Business Internaţional

Micii retaileri cehi, pe cale de disparitie

16.12.2005, 10:52 15

Acum cativa ani, magazinul alimentar Klabaca, situat in centrul orasului Praga, era atat de aglomerat incat a trebuit sa angajeze patru casieri. Acum raioanele sunt aproape goale, iar cei doi casieri ramasi stau in spatele ghiseelor asteptand eventualii clienti, informeaza The Prague Post.

In ciuda faptului ca acest magazin are o experienta de 18 ani in domeniu, acum se vede nevoit sa se lupte pentru a-si putea pastra afacerea si numele. Acesta este doar un exemplu din lunga lista a retailerilor independenti de produse alimentare ce sunt acum pe cale de disparitie.

"E o catrastrofa", a declarat Milan Orsula, manager Klabaca din 2003. "Inainte aveam patru casieri si cozi imense - acum magazinul este gol", a adaugat el.

Ca si in cazul altor tari central si est europene (CEE), micii retaileri se afla in situatia de a iesi de pe piata din cauza intrarii pe pietele locale a tot mai multor lanturi de supermarketuri si hipermarketuri care vand acelasi tip de produse.

Specialistii considera ca micile magazine din Cehia au probleme mai mari decat cele din alte state europene din cauza succesului deosebit pe care marile nume ale industriei de retail l-au avut pe piata ceha.

"Ponderea retailerilor independenti din Cehia este comparabil mai mica decat cea din alte state CEE", considera Zdenek Skala, manager de cercetare al Incoma Research. "Competitia intre magazinele en-detail este foarte mare, iar marile lanturi de supermarketuri si de hipermarketuri determina iesirea acestora de pe piata", a explicat el.

Un studiu recent efectuat de Coface Intercredit, organizatie de monitorizare a afacerilor, pare a da dreptate celor spuse de Skala. In acesta se precizeaza ca un procent ajustat de 17,8 la suta din toate falimentele inregistrate in Cehia sunt in sectorul de retail. Nivelul este cu aproape trei procente mai mare decat media regionala de 15%. Daca studiul facut de Coface ia in considerare si alte segmente de piata, cel efectuat de Incoma se limiteaza la partea de retail a economiei si da mai multe indicii pentru intelegerea fenomenului. Raportul Incoma precizeaza ca doar 13% dintre cehi isi fac cumparaturile in magazine independente. Comparativ, in Ungaria si Polonia datele aferente sunt de 28%, respectiv de 49%.

Presedintele delegat al departamentului de informatii din mediul de afaceri al Coface Intercredit, Petr Barak, a declarat ca dezvoltarea lanturilor de mega-retaileri a fost mult mai rapida in tari ca Cehia decat in alte state vestice, unde cresterea acestora a fost treptata.

Marile lanturi internationale au investit atat de mult in Cehia si in urma perceperii mediului politic de aici ca fiind unul foarte stabil, este de parere Skala. De asemenea, un alt motiv este si deosebita vitalitate a economiei cehe.

Diferenta dintre Cehia si Polonia, de exemplu, este ca Cehia are mai multe orase mari, pretabile mega-retailerilor decat Polonia, unde predomina orasele cu o populatie mai mica, piata de dezvoltare pentru magazinele independente.

Desi studiul Incoma indica o stabilizare a pietei, proprietarii de magazine sunt in continuare sceptici si se asteapta ca la un moment dat sa fie nevoiti sa-si opreasca afacerea. "Cel mai mare declin a fost in anii 90Õ. Acum ritmul a incetinit", a declarat optimist Skala.

"De ce ar veni clientii pentru cumparaturi in centrul orasului daca au un supermarket aproape de casa lor ?", a intrebat retoric Hana Musalkova, proprietar de 12 ani al unui magazin pe care a trebuit sa-l inchida de curand.

Musalkova a precizat ca le este aproape imposibil micilor retaileri sa reziste pe piata, mai ales in centrul orasului. "Astazi nimeni nu mai vrea sa intre intr-o asemenea afacere. Aceasta afacere nu mai exista. Numai persoanele in varsta care au experienta de o viata in domeniu si care nu si-ar putea gasi un serviciu in alta parte se vor stradui in continuare", a concluzionat ea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO