Business Internaţional

Pepsi a depasit pentru prima data Coca-Cola la bursa

16.12.2005, 17:33 123

Compania a inregistrat o majorare a vanzarilor superioara celor inregistrate de principalul competitor.

PepsiCo, producatorul numarul doi de bauturi racoritoare din lume, s-a clasat pentru prima data in fata Coca-Cola in topul capitalizarii bursiere, scrie Financial Times. Actiunile PepsiCo au crescut cu 14 procente in acest an, ridicand valoarea de piata a companiei la 98,4 mld. dolari (81,8 mld. euro). Pe de alta parte, actiunile Coca-Cola s-au devalorizat cu 1,2%, in prezent compania valorand 97,9 mld. dolari (81,45 mld. euro).

In ultimii cinci ani, vanzarile Pepsi au crescut cu 7,8%, surclasand cresterea de 2,4% a Coca-Cola. Neville Isdell, directorul executiv al Coca-Cola, a declarat saptamana trecuta ca grupul a inregistrat un "progres satisfacator", dupa "deficitul in inovatii".

"Pepsi a fost in ultimii ani un performer mai perseverent decat Coca-Cola", crede Keith Patriquin, analist la Loomis Sayles, care detine 1,7 milioane de actiuni Pepsi. "Segmentul bauturilor racoritoare carbogazoase nu a inregistrat cresterea categoriei de bauturi alternative", a continuat acesta.

Vanzarile Pepsi au fost propulsate de cererea pentru Gatorade, o categorie de bauturi pentru sportivi, si de Aquafina, precum si de snacks-uri cu continut redus de calorii, printre care si chipsurile Baked Lay. Compania a obtinut aproape jumatate din vanzarile totale din snaksuri si mai putin de 20% din bauturi racoritoare.

Pe de alta parte, Coca-Cola obtine 82% din cifra de afaceri din bauturi racoritoare, dar nu a patruns destul de rapid pe piata apei imbuteliate si a bauturilor energizante.

Coca-Cola a fost mai inceata decat Pepsi cand a fost vorba de extinderea portofoliului de produse dincolo de bauturi carbogazoase. Compania a inceput sa vanda apa imbuteliata in anul 1999, cand a introdus Dasani, la patru ani dupa ce Pepsi a lansat Aquafina. In 2001, consiliul director al Coca-Cola a votat impotriva propunerii de achizitie a Quaker Oats, care avea in portofoliu Gatorade.

Astfel, Pepsi a achizitionat Gatorade pentru 14 miliarde de dolari (11,64 de mld. euro) in 2001, iar aceasta bautura detine in prezent 80% din piata de bauturi pentru sportivi. Brandurile Pepsi, Aquafina si Tropicana le depasesc din punctul de vedere al vanzarilor pe cele care apartin portofoliului Coca-Cola, Dasani si Minute Maid.

Folosindu-se de evenimentele care au in distributie celebritati, Pepsi a reusit sa castige din ce in ce mai mult teren in fata rivalilor de la Coca-Cola, desi aceastia vand de doua ori mai multe produse decat Pepsi pe pietele internationale.

Coca-Cola, a carei faima a fost castigata inca din anii 1970 cu faimosul slogan "IÕd like to teach the world to sing", a suferit din cauza unor campanii publicitare mai putin inspirate.

Intre timp, Pepsi a incercat sa revigoreze imaginea internationala prin noi spoturi create de BBDO, agentia de publicitate detinuta de Omnicom Group. Intr-unul dintre spoturi apar Beyonce, Jennifer Lopez si Beckham intr-o demonstratie de arte martiale care seamana cu cea din filmul lui Quentin Tarantino "Kill Bill".

Spoturile se folosesc de puterea celebritatilor, dar intr-o maniera diferita, care surprinde privitorul.

Coca-Cola, care are sediul la Atlanta, se straduieste sa redreseze vanzarile de bauturi racoritoare din America de Nord si de pe alte piete importante, consumatorii orientandu-se din ce in ce mai mult catre bauturile mai sanatoase si catre apa minerala. cristina.marina@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO