Consumatorii din Germania, cea mai mare economie a Europei, au început noul an cu mult optimism, indică un sondaj al GfK, aceştia continuând să cheltuiască în condiţiile în care economia nu dă semne de încetinire, în timp ce în cazul directorilor de companii optimismul este în scădere pe fondul nesiguranţei politice în creştere, scrie Deutsche Welle.
Indicele GfK pe februarie a avansat la 10,2 puncte de la 9,9 puncte, marcând cea de-a patra creştere lunară consecutivă a încrederii consumatorilor. Cel mai recent sondaj realizat în rândul consumatorilor arată că nemţii se aşteaptă ca economia lor să avanseze în continuare în lunile următoare, creând şi mai mult oportunităţi de angajare, în condiţiile în care şomajul se situează deja la minime record.
Potrivit sondajului, consumatorii din Germania par în mare parte să nu fie îngrijoraţi de tensiunile geopolitice în creştere, posibilul impact al Brexitului şi de politicile protecţioniste ale preşedintelui american.
Ceea ce a contat cu adevărat a fost faptul că oamenii se aşteaptă la noi majorări salariale în multe sectoare ale economiei, ceea ce le va permite să realizeze achiziţii importante, ca mobilă, automobile şi aparatură electrocasnică. Ceea ce a sporit disponibilitatea consumatorilor de a cheltui a fost şi perioada prelun-gită de dobânzi scăzute.
Nu sunt aşteptate schimbări importante ale comportamentului consumatorilor pentru restul acestui an, potrivit grupului GfK. „Există condiţii solide pentru un consum ridicat pe toată perioada anului“, se arată într-o declaraţie a acestuia.
Tensiunile geopolitice îi sperie însă pe executivii germani, încrederea sectorului de business scăzând în ianuarie, relevă ultimul sondaj realizat de institutul de cercetare economică Ifo. Indicele pe ianuarie a atins 109,8 puncte, marcând un declin de 1,2 puncte lunar şi constituind cel mai scăzut nivel din septembrie 2016.
Declinul lunar i-a surprins pe majoritatea analiştilor, în condiţiile în care un sondaj Factset anticipase un impact mai redus al evenimentelor recente la nivel mondial asupra modului în care managerii germani percep actuala lor situaţie şi perspectivele de viitor.
„Germania devine din ce în ce mai îngrijorată de potenţialul impact al posibilelor sancţiuni economice ale preşedintelui american“, arată Carsten Brzeski, economist la ING Diba.
SUA au devansat Franţa devenind cel mai mare client la export al Germaniei pentru prima dată în mulţi ani în 2016, evidenţiind importanţa unor relaţii comerciale bune între cele două ţări.
Combinat cu ameninţarea constituită de Brexit pentru exporturile germane, „economia germană va fi în continuare extrem de dependentă de cererea internă“, a adăugat Brzeski.