce, probabil, un numar crescut de turisti germani la Hungaroring.



Spectacolul cel mare

Marele Premiu de Formula 1 este cel mai mare eveniment international organizat de Ungaria, mai mare chiar decat festivalul muzical Sziget si Festivalul Primaverii din Budapesta, care atrag doar 60.000, respectiv 20.000 de turisti straini anual.

Gabor Galla considera ca si anul acesta cursa de la Hungaroring va fi urmarita de acelasi numar mare de spectatori, chiar daca distributia lor pe nationalitati va fi diferita. El spera ca vor veni mai multi turisti finlandezi, ca sa-l urmareasca pe conationalul lor, Kimi Raikkonen.

Numai ca efectele benefice ale prezentei turistilor straini cu ocazia cursei vor fi resimtite doar in Budapesta si in jurul acesteia, la fel ca in fiecare an. In capitala maghiara, toate hotelurile de 5 stele sunt intotdeauna pline pe durata desfasurarii acestui eveniment sportiv. Insa presedintele Hilton Budapesta, Gyorgy Nemedi, observa o reducere a numarului de turisti interesati de cursa, de la 95% dintre oaspetii hotelului in 2003, la doar 50-60% anul acesta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO