Business Internaţional

Piata de publicitate din Europa Centrala si de Est este in agonie dupa ce multe firme au renuntat la promovare

Europa Centrala si de Est: Piata de publicitate este in agonie dupa ce multe firme au renuntat la promovare
02.09.2009, 17:02 229

Piata de publicitate din Cehia face fata cel mai bine crizei economice. Primele 20 de companii cu cele mai mari bugete de publicitate au cheltuit 8,33 mld. coroane cehe (328 mil. euro) pentru promovarea produselor si serviciilor, in crestere cu 9,4% fata de anul trecut, potrivit unui raport realizat de agentia TNS Media Intelligence, scrie Profit.cz. Cu toate acestea, piata a scazut cu 2,1%.

In cazul marilor corporatii de pe piata, situatia actuala este o oportunitate pentru a-si consolida brandurile, insa expertii in domeniu sunt de parere ca industria media nu-si va reveni prea curand.

Chiar daca clientii de top care au cumparat publicitate si-au majorat cheltuielile in acest scop, veniturile brute ale sectorului au scazut in prima jumatate a lui 2009 cu 2,19% fata de anul trecut, pana la 29,6 mld. coroane cehe (1,15 mld. euro).

 

Coca-Cola Cehia, inca pe val la investitiile in publicitate

Cel mai mare procent de crestere a volumului de investitii media din Cehia l-a inregistrat Coca-Cola Cehia, subsidiara locala a grupului american, care a cheltuit 285 de milioane de coroane cehe (11,1 milioane de euro) in primele sase luni ale lui 2009, comparativ cu 153 de milioane de coroane in aceeasi perioada a anului precedent.

"Anul acesta, toate campaniile noastre publicitare au fost corelate cu cele mai de succes practici din domeniu la nivel mondial. Acesta este si motivul pentru care am reusit sa modificam bugetele si sa alocam mai multi bani pentru promovare", a explicat Zuzana Svobodova, manager PR si comunicare pentru Coca-Cola Cehia si Slovacia.

Nici in Ungaria situatia din industria publicitara nu arata roz. In conditiile in care vanzarile de publicitate au scazut cu 7,5% in prima jumatate a anului, televiziunile si presa scrisa au fost puternic afectate, scrie cotidianul maghiar Napi Gazdasag, citand un raport realizat de agentia TNS Media Intelligence.

Numarul de spoturi publicitare difuzate pe posturile TV din Ungaria a scazut cu un sfert, in timp ce presa scrisa a cunoscut un declin de 16%, iar publicitatea outdoor - de 11%.

Jumatate din clientii de top din Ungaria si-au redus drastic cheltuielile de publicitate in primele sase luni. Spre exemplu, Procter & Gamble si Unilever au taiat bugetele de publicitate cu 25%, respectiv 23%.

Piata publicitara din Polonia, in scadere cu 11,4%

Similar, piata de publicitate din Polonia a suferit un declin considerabil de 11,4% in prima jumatate a anului, veniturile din industrie reducandu-se cu 3,4 mld. zloti (826 mil. euro), potrivit agentiei Starlink. Cu toate acestea, publicitatea online a inregistrat o crestere destul de spectaculoasa, ocupand locul al doilea in ierarhia celor mai populare forme de promovare a produselor si serviciilor, dupa publicitatea televizata, sustin cei de la Starlink. Astfel, in primul trimestru al lui 2009, publicitatea pe internet a antrenat venituri de 424,3 miliarde de zloti (103 milioane de euro), cu 40 de miliarde de zloti mai mult decat advertisingul din reviste si cu 75 miliarde de zloti mai mult decat publicitatea outdoor.

Trimestrul doi a adus cea mai slaba evolutie pentru piata poloneza, in conditiile in care firmele au decis sa-si reduca cheltuielile pentru publicitate cu 15,7% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

"Ceea ce se intampla este oarecum un efect al panicii instalate pe piata, dupa un trimestru intai deloc placut. In aprilie si iunie, veniturile din publicitate ale posturilor tv s-au redus considerabil", a declarat Lidia Kacprzycka, director general al agentiei Starlink.

Cu toate ca raportul Starlink nu ofera estimari pentru cea de-a doua jumatate a lui 2009, analistul Maciej Ziomek sustine ca situatia pietei poloneze de publicitate nu are cum sa se inrautateasca. "Avand in vedere prognozele actuale cu privire la evolutia PIB-ului, nu putem spune decat ca ceea ce era mai rau a trecut. Nu cred ca declinul pietei din trimestrul al treilea si al patrulea il va egala pe cel din trimestrul al doilea", a afirmat Ziomek.

 

Declin de 8,6% pentru publicitatea TV din Bulgaria

Publicitatea TV din Bulgaria a urmat aceeasi tendinta de scadere, inregistrand un declin de 8,6% in prima jumatate a anului comparativ cu 2008, pana la 151 mil. euro, conform unui raport publicat de agentia TNS/TV Plan.

Cauza principala a acestui declin este reducerea tarifelor percepute incepand cu ultimele luni ale lui 2008. Nova TV a avut incasari din publicitate cu 29,5% mai mici decat anul trecut, in timp ce Pro BG, post TV detinut de CME (companie care detine in Romania posturile de televiziune Pro TV, Acasa, Pro Cinema, MTV, Sport.ro), si-a sporit in mod spectaculos veniturile din publicitate cu 82,5%.

 

Companiile mari pot profita de declinul investitiilor media

Situatia deloc usoara din industria de publicitate est-europeana ar putea schimba ierarhia celor mai importanti advertiseri. Pavel Brabec, presedinte al Asociatiei agentiilor de publicitate din Cehia, spune ca firmele transnationale ar putea profita de actualul context economic pentru a-si "ataca" rivalii, neputinciosi in privinta bugetelor de publicitate. "Reducerea cheltuielilor de marketing, in special in sectorul FMCG, creeaza spatiu pe piata, acesta fiind un moment propice pentru companiile care doresc sa 'pedepseasca' sovaiala concurentei printr-un atac de marketing in forta", explica Brabec. Un exemplu este Coca-Cola Cehia, subsidiara grupului american, care in prima jumatate a anului a cheltuit 285 mil. coroane cehe pentru publicitate, fata de 153 mil. coroane in aceeasi perioada a lui 2008.  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO