Business Internaţional

Operatorul aerian rus Aeroflot lasa la o parte trecutul sovietic

17.09.2009, 15:43 110

Secera si ciocanul inca sunt prezente pe logo-ul operatoruluiaerian rus Aeroflot, insa, in afara acestui detaliu, compania s-adezis in totalitate de trecutul sau "de aur". Cea mai puternicadovada este chiar faptul ca pana la sfarsitul lui 2009, Aeroflot vaavea o flota aproape integral formata din aeronave fabricate inStatele Unite si in Europa de Vest, scrie The New York Times.

Aeroflot se va debarasa de toate aeronavele de tip Tupolev,construite in Rusia. Odata cu acestea, doar sase din celeaproximativ 100 de avioane vor mai avea origine rusa. Iar acesteaeronave, de tip Il-962, vor zbura numai in interiorul Rusiei saupe anumite rute externe "selecte", cum sunt Moscova-Havana sauMoscova-Hanoi.

Flota aproape exclusiv formata din aeronave Boeing si Airbuseste un lucru remarcabil pentru o companie care, in perioadacomunista, detinea practic toate avioanele civile din U.R.S.S.Chiar si asa, Aeroflot a incercat sa isi restructureze imaginea sisa apara in fata clientilor sub ipostaza unui operator aerian debusiness, in conditiile in care pasagerii prefera aeronaveleproduse in Occident.

Chiar daca expertii sunt de parere ca avioanele ruse suntsolide, intretinerea destul de precara si reparatiile la care aufost supuse le-a creat o reputatie destul de proasta in privintasigurantei.

Si dupa cum marturisesc chiar pasagerii, sunt mult maizgomotoase si mai inghesuite. "Privesc fiecare hublou si fiecaresurub in parte si mi-e frica sa nu se intample ceva", spuneAnastasia A. Tkachova, o studenta care se pregateste sa plece laLondra. "Este mult mai confortabil sa zbori cu un Airbus", confirmasi Mihail Kotliraov, un alt pasager care, nu fara o urma de regret,adauga: "Rusia va ramane fara avioanele sale".

Nu chiar. De fapt, in ciuda politicii adoptate de Aeroflot,industria aeronautica din Rusia pare sa revina in forta, chiar dacanimeni nu se astepta.

De-a lungul istoriei sale, Aeroflot s-a mai confruntat cu oserie de alte probleme. Povesti care inspaimanta pasageriiavioanelor au circulat si inca circula, desi din punct de vederestatistic zborurile din Rusia sunt la fel de sigure precum cele dinVest.

Irina Danenberg, purtatoare de cuvant pentru Aeroflot, aconfirmat faptul ca operatorul aerian va vinde aeronavele Tu-154,dar nu din cauza nesigurantei lor, ci pe fondul consumului mare decarburant.

Mostenirea sovietica este "complet irelevanta" in prezent, aspus si Nikolai Kovarski, consultant din Moscova.

Aeroflot va elimina din flota sa 26 de aeronave de tip Tu-154,masura care face parte din planurile de reducere a personalului dezbor. Directorul executiv al companiei, Vitali Savaliev, spune caAeroflot pierde bani in 40% din rutele sale si ca in urmatoriidoi-trei ani va fi nevoit sa concedieze circa 6.000 deangajati.

Remodelarea flotei este perceputa ca o victorie pentru companie,care s-a luptat sa-si pastreze suprematia in industria aeronauticarusa.

Aeronava Tu-154, precum si varianta sa mai mica Tu-134 raman celmai des utilizate avioane de pasageri din Rusia. Operatorii aerienirusi au plasat comenzi pentru circa 100 de noi avioane Tu-204 aleuzinei Tupolev, insa aproximativ acelasi numar de comenzi a fosttrimis si pentru aeronavele Boeing si Airbus. Productia ruseasca deavioane a fost restructurata in 2005, iar analistii se asteapta cao noua generatie de avioane sa iasa pe piata in urmatoruldeceniu.

Industria aerospatiala este unul dintre putinele sectoarecompetitive ale Rusiei, pe langa productia de petrol.

Il-96, ultimul model rus din flota Aeroflot, inca ramane avionulprezidential al Rusiei, desi imaginea sa a fost puternic afectatain 2005, cand Vladimir Putin, in acea vreme presedinte, a fostnevoit sa ia alt avion pentru a se intoarce dintr-o vizita inFinlanda, intrucat Ilyushin-ul rusesc avea probleme cu franele.Ulterior, directorul Ilyushin a fost concediat. La nivel mondial,numai 14 aeronave Il-96 mai sunt operationale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO