Business Internaţional

Marii dezvoltatori din segmentul imobiliar industrial se muta in Europa de Est

Marii dezvoltatori din segmentul imobiliar industrial se muta in Europa de Est

Dezvoltatorii au fost impulsionati sa intre pe aceasta piata ca urmare a cererii puternice venite din partea producatorilor din industria auto si cea de electronice

04.06.2008, 21:54 31

In apropiere de Lodz un nou complex industrial pare ca incearca sa reinvie o epoca in care orasul polonez era unul din principalele centre ale industriei textile din fosta tara sovietica, scrie The Wall Street Journal.
Dar in loc sa raspandeasca in aer fum si gaze toxice, cladirea in forma de cutie reprezinta un avanpost al industriei moderne, care atrage din ce in ce mai puternic dezvoltatorii de proiecte imobiliare industriale.
Complexul de 1,4 milioane de metri patrati gazduieste centrul de distributie si linia de asamblare a producatorului de cabluri din fibra optica Corning, un centru de ambalare pentru jucariile Lego si produsele Gillete, dar si un nod de distributie pentru produsele companiei americane Cosmetic Essence.
Iar serviciile de transport din zona s-au dezvoltat de asemenea, in conditiile in care camioanele care sunt incarcate cu marfa de aici ajung in toata Europa. Mai mult, se estimeaza ca acest flux se va dubla in urmatoarea perioada dupa ce autoritatile poloneze vor termina lucrarile a doua autostrazi care trec prin apropiere.
Compania britanica de investitii imobiliare Segro a inceput constructia complexului de la Lodz in 2006, in incercarea de a-si extinde operatiunile de pe piata poloneza. Nu este singura companie interesata de aceasta piata. Ca urmare a dezvoltarii industriei manufacturiere si a cresterii nivelului de trai al consumatorilor, investitorii au inceput sa parieze puternic pe piata imobiliara industriala din Polonia.
Segro, ProLogis si Panatoni Construction controleaza aproape trei sferturi din piata poloneza a spatiilor industriale moderne. In acelasi timp, compania americana AMB Property dezvolta primul sau proiect de acest gen in Polonia. Miscarea este parte a unei strategii mai extinse a companiei, care incearca extinderea pe pietele emergente in conditiile in care operatiunile din cadrul economiilor mature cunosc un ritm de crestere nesemnificativ.
Peste o cincime dintre proiectele dezvoltate de ProLogis se afla in Europa, iar batranul continent insumeaza jumatate din investitiile de 6,1 mld. dolari (3,9 mld. euro) pe care compania le deruleaza in acest moment, potrivit firmei de consultanta imobiliara Green Street Advisors. Firma estimeaza, de asemenea, ca peste 20% din proiectele derulate de AMB se afla in Europa.
Achizitia de terenuri devine insa din ce in ce mai dificila in Europa de Est, mai ales ca urmare a cresterii semnificative a preturilor. Iar in timp ce rata de ocupare a cladirilor industriale este semnificativ mai mare decat in Statele Unite, este de asteptat ca valoarea chiriilor de pe piata europeana sa inregistreze o crestere modesta in ultimii ani.
Asadar atentia investitorilor este indreptata acum catre Est. In 2007, pe piata est-europeana au fost construite 2,16 milioane de metri patrati de spatii industriale, un nivel similar cu cel inregistrat in partea vestica a continentului in aceeasi perioada, potrivit unui studiu al Jones Lang LaSalle.
Iar in conditiile in care ritmul de crestere al economiilor vest-europene incetineste, este de asteptat ca piata imobiliara industriala din state precum Cehia, Ungaria sau Polonia sa depaseasca, pana in 2009, ritmul de dezvoltare al celei din zona euro.
"Pe aceste piete inregistram o cerere uriasa", a declarat Simon Hollins, directorul general pentru Europa Centrala si de Est al Segro. Mai mult de o treime din viitoarele proiecte derulate de Segro sunt destinate pietei est-europene. In 2006 si 2007 compania britanica a construit in aceasta regiune 2,4 milioane de metri patrati de spatii industriale, in acest moment existand in diferite faze de constructie inca 1,5 milioane de metri patrati.
Dezvoltatorii au fost impulsionati sa intre pe aceasta piata ca urmare a cererii puternice venite din partea producatorilor din industria auto si cea de electronice, care au migrat spre Europa de Est in incercarea de a gasi forta de munca ieftina.
Multe dintre produsele acestora sunt destinate pietelor vest-europene, dar marile lanturi de retail, precum Carrefour sau producatorii, precum Unilever si Procter & Gamble, au intrat pe piata din est pentru a oferi produse si servicii unei clase de mijloc din ce in ce mai extinse.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO