Business Internaţional

Olimpiada de vara de la Beijing, o adevarata masina de facut bani din publicitate

30.01.2008, 16:44 18

In ceea ce priveste piata publicitara, America conduce detasat in anii impari, iar restul lumii conduce in anii pari, scrie International Herald Tribune. Cele mai importante evenimente care starnesc interesul sponsorilor sunt, bineinteles, cele sportive, iar majoritatea agentilor de marketing sunt interesati doar de audiente.
In 2007, cel mai vizionat eveniment la nivel global a fost The Super Bowl, finala campionatului de fotbal american, cu 97 de milioane de telespectatori, conform unor date furnizate de agentia de monitorizare Initiative.
Un minut de publicitate in timpul transmisiilor live de la Super Bowl a avut preturi de peste 5 milioane de dolari (3,4 milioane de euro), conform reprezentantilor postului de televiziune american CBS, care a transmis in direct evenimentul.
Desi Statele Unite raman cea mai mare piata din industria publicitatii, 24% din investitiile pe plan global in publicitate vor fi facute anul acesta in China si doar 20% in Statele Unite, conform unor studii ale agentiilor de profil.
"Campionul anului 2008 va fi cu siguranta unul cu rezonante internationale", a afirmat Kevin Alavy, directorul diviziei de analiza de la Initiative. Ceremonia de deschidere a Olimpiadei de vara de la Beijing, care va avea loc pe 8 august, va deveni primul eveniment sportiv care a atras o audienta record de peste un miliard de telespectatori.
La licitatia anuala de calupuri publicitare, Televiziunea Centrala de Stat din China a castigat suma record de 8,03 miliarde de yuani (1,07 miliarde de dolari, 730 milioane de euro) din vanzarea de spatiu publicitar pe timpul Olimpiadei.
Suma record se datoreaza celor 18 procente de crestere a pietei publicitare din China, in contextul Olimpiadei de vara, care va avea loc la Beijing in luna august.
Compania aeriana de stat Air China a platit suma de 36,7 milioane de yuani (4,9 milioane de dolari, 3,32 milioane de euro) pentru un slot publicitar ce urmeaza sa fie difuzat imediat dupa stirile nationale de seara (in prime time) din 8 august 2008. In total, postul de televiziune a incasat circa 6,8 miliarde de yuani (915 milioane de dolari, 621 de milioane de euro) de la 180 de companii care doresc sa profite de audientele record aduse de marele eveniment sportiv, in crestere cu 16% fata de 2005.
"In vreme ce audientele de la alte evenimente sportive au fost de multe ori anuntate cu peste un miliard de telespectatori, aceste cifre sunt de cele mai multe ori exagerate. Pentru a atrage un numar cat mai mare de sponsori, audientele sunt adesea anuntate mai mari decat in realitate, incluzand de exemplu, telespectatorii care se uita in trecere la acel post, pentru cateva secunde", a mai spus Alavy.
Uneori, organizatorii de astfel de evenimente mentioneaza in discursurile lor potentialul de telespectatori la nivel mondial. Datorita raspandirii sistemelor de televiziune digitala, acest numar este mereu in crestere.
Cu toate acestea, numai un numar limitat de evenimente de elita reusesc sa obtina audiente globale. Derbiul final din cadrul unuia dintre cele mai mari evenimente sportive internationale ale anului trecut, Cupa Mondiala la Rugbi a avut numai 33 de milioane de telespectatori la nivel global, conform rapoartelor Initiative. Desi aceasta audienta i-a adus locul patru in clasament, numarul telespectatorilor a fost mai putin de jumatate din cel al evenimentelor clasate pe locurile doi si trei, Grand Prix-ul Braziliei si finala Champions League.
Pentru a efectua o comparatie, finala Cupei Mondiale din Germania din 2006 a inregistrat o audienta medie de numai 260 de milioane de telespectatori, iar Euro 2004 a atras doar 161 de milioane de telespectatori.
Pentru agentii de marketing, alegerea evenimentului sportiv care sa fie sponsorizat a devenit tot mai importanta, odata cu ingrijorarile referitoare la diminuarea importantei publicitatii traditionale. Sponsorizarea - dreptul de a expune un panou publicitar pe un stadion, de exemplu - poate duce la raspandirea rapida si eficienta a notorietatii unui brand, dar si la castigarea de noi audiente.
In acelasi timp, evenimentele live ii ajuta pe cei din industria publicitara sa scape de problema tehnologiilor moderne de inregistrarea programelor fara includerea calupurilor publicitare.
Numarul real al telespectatorilor unui eveniment sportiv creste foarte lent sau chiar stagneaza, conform unor masuratori efectuate de firma Initiative pe un esantion de 54 de tari care reprezinta peste 90% din cheltuielile pe publicitate din lume.
Editia din 2006 a Super Bowl a inregistrat cu un milion de telespectatori mai mult decat editia din 2007, majoritatea publicului provenind din Statele Unite, conform Initiative. Datorita audientei in proportie covarsitoare americane, Super Bowl beneficiaza de cifre relativ stabile, ceea ce a dus la transformarea evenimentului sportiv intr-unul mediatic de catre publicitarii americani. Audientele in cazul unor evenimente internationale, cum sunt olimpiadele, fluctueaza mult, in functie de factori ca dimensiunile tarii gazda si fusul orar al locatiei.
Finala Cupei Mondiale editia din 2006 a inregistrat o audienta de 17 milioane de telespectatori numai in Statele Unite, ceea ce reprezinta mai mult decat atrage Cupa Super Bowl in afara Statelor Unite.
"In general, sporturile americane inregistreaza audiente foarte mici in restul lumii, iar SUA se mentin din punctul de vedere al elementelor ce tin de domeniul sportiv", a declarat Alavy. Analistii de la ZenithOptimedia estimeaza ca alegerile prezidentiale americane si Campionatul European de Fotbal 2008 vor atrage impreuna o crestere a cheltuielilor pentru publicitate de circa 3 miliarde de dolari (2 miliarde de euro), in vreme ce Olimpiada de vara de la Beijing va creste cheltuielile globale pe publicitate cu inca 3 miliarde de dolari.
Cheltuielile totale pe publicitate la nivel mondial vor atinge 483,8 miliarde de dolari (330 de miliarde de euro) in 2008 si 511,8 miliarde de dolari (350 de miliarde de euro) in 2009, conform estimarilor efectuate de ZenithOptimedia.

Evenimentele sportive si audientele

In 2007, cel mai vizionat eveniment la nivel global a fost The Super Bowl, finala campionatului de fotbal american, cu 97 de milioane de telespectatori.
Finala Cupei Mondiale din Germania din 2006 a inregistrat o audienta medie de numai 260 de milioane de telespectatori, iar Euro 2004 a atras doar 161 de milioane de telespectatori.
Alegerile prezidentiale americane si Campionatul European de Fotbal 2008 vor atrage impreuna o crestere a cheltuielilor pentru publicitate de circa 3 miliarde de dolari (2 miliarde de euro).
Olimpiada de vara de la Beijing va creste cheltuielile globale pe publicitate cu inca 3 miliarde de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO