Business Internaţional

Pe un segment pe care cuvantul de ordine este "fuziune" Ford incearca sa ramana independent

26.10.2008, 16:44 64

In conditiile in care industria auto americana inregistreaza o scadere rapida, General Motors si Chrysler continua sa lucreze la un acord care ar putea salva ambele companii aflate in impas, scrie CNN Money.

Ford, intre timp, sta departe de toata agitatia, crezand probabil ca dispune de suficiente resurse pentru a supravietui acestei perioade de declin.
Atitudinea Ford nu se datoreaza unei lipsei de oportunitati. Compania a fost curtata de celelalte doua companii din Detroit in vara. Conform unei surse, presedintele GM, Rick Wagoner l-a contactat pe presedintele executiv al Ford, Bill Ford, in legatura cu o fuziune. Ford a ascultat politicos propunerea lui Wagoner, insa l-a refuzat mai apoi.
Presedintele si CEO-ul Chrysler Bob Nardelli l-a contactat si el pe Bill Ford cu privire la o posibila unire a fortelor, de aceasta data intr-o fuziune in trei care ar fi inclus GM. Sesizand disperare in propunerea lui Nardelli, Ford a spus nu din nou. Factorul pe care se bazeaza determinarea lui Bill Ford de a pastra independenta companiei, in afara de dorinta de a pastra controlul asupra companiei familiei sale, este bilantul solid al companiei.
La sfarsitul celui de-al doilea trimestru, Ford dispunea de lichiditati in valoare de 26,8 miliarde de dolari, probabil suficiente pentru a-si finanta operatiunile pana in 2010. Ford dispune de asemenea de unele active de vanzare in cadrul Volvo si participatiei de 33,9% din cadrul Mazda, presupunand ca producatorul auto va gasi cumparatori cu suficiente lichiditati sau un rating de credit suficient de mare pentru a incheia o tranzactie. Ford se asteapta in acelasi timp sa primeasca o parte din creditele in valoare de aproximativ 25 miliarde de dolari pe care Congresul le-a aprobat pentru a-i ajuta pe producatorii auto sa treaca la vehicule cu un consum redus de carburanti.
Pozitia companiei din punct de vedere al lichiditatii nu i-a linistit, totusi, pe dealerii Ford. In cadrul unei reuniuni recente, un dealer a anuntat ca Ford nu va putea continua ca producator pana la sfarsitul anului si a adaugat ca se asteapta la ajutor din partea guvernului in cazul in care compania ar avea probleme. Producatorul a incercat rapid sa se distanteze de aceste comentarii neautorizate.
Increderea dealerilor nu a fost probabil intarita de decizia anuntata de investitorul Kirk Kerkorian de a-si vinde probabil intreaga participatie de 6% detinuta in cadrul companiei in pierdere. Kerkorian a platit pana la 8,50 dolari pe actiune Ford la inceputul acestui an si vinde acum la aproximativ 2 dolari. Kerkorian a declarat ca-si indreapta atentia catre alte sectoare ale economiei.
Perspectiva unui Armageddon financiar nu a pus capat intrigii din Dearborn. Cea mai recenta victima este directorul financiar Don LeClair. Alti directori, plangandu-se ca LeClair a fost secretos si dificil in relatiile cu ceilalti, au amenintat ca demisioneaza daca acesta nu va fi inlaturat, conform unor surse familiare cu situatia.
LeClair a fost insarcinat cu aranjarea unor finantari in valoare de 23,5 miliarde de dolari cu doi ani in urma, finantari care au ajutat Ford sa supravietuiasca si care ar fi imposibil de aranjat in prezent. Acesta era apropiat de CEO-ul Alan Mulally, insa Bill Ford a ajuns la concluzia ca era necesara o schimbare dupa ce a ascultat amenintarile directorilor. LeClair a fost extrem de socat cand a aflat de decizie. Saptamana trecuta, doi directori au decis de asemenea sa se retraga. Nu se stie cat timp va reusi Ford sa se tina deoparte. Planul sau de redresare pare usor inadecvat.
Ce ar putea determina Ford sa-si schimbe atitudinea? Acum cand capitalizarea sa de piata a scazut la 4,5 miliarde de dolari, unii membri ai familiei Ford, care controleaza 40% din actiunile cu drept de vot, ar putea cauta o iesire.
In plus, mai exista cel putin un jucator global care-i are in vizor pe cei trei producatori din Detroit: Renault-Nissan. Compania franco-japoneza pare sa se uite la Chrysler, insa o miscare mai inteligenta ar fi ca aceasta sa ia in vizor Ford, cu o situatie mai solida.
Desi CEO-ul Carlos Ghosn a mai fost respins, actuala perioada este suficient de dificila, incat orice oferta sa merite o analiza mai indreaproape.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO