Business Internaţional

Polonezii ii depasesc pe rusi la consumul de alcool

30.05.2005, 20:54 34

Consumul ridicat de vodca al polonezilor a determinat numeroase companii producatoare de bauturi alcoolice din intreaga lume sa se lanseze pe piata noului membru al Uniunii Europene, scrie The Wall Street Journal Europe.

Brandul Zubrowka apartine in totalitate Poloniei, asa cum placinta cu mere poarta amprenta americanilor. Aceasta bautura cu arome de plante in combinatie cu suc de mere, una dintre cele mai populare din Polonia, este numita chiar "placinta cu mere (apple pie)" deoarece are exact gustul unui desert.

Totusi, cea mai cautata bautura spirtoasa poloneza ar putea ajunge pe mainile strainilor deoarece preturile foarte mici si numarul mare de consumatori atrag investitiile straine spre pietele Europei Centrale si de Est.

Castigatorul licitatiei pentru compania Polmos Bialystok, producatorul marcilor Zubrowka si Absolwent, va fi anuntat curand. Licitatia reprezinta o parte a programului de privatizare a distileriilor derulat de guvernul polonez. Doi din cei trei finalisti - Belvedere SA din Franta si Central European Distribution Corp. - aflati in competitie pentru achizitia respectiva sunt companii straine.

Intrarea Poloniei in Uniunea Europeana in urma cu un an a facut ca piata bauturilor alcoolice sa fie si mai atragatoare din punctul de vedere al celor mai importante companii producatoare de bauturi spirtoase. Mai mult, reducerea taxelor in acest domeniu a contribuit la scaderea preturilor. Scopul acestor scaderi ale taxelor a fost, de fapt, reducerea comertului la negru cu bauturi spirtoase.

Un singur polonez a cheltuit anul trecut, in medie, 60,82 de euro pentru consumul de alcool, in timp ce un american doar 30,5 euro pe an. Chiar si in Rusia, tara renumita pentru consumul de alcool, o persoana a cheltuit doar 57 de euro pe an in acest scop.

Polmos Bialystok reprezinta principalul punct de interes pe piata poloneza. Aceasta detine cea mai importanta retea de distributie ce ar putea facilita consolidarea propriilor marci. Asadar, ca si in cazul pietei mondiale, unde compania franceza Pernod Ricard SA tocmai a finalizat achizitia firmei britanice Allied Domecq PLC, puterea pe piata poloneza de bauturi spirtoase consta in marimea retelei de distributie.

Brandurile Polmos Bialystok sunt comercializate in peste 90% dintre magazinele de distributie poloneze, de la Carrefour SA pana la barurile urbane. "Castigatorul licitatiei isi va putea lansa propriile marci pe anumite sectoare de piata care sunt disponibile de obicei numai dupa multi ani de prezenta pe piata poloneza", apreciaza Ewa Hudson, analist in cadrul grupului de cercetare polonez cu sediul la Londra, Euromonitor.

Zubrowka este a sasea bautura alcoolica din Polonia din punctul de vedere al volumului comercializat si are printre cele mai mici preturi. Cu o cota de piata de 13%, ea ocupa prima pozitie la vanzari.

Guvernul polonez a privatizat 13 distilerii de la prabusirea regimului comunist. Majoritatea au fost achizitionate de companii renumite precum Belvedere, Pernod Ricard, Remy Cointreau si grupul suedez V&S Group. Belvedere a cumparat patru dintre aceste distilerii si a acumulat astfel o cota de piata de 27,3%. Este urmata de Bialystok cu 19%.

Desi au mai fost propuse spre vanzare alte opt distilerii poloneze, investitorii straini au prezentat cel mai mare interes pentru Bialystok. Guvernul va vinde 51% din actiunile acesteia. Alte 42 de procente vor fi oferite investitorilor autohtoni, iar restul vor ramane in proprietatea statului.

Compania a fost evaluata la 236 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO