Business Internaţional

Marile companii auto demareaza in forta pe burse

Marile companii auto demareaza in forta pe burse
06.04.2009, 17:16 19

In decurs de o luna, actiunile companiilor din industria auto au inregistrat o revenire de 38% in medie pe pietele de actiuni, conform Les Echos. Pretul actiunilor Renault s-a dublat. Investitorii vor sa creada ca sectorul, primul care a fost lovit de criza si "masacrat" pe bursa, a atins minimul si ca masurile publice de sustinere a vanzarilor vor avea un efect pozitiv pe termen lung.

Revenirea este spectaculoasa. In decurs de o luna, cotatiile actiunilor companiilor din industria auto au consemnat o crestere de 38% pe bursa la nivel mondial. Iar cei care au beneficiat cel mai mult de aceasta redresare sunt doi producatori europeni: actiunile companiei franceze Renault au inregistrat o dublare, in timp ce cele ale Fiat au urcat cu 88%, din care o crestere de 27 de procente a fost inregistrata intr-o singura sedinta. Companiile japoneze Mazda si Nissan, producatorul american Ford, cel coreean Kia si compania germana BMW au inregistrat de asemenea reveniri semnificative.
Aceasta imbunatatire se datoreaza in parte refacerii increderii de care a beneficiat bursa de actiuni in ansamblu de la inceputul lunii martie. Dar nu numai. In medie, pietele de actiuni nu au recastigat decat 19% intr-o luna, de doua ori mai putin decat sectorul auto. Investitorii vor sa creada ca acest sector, primul lovit de criza si pus la pamant pe bursa, va fi in acelasi timp primul care va atinge limita de scadere. Iar acest moment a sosit.
 
Bancile ajuta industria auto
Este o credinta alimentata in special de banca Credit Suisse, ai carei analisti si-au revizuit in sus proiectiile privitoare la sectorul auto, pentru a doua oara in acest an. Excluzand Volkswagen, a carei evolutie bursiera a fost una exceptionala datorita acumularii de actiuni ale companiei de catre Porsche, cotatiile jucatorilor europeni din cadrul sectorului "se mentin la niveluri scazute" in ciuda revenirii recente, subliniaza analistii Credit Suisse. "Acestea se situeaza cu 70% sub nivelul maxim atins in octombrie 2007", ceea ce lasa un potential de crestere investitorilor decisi sa parieze pe revenire. Acest pariu se bazeaza in mare parte pe un element tangibil: mai multe piete auto importante s-au oprit din scadere. Luna trecuta, vanzarile de automobile noi au avansat cu 0,2% in Italia, cu 8,1% in Franta si cu 40% in Germania.
In Franta, este vorba in parte de o crestere inconsistenta, legata de faptul ca anumite livrari nu au putut fi efectuate luna trecuta. In Germania, cresterea se datoreaza grabei cumparatorilor de a profita de prima de casare, inainte ca aceasta sa fie redusa sau anulata. In aceste tari totusi, masurile de sustinere puse in aplicare de state isi arata eficacitatea la nivel mondial, in timp ce in alte tari, in lipsa unor astfel de prime, inmatricularile continua sa scada. In ansamblu, planurile de sustinere par astfel in masura sa atenueze considerabil efectele crizei. "Previziunile, care indica in medie o scadere de 20%-25% in Europa de Vest in acest an, par prea pesimiste", considera analistii Credit Suisse, care conteaza pe un declin de sub 10%. In Statele Unite, acestia se asteapta de asemenea ca piata sa atinga limita inferioara. Luna trecuta totusi, aceasta a mai pierdut 37%, in ciuda promotiilor agresive. Dincolo de Atlantic, vanzarile sunt de fapt atat de slabe, incat exista mai multe automobile retrase din circulatie decat vehicule noi puse in circulatie, situatie care nu s-a mai inregistrat din 1991.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO