Business Internaţional

Marketingul salveaza vechile traditii: cazul berii cehesti

29.11.2004, 00:00 58



Asociatia Ceha a Berii si Maltului a solicitat Uniunii Europene sa acorde statut oficial "berii cehesti", pentru a proteja calitatea unica si stilul faimoasei bauturi aurii, relateaza The Prague Post.



"Dorim sa pastram standardul berii din Cehia", a declarat Jan Vesely, presedintele Asociatiei Cehe a Berii si Maltului. "Daca eticheta precizeaza statutul oficial al produsului, consumatorul va sti ca este original", a explicat Vesely.



In cazul in care Uniunea Europeana aproba cererea exprimata de asociatia ceha, producatorii vor trebui sa indeplineasca anumite criterii specifice pentru ca termenul de bere ceha sa poata aparea pe etichetele lor. Distinctia juridica, conform careia calitatile unui produs sunt asociate strict tarii de origine, va reprezenta o garantie a calitatii, dar este putin probabil sa afecteze in mod serios industria berii.



Asociatia a conceput solicitarea adresata UE impreuna cu producatorii cehi de bere, solicitare care a fost trimisa in luna septembrie Biroului Ceh de Proprietate Industriala. Dupa ce aceasta autoritate a revizuit cererea, a remis-o Comisiei Europene, pentru evaluare, la sfarsitul lunii octombrie.



Potrivit lui Vesely, solicitatea cehilor va fi aprobata numai daca toti cei 25 de membri UE vor fi de acord, iar decizia finala va fi luata de abia anul viitor.



"Avem o politica de promovare a produselor pe regiuni de provenienta, pentru a le conserva calitatea", a declarat Gregor Kreuzhuber, purtator de cuvant al Comisiei Europene pentru agricultura. "Nu poti proteja totul. Trebuie dovedit ca produsul in cauza este ceva cu adevarat special si unic", a mai explicat el.



Potrivit lui Vesely, berea ceheasca este unica. Bautura nationala a tarii are caracteristici distincte si identificabile, care o separa de celelalte tipuri de bere, de origine straina. Daca solicitarea berarilor cehi este aprobata, orice producator care isi va eticheta berea drept ceheasca va trebui sa se conformeze anumitor criterii: berea va trebui sa fie obtinuta din ingrediente specifice si printr-un proces standardizat, sa aiba o aroma specifica si un aspect reglementat, si sa fie produsa numai in anumite regiuni din tara.



Solicitarea asociatiei berarilor nu a acoperit intreg teritoriul Cehiei- doar aproximativ 80% din el- fiind mentionate regiunile unde se produce majoritatea berii de origine ceha.



"Acest produs trebuie definit in functie de patru caracteristici. Prima este structura specifica a materiilor prime utilizate si cea de a doua se refera la procesul tehnologic specific, care presupune in cazul berii cehesti fierberea de doua sau trei ori, timpul indelungat de fermentare la temperaturi relativ scazute si utilizarea specifica a drojdiei care fermenteaza la fundul recipientului in care este produsa bautura. Cea de a treia caracteristica este teritoriul, care nu este cel al Republicii Cehe, nefiind definit ca un stat. Este definit ca o parte considerabia a acestei tari, cu hotare definite de lanturi muntoase, cursuri de apa si asa mai departe, fiind relativ peren. Nu poate fi modificat de nici o decizie a guvernului si prin nici o constitutie. Cea de a patra trasatura, poate cea mai importanta, este caracteristica distincta a produsului finit. Caracteristicile produsului final obtinut trebuie comparate cu cele ale altor tipuri de bere", a declarat Vesely intr-un interviu la Radio Praga.



"In calitate de cel mai mare membru al asociatiei, sprijinim ideea expresiei calitatii si a anumitor distintii tehnologice", a declarat Alexej Bechtin, purtator de cuvant al Plzensky Prazdroj, producatorul marcii de bere Pilsner Urquell.



"Noi ne consideram un producator foarte traditional de bere ceheasca si urmam aceasta traditie", a continuat el. Insa, cu toate ca Plzensky Prazdroj isi va asigura prin statutul oficial al berii de origine ceha o marca a calitatii, Bechtin se indoieste ca impactul asupra vanzarilor va fi semnificativ.



"Nu cred ca va avea un efect substantial asupra pietei. Este doar o confirmare a calitatii, dar nu o unealta de marketing. In domeniul marketingului, concuram cu alte marci, nu cu originea acestora", a spus Bechtin.



Chiar micii berari, despre care Vesely a afirmat ca vor putea utiliza distinctia in avantaj propriu, sunt sceptici. Potrivit lui Zdenek Mikulasek, manager de relatii publice la Bernard, un certificat de origine a produselor nu le-ar consolida pozitia. "Acest fel de lucruri trimit un mesaj clientilor", a declarat el. "Imbunatatesc comunicarea intre producator si cumparator. Dar nu sunt convins ca ideea unui certificat de origine va fi de mare ajutor", a mai spus Mikulasek.



Berea este considerata de cehi o parte importanta a mostenirii lor, ei fiind cei mai mari consumatori de bere din lume- cu toate ca, in timp ce 90% din barbatii cehi sunt amatori de bere, proportia este de doar 58% in cazul femeilor.



"Nu sustinem ca este mai buna, nu suntem atat de critici sau aroganti. Vrem doar sa subliniem ca este diferita", a concluzionat Jan Vesely.
ioana.leaua@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO