Business Internaţional

Parintii nu mai tolereaza reclamele la mancarea nesanatoasa

24.01.2005, 00:00 19



Inercarea industriei publicitare de a modifica spoturile destinate copiilor s-ar putea sa nu fie suficienta. Foarte multi parinti au ales sa nu se duca impreuna cu copiii lor la restaurante fast food si sa se asigure ca acestia nu au acces la spoturile publicitare pentru astfel de produse, scrie Financial Times. Nickelodeon, un canal de televiziune detinut de Viacom difuzeaza un spot in care un personaj de desene animate locuieste intr-un ananas in adancul marii si calatoreste intr-o nava care are forma unui hamburger. Acesta este considerat inadecvat de catre parinti, care incearca sa isi tina copii departe de televizor. La acest segment de parinti s-au gandit cei de la Kraft atunci cand au decis sa nu mai promoveze prajiturile Oreo sau Chips Ahoy!, care sunt considerate de unii junk food. Reclamele se faceau prin televiziune, radio sau reviste adresate copiilor cu varste cuprinse intre 6 si 11 ani.



Masura a venit in urma liniilor lansate de guvernul american cu privire la dieta, sfatuindu-i pe clientii fast food-urilor sa faca miscare cel putin 30 de minute pe zi, si sa manance fruncte zilnic.



Avand in vedere ca 15% dintre copiii americani sunt obezi, grijile legate de efectele publicitatii la produsele junk food pentru copii cresc, din moment ce acestia nu sunt capabili sa faca distinctia dintre personajele fictive de desene animate si produsele cu care sunt asociate.



Spre exemplu, filmul in care SpongeBob SquarePants, un personaj animat, calatoreste in nava sa in forma de hamburger este sponsorizat de Burger King.



Studiile facute de cateva organizatii non-profit din SUA arata ca acest gen de publicitate determina copii sa insiste ca parintii sa le cumpere junk food si bauturi racoritoare.



Nici un parinte nu s-ar arata surprins de aceste descoperiri, dar industria a primit recent un avertisment dinspre Europa in care se specifica faptul ca trebuie sa isi traseze un plan adecvat pentru auto-reglementare.



Comisarul pe probleme de sanatate si consum al UE, Markos Kyprianou, a afirmat ca va acorda industriei alimentare un termen de un an pentru a inceta sa mai faca publicitate la junk food in randul copiilor si sa imbunatateasca modul de etichetare a produselor sau vor cadea sub incidenta viitoarei legislatii in domeniu.



In SUA, unde liberalizarea a dat industriei alimentare mana libera, intrebarea care apare este daca auto-reglementarea pentru companii ca McDonald's, Kraft, Kellogg's, General Mills, ConAgra si Coca-Cola se va dovedi suficienta sa puna capat practicilor de marketing care au ca tinta copii.



Reprezentantii Kraft au declarat ca ultima lor initiativa reprezinta o "evolutie", o continuare a actiunilor anterioare care au culminat cu retragerea de pe piata a unor produse alimentare din scolile americane.



Mark Berlind, purtatorul de cuvant al companiei, comenteaza avertismentul UE: "Cred ca mesajul cel mai important pe care l-au transmis autoritatile europene este ca industria trebuie sa demonstreze ca detine o capacitate de auto-reglementare".



Dar criticii sustin ca firmele trebuie sa isi limiteze si promotiile daunatoare care folosesc eroi animati desenati pe ambalaje si plaseaza produse in cadrul filmele pentru copii.



In SUA, aproape jumatate din alimente sunt consumate in restaurante, iar studiile arata ca aproape o treime din caloriile consumate de un copil american provin din mesele de la restaurant.



"Nu cred ca mai putem astepta mult pentru a implementa o legislatie corespunzatoare, ratele obezitatii au ajuns la un nivel critic", conchide Margo Wooton, nutritionist in cadrul unei organizatii de protectie a consumatorilor din SUA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO