Business Internaţional

Noile jumbo-jeturi sunt transformate in palate zburatoare

26.02.2007, 21:19 34

Cei mai bogati oameni ai planetei lanseaza noi tendinte in materie de calatorii aeriene: jumbo-jeturi care pot fi transformate in adevarate locuinte de lux, scrie The Wall Street Journal.
Boeing a declarat ca a preluat deja 11 comenzi pentru avioane wide-body, avioane care sunt de obicei configurate cu doua culoare si trei randuri de scaune precum seria 747 sau noul 787 Dreamliner, in ultimii doi ani pentru a fi utilizate ca aeronave VIP. Pretul unui Dreamliner, fara interior modificat, este de 150 de milioane de dolari.
Acum un client particular ridica stafeta, semnand o comanda record pentru cel mai mare avion de pasageri din lume. Constructorul european de aeronave Airbus a semnat o scrisoare de intentie cu un client din Orientul Mijlociu pentru unul din noile avioane A380, al caror pret este de aproximativ 300 mil. $ (228,1 mil. euro), conform lui John Leahy, directorul comercial al Airbus. Versiunile comerciale ale sale pot fi configurate pentru a transporta pana la 853 de pasageri pe cele doua punti ale sale. Dar acest cumparator, pe care Airbus a refuzat sa-l numeasca, va mai cheltui in plus 100 mil. $ (76 mil. euro) pentru a-si transforma aeronava intr-una denumita Palatul Zburator.
Expertul in interioare de avion din New York Edese Doret a declarat ca proiecteaza aeronava A380 pentru clientul sau, despre care a declarat ca este seful unui stat. In timp ce avionul inca nu a fost construit, Airbus a intarziat programul A380 cu aproximativ doi ani, Doret a declarat ca planul sau include doua sali pentru cina, plus un dormitor de 50 de metri patrati si o sala de jocuri. Planurile sale includ o camera cu perdele care amintesc de corturile specifice desertului Arabiei si un mozaic care infatiseaza o scena din desert.
Doret a declarat ca designul sau include un jacuzzi, despre care se spune ca ar fi primul realizat intr-un avion. Pentru a indeplini cerintele Administratiei Aviatiei Federale din Statele Unite, cada va trebui echipata cu un sistem rapid de scurgere care sa poata transfera apa intr-un rezervor din hala avionului intr-un interval de numai cateva secunde.
El a mai declarat ca avionul ar fi echipat cu sistem de protectie impotriva rachetelor, desi astfel de sisteme nu sunt certificate pentru aeronavele civile. Per ansamblu, Doret estimeaza costurile lucrarilor la 100-150 mil. $.
Nota de plata a noilor aeronave wide-body le depasesc cu usurinta pe cele a generatiei precedente de clienti de jumbo-jeturi, care il includ si pe Donald Trump.
In 2005, spre exemplu, fondatorii Google, Sergey Brin si Larry Page, au achizitionat un Boeing 767-200 second-hand care putea transporta 180 de pasageri. Sursele din industrie estimeaza ca Brin si Page au platit mai putin de 15 mil. $ (11,4 mil. euro), de 20 de ori mai putin decat costul noului Airbus. Cele mai noi avioane private fac ca si cele mai scumpe aeronave de la Gulfstream sau Learjet sa para ieftine. Modelul de varf al Gulfstream, G550, poate transporta intre 10 si 15 pasageri si are un pret de 47 mil. $ (35,7 mil. euro).
Cele mai noi aeronave cu interior special amenajat pot egala sau depasi costul celor mai mari iahturi (200 si 300 mil. $) si sunt cu mult peste pretul celor mai scumpe locuinte de pe piata (intre 100 si 150 mil. $).
Boeing a declarat ca majoritatea cumparatorilor privati de aeronave sunt din Orientul Mijlociu, dar s-au inregistrat comenzi si din America de Nord si de Sud, Europa, Rusia si Asia.
Compania a declarat ca sapte dintre comenzile sale din partea unor persoane particulare sunt pentru aeronavele Dreamliner, iar celelalte pentru 747-8, cea mai noua versiune a jumbo-jetului 747 de la Boeing. (Clientii privati au fost primii care au comandat noul 747-8, a declarat el.) Cei care comanda acum, cu alte cuvinte, care au semnat contracte de cumparare si au depus avansul de 10%, vor primi aeronava in cativa ani. Cei care doresc un A380 au si mai mult de asteptat.
Companiile care modifica aceste aeronave se pregatesc sa inregistreze si mai multe comenzi. Lufthansa Tehnik, divizie a companiei aeriene germane Lufthansa, a purtat discutii cu doi potentiali clienti de A380 si designerii acestora, a declarat purtatorul de cuvant Aage Duenhaupt. Compania, cu un numar de 1.100 de ingineri, a marit unul dintre hangarurile destinate avioanelor widebody din Hamburg pentru a pregati inceperea operatiunilor.
Compania Jet Aviation Management cheltuie 50 mil. $ pentru a construi un hangar suficient de mare pentru a gazdui un Airbus A380 sau un Boeing 747-8. Compania a finalizat recent un Airbus 320-200 (care in versiunea comerciala are 150 de locuri) pentru Saad Group, compania care este implicata in domeniul bancar, cel al constructiilor, condusa de Maan A. Al-Sanea, un fost pilot de avion. Jet Aviation a declarat ca avionul a fost echipat cu doua dormitoare cu bai complet echipate, o sala de conferinte, una pentru cina si sistem de lumini programabil cu fibra optica in covor.
Compania elvetiana lucreaza la un al doilea avion pentru Saad Group, un Airbus 340-600, conform directorului de marketing al Jet Aviation, Leon Hustinx. Acest avion estimat pentru livrare in 2009, va include apartamente pentru invitati, baruri, dormitoare cu bai complete si sali pentru cina si zone private. Saad Group nu a raspuns la intrebarile trimise prin e-mail.
Airbus a declarat ca cei care cumpara un jumbo-jet doresc o lume privata, in care pot lua masa, dormi si purta conferinte chiar si atunci cand au aterizat. "Poti organiza petreceri cand esti la sol chiar si intr-o tara din lumea a treia", a declarat Leahy. "Dupa ce iti iei la revedere de la musafiri, inchizi usa si pleci acasa."
Noile aeronave sunt, desigur, scump de operat. Intretinerea si costurile cu combustibilul sunt astronomice in comparatie cu cele ale avioanelor mai mici. Un 747-400 costa aproximativ 10.500 $ (8.000 de euro) pe ora de zburat. Un A320 prin comparatie costa 3.000 $ (2.300 de euro) pe ora, conform consultantilor de la BACK Aviation Solutions, in timp ce un Gulfstream G550 costa aproximativ 2.300 $ (1.750 de euro) de operat. Producatorii de avioane mai mici considera ca aeronavele wide-body au alte dezavantaje, care includ si cockpit-urile mai zgomotoase.
Poate cea mai mare problema cu care se confrunta avioanele private de mari dimensiuni este faptul ca sunt prea mari pentru a ateriza pe majoritatea aeropoartelor destinate business-jeturilor, inclusiv cele din Nice, Franta, Aspen, Colorado, si Teterboro din New Jersey.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO