Business Internaţional

Polonia se bazează pe chinezi pentru a-şi accelera proiectul de lansare a brandului naţional de maşină electrică Izera după ce Turcia i-a luat faţa cu TOGG

Polonia se bazează pe chinezi pentru a-şi accelera...

Autor: Catalina Apostoiu

21.11.2022, 00:06 264

Grupul auto chinez Geely Holding va furniza platforma pentru brandul naţional de maşină electrică al Poloniei, Izera, relatează Warsaw Voice.

ElectroMobility Poland, responsabilă cu proiectul de stat privind construirea unei fabrici şi lansarea producţiei unei maşini electrice poloneze, a semnat recent un acord cu proprietarul Volvo, Geely.

EMP speră că acordul îi va permite să accelereze proiectul care până acum pare unul nerealist. Acesta s-a lovit de obstacole mult mai nesemnificative decât selectarea unui partener pentru producţia maşinii, cum ar fi achiziţia unui teren pentru fabrică în Jaworzno. Drept urmare, dezvoltarea şantierului de construcţie programată pentru acest an va fi amânată.

În plus, cea mai importantă pro­blemă, asigurarea finanţării pentru investiţie, rămâne neclară, în special din perspectiva situaţiei economice în deteriorare şi a sugestiilor că unele proiecte de stat ar trebui restrânse din cauza lipsei banilor. Trezoreria poloneză controlează aproximativ 83% din EMP, restul fiind deţint de companii energetice aflate sub con­trolul trezoreriei.

Între timp, nu există nicio îndo­ială că nivelul estimat anterior al cheltuielilor pentru lansarea pro­ducţiei Izera, de 5 miliarde de zloţi (1,07 mld. euro), va fi mult mai ridicat.

„Platforma SEA se potriveşte perfect cu conceptul Izera ca produs. Cooperarea cu Geely oferă EMP know-how de top în industrie, cât şi oportunităţi adiţionale de business“, a declarat Piotr Zaremba, CEO al EMP.

Potrivit Bloomberg, acordul dintre EMP şi producătorul auto chinez Geely îi va permite Poloniei să înceapă producţia în masă a Izera la finalul anului 2025. Planul anterior prevedea anul 2020 ca început al producţiei.

Acordul cu Geely nu prevede finanţare din partea companiei chineze, dar ar trebui să ajute EMP să obţină primele angajamente din partea investitorilor către finalul anului 2023, potrivit companiei poloneze.

Polonia pariază că popularitatea autovehiculelor plung-in în cea mai mare economie din Europa de est va creşte rapid în următorii ani. Ţara avea mai puţine maşini electrice la finalul lunii septembrie decât înregistrează Germania lunar. Numărul acestora ar urma să atingă aproape 1 milion în 2030, potrivit estimărilor asociaţiei PSPA.

Acordul cu Geely este un pas major pentru Polonia, care a stopat producţia ultimului său brand autohton denumit Polonez în urmă cu 20 de ani. Ţara găzduieşte în prezent un număr de fabrici din industria bateriilor, incluzând LG Chem, Northvolt şi Umicore. Aceasta ar trebui să permită EMP să-şi atingă obiectivul de a obţine 60% din componentele Izera de pe plan local.

În regiune, Turcia s-a mişcat mult mai repede în ceea ce priveşte lansarea unui brand autohton de maşină electrică, uzina care va produce maşina electrică turcească TOGG devenind operaţională pe 29 octombrie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO