Business Internaţional

Pentru Unilever, doi nu a fost niciodata un numar cu noroc

05.01.2005, 00:00 18



Unilever, gigantul anglo-olandez presat in ultimul timp de concurenta din domeniul bunurilor de consum, este tot mai ingrijorata ca structura sa duala (doua sedii centrale, doi presedinti) ii blocheaza capacitatea de evolutie, scrie Wall Street Journal Europe.



In luna septembrie, cei doi presedinti ai Unilever, Antony Burgmans si Niall FitzGerald (inlocuit intre timp de Patrick Cescau), le-au cerut membrilor conducerii sa identifice principala problema cu care se confrunta compania. Potrivit unei persoane care a participat la intalnire, majoritatea au declarat ca problema sunt chiar cei doi presedinti.



De fapt, doi a devenit pentru Unilever un numar emblematic. Gigantul industriei alimentare si a bunurilor de consum are aproape orice in dublu exemplar, fapt care a generat numeroase dificultati producatorului sapunului Dove si al ceaiului Lipton.



In mod normal, in cazul unei fuziuni, companiile isi stabilesc ca prima prioritate o integrare cat mai completa a structurilor. Unilever reprezinta insa exceptia de la regula. In cei 74 de ani care au trecut de la producatorului britanic de detergent Lever Bros. cu compania olandeza Margarine Unie, Unilever nu a gasit de cuviinta sa isi uneasca jumatatile, care si-au pastrat identitati separate.



Rezultatul a fost o birocratie atotstapanitoare, care nu a permis companiei sa tina pasul cu rivalii mai dinamici de la Procter&Gamble (SUA) sau L'Oreal (Franta).



Unilever are doua sedii centrale, la Londra si Rotterdam. Consiliul de administratie este convocat alternativ in cele doua orase, iar cei doi sefi prezideaza cu randul intalnirile consiliului.



Potrivit unui studiu efectuat recent, unele marci europene de produse alimentare apartinand Unilever au de trei ori mai multi directori de marketing decat ar fi nevoie. Divizia germana a companiei anglo-olandeze este formata din patru companii autonome (care opereaza pe segmentul de alimente, inghetata, sapunuri si respectiv servicii din domeniul alimentar) si are tot doua sedii centrale distincte.



"Am fost uimiti cand am constatat numarul oamenilor in diverse functii", a declarat Rudy Markham, directorul financiar al Unilever (CFO) si unul din cei care au efectuat studiul privind compania.



Din 1999, compania a incercat sa puna in aplicare o serie de planuri de reorganizare menite sa centralizeze autoritatea si sa reduca influenta sefilor de divizii din diverse tari.



Vara trecuta, Unilever a publicat chiar o brosura - "Ce inseamna cu adevarat rosu si albastru" - pentru a-i ajuta pe angajati sa se adapteze mai rapid eforturilor de restructurare. Potrivit brosurii, directorii "rosii" sunt responsabili pe zone de activitate care privesc compania la nivel global, cum ar fi resursele umane. Directorii "albastri" sunt responsabilii pe aceleasi zone de activitate, dar autoritatea lor nu se extinde dincolo de tara sau divizia pe care o reprezinta, si sunt subordonati directorilor "rosii".



Structura disparata a Unilever este unul din principalele motive pentru care compania este amenintata de concurenta din domeniul alimentar si al bunurilor de consum. Rivalii Unilever, cu activitati mai centralizate, au reusit sa raspunda mai rapid gusturilor in schimbare ale consumatorilor. Ei isi pot coordona mai bine diviziile si si-au majorat eficienta prin obtinerea unor contracte simultan, in mai multe tari. Investitiile in marketing si dezvoltarea produselor au reprezentat de asemenea puncte forte pentru rivalii Unilever.



In acelasi timp, compania anglo-olandeza este sub focul marilor retaileri, cum ar fi Wal-Mart, care se descotorosesc rapid de produsele ce intarzie pe rafturi si care au fortat Unilever sa-si reduca preturile.



In 2003, Unilever a raportat vanzari de 43 miliarde euro, nivel apropiat de cel inregistrat de P&G. Dar Unilever are un numar de angajati (234.000) de peste doua ori mai mare decat al companiei americane, cu sediul la Cincinnati.



Profitul net anuntat de Unilever pe 2003 s-a cifrat la 2,64 miliarde euro, in timp ce, pe anul incheiat la 30 iunie 2004, profitul net al P&G s-a ridicat la 4,78 miliarde euro.



Recent, Unilever si-a revizuit in scadere tinta de crestere a companiei pe urmatorii cinci ani, datorita dubiilor referitoare la posibilitatile de dezvoltare a portofoliului sau.



Zeci de ani, structura duala a Unilever nu a constituit un obstacol in fata succesului, compania beneficiind de o prezenta superioara altor multinationale in economiile in curs de dezvoltare.



In contextul actual de globalizare insa, oferta amestecata de produse si structura iererhica haotica au inceput sa blocheze evolutia gigantului anglo-olandez, facand imperativa o restructurare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO