Business Internaţional

Noi piete pentru portelanul produs in Cehia

07.03.2005, 00:00 122

Un producator ceh de portelan spera sa reuseasca in incercarea sa de a duce una din liniile sale de produse inapoi la radacini, si anume, in China. Cu cativa ani in urma, portelanul clasic cunoscut sub denumirea de "cibulak" sau "Blue Onion" putea fi usor regasit in gospodariile central-europenilor.


Astazi insa, numai patru companii din intreaga lume produc Blue Onion. Cererea pe pietele europene a scazut, iar Cesky Porcelan, singurul producator oficial de portelan Blue Onion din Republica Ceha, crede ca ar putea descoperi o nisa profitabila in randul asiaticilor bogati, arata The Prague Post.


"Dorim sa comercializam portelanul pe care-l producem in randul claselor superioare ale societatii chineze, sub forma unui produs de lux", arata Vladimir Feix, director general si actionarul majoritar al companiei Cesky Porcelan. Feix, ce se afla la conducerea companiei de 35 de ani, a intrat in negocieri cu Ambasada Chineza si intentioneaza sa viziteze China in luna mai. Consilierul chinez pe probleme economice si comerciale in Cehia, Liu Mingguo, a declarat ca portelanul produs in Cehia ar putea fi pe placul acelor clienti chinezi ce sunt gata sa plateasca un pret mai mare pentru un produs exotic din afara.


"In China, competitia este foarte stransa, iar costurile legate de productie sunt mai mici decat in Republica Ceha, insa este important ca firma sa-si prezinte produsul pe piata noastra", a declarat Liu, adaugand ca Cesky Porcelan ar putea gasi parteneri si din randul producatorilor chinezi de portelan.



De unde vine?

Istoria portelanului Blue Onion este strans legata de inceputurile productiei de portelan in Europa. Acest tip de portelan a fost pentru prima data produs la inceputul secolului 18 de catre prestigiosul producator de portelan Miessen, in ceea ce era pe atunci statul independent Saxony. Modelul reprezinta o reproducere a design-urilor orientale adaptate la gusturile europenilor. Motivele asiatice reprezentand rodii, piersici si mere au fost gresit interpretate drept cepe. Rodia simbolizeaza fertilitate si copii sanatosi.


Productia de Blue Onion a inceput in nord-vestul orasului Dubi in 1885, dupa ce fabrica de portelan Unter Buschmuhle a fost preluata de catre o companie cu sediul in Meissen. In prezent, compania, ce a fost privatizata in 1992, produce peste 300 de categorii diferite de produse cu motivul Blue Onion.



Compania are 310 angajati, predominand femeile, iar anul trecut vanzarile sale s-au ridicat la 150 milioane de coroane (4,8 milioane de euro), conform cifrelor preliminare anuntate de companie.



Totusi, aceasta valoare este cu mult mai mica decat cea a cifrei de afaceri inregistrata cu numai sapte ani in urma, de 250 milioane de coroane.



Blue Onion reprezinta 50% din intreaga productie a Cesky Porcelan. Compania mai produce si boluri pentru micul dejun, acestea reprezentand cealalta jumatate a afacerii sale.



Piete noi



De la bun inceput, Austria si Germania au reprezentat principalele piete-tinta ale exporturilor de portelan Blue Onion produs la fabrica din Dubi, a aratat Feix. "Nu am exportat niciodata portelanul in Rusia", a adaugat acesta. "Singurele tari carora le place acest tip de portelan sunt Germania si Austria". Singurele tari ce mai dau dovada de o dorinta puternica de a achizitiona portelan Blue Onion sunt tarile asiatice, "cum ar fi japonezii si coreenii, acestia intelegand simbolurile cu care este decorat portelanul".



In timpul regimului comunist, Austria a reprezentat pana la 30% din exporturile de portelan ale Cesky Porcelan. Aceasta piata incepuse deja sa se restranga, insa, catre sfarsitul anilor '80, cand firma vietnameza Thun-Hohenstein, principalul distribuitor in Austria, a intrat in faliment, drept urmare vanzarile in acea tara scazand drastic.



In prezent, numai o parte din exporturile Cesky Porcelan se indreapta catre Austria. In timp ce jumatate din productie este comercializata pe piata interna, un sfert din totalul exporturilor au drept destinatie Japonia, pana la 20% se indreapta catre Coreea de Sud, restul productiei fiind exportata catre tarile vest-europene, conform lui Feix, ce considera ca declinul inregistrat in Europa se datoreaza in parte schimbarii obiceiurilor.



"Inainte, oamenii aveau o camera speciala pentru servit cina si nimeni nu cumpara seturi pentru masa pentru numai doua sau trei persoane. Un set obisnuit din portelan continea tacamuri pentru 12 persoane", arata Feix.



Scaderea vanzarilor de portelan traditional de calitate se datoreaza si importurilor ieftine din tari asiatice, cum ar fi China, arata Zdenek Liska, director al Uniunii Industriei si Transporturilor din Republica Ceha.



Feix arata ca pietele estice difera destul de mult de cele vestice. In Europa, clasa de mijloc este cea care cumpara in principal tipul traditional de portelan, in timp ce in Japonia acest produs este considerat unul de lux.



Desi vanzarile pe piata interna sunt in scadere, portelanul continua sa fie considerat de catre familiile cehe ca fiind parte a traditiei, ceva transmis din generatie in generatie. "Punem mare pret pe cibulak, fie ca acesta este pe placul oamenilor sau nu. Aceasta este traditia noastra", a declarat Zdena Flegova, care a primit un set Blue Onion drept cadou de nunta din partea tatalui ei, cu 30 de ani in urma. "Folosim setul cu ocazia evenimentelor importante din familia noastra fara sa ne gandim daca este aspectuos sau nu. Este o parte a familiei noastre".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO