Business Internaţional

Previziuni sumbre pentru gigantul General Motors

26.06.2008, 16:23 18

Ultimele stiri primite din Detroit nu aduc nimic bun, iar spre deosebire de anii trecuti, de data aceasta nu va mai fi posibila o recuperare completa, scrie CNN Money. Analistii sunt convinsi ca General Motors va fi nevoita sa ia o serie de masuri financiare de urgenta anul acesta care i-ar putea periclita puterea competititionala pentru multa vreme.
Criza din segmentul vanzarilor a depasit asteptarile tuturor, iar luna iunie se contureaza a fi un mare dezastru. Vanzarile de automobile din SUA nu vor depasi o rata anuala de
12,5 mil. unitati fata de cele 16,3 milioane vandute anul trecut. Pentru cei initiati, aceste cifre reflecta un nivel demn de o recesiune.
Analistul Citibank Itay Michaeli a declarat ca vanzarile GM din luna iunie vor fi in scadere cu 28% in timp ce vanzarile Ford vor scadea si ele cu 27%. In plus, avand in vedere ca numai vanzarile de camionete vor scadea peste acest nivel, ne putem imagina amploarea efectelor acestui declin asupra profiturilor companiei.
Un astfel de declin declanseaza o reactie in lant. Avand in vedere ca valoarea camioanelor si SUV-urilor scade tot mai mult, companiile sufera de pe urma vehiculelor returnate dupa inchiriere. In acelasi timp, clientii fideli nu isi pot cumpara masini mai performante deoarece nu mai pot apela la ipotecarea celor vechi.
Deoarece investitorii au inceput sa vanda actiunile GM, valoarea de piata a companiei a scazut sub 8,5 mld. dolari. Aceasta valoare depaseste cu numai 1 mld. dolari suma investita anul trecut de Cerberus in Chrysler. O comparatie intre valoarea de piata a GM si suma incasata de Chrysler arata ca investitorii primesc diviziile foarte profitabile ale GM din Asia si America Latina la preturi extrem de mici.
Declinul accentuat al vanzarilor arata totodata ca GM consuma cu rapiditate rezervele de lichiditati, care conform estimarilor ating un miliard de dolari pe luna.
Rod Lache de la Deutsche Bank estimeaza ca GM va cheltui pana la 19 miliarde de dolari din stocul de lichiditati in urmatorii doi ani. Avand in vedere ca GM a intrat in al doilea trimestru cu 23,9 miliarde de dolari si ca are nevoie de o suma cuprinsa intre 10 si 15 miliarde de dolari numai pentru a supravietui in urmatoarea perioada, previziunile nu sunt tocmai pozitive.
Pentru a face fata dificultatilor, GM ar putea urma exemplul Chrysler, respectiv vanzarea unor active neoperationale, cum ar fi terenuri, fabrici goale sau chiar branduri neperformante ca Hummer sau Saab.
O alta varianta viabila ar fi garantarea unor credite cu active de tipul celor imobiliare sau cu numele unor marci, dupa modelul Ford.
Indiferent de alegerea celor de la GM, alegerea ii va costa scump. Un imprumut de 10 miliarde de dolari la o dobanda de 10%, ar costa compania un miliard de dolari pe an.
Oricare din aceste schimbari va slabi rezistenta GM pe termen lung. Pentru a atrage noi finantari, analistul Lache este de parere ca GM va trebui sa realizeze un plan de restructurari foarte bine organizat, care ar include reducerea pretentiilor si consolidarea brandurilor.
Cu toate acestea, un astfel de plan ar insemna un mare pas inapoi pentru companie. In luna mai, GM a vandut numai 268.892 unitati in Statele Unite, ceea ce ii apropie foarte mult de rezultatele obtinute de rivalii de la Toyota, care au vandut 257.404 unitati in aceeasi perioada.
Luna iunie ar putea insemna castigarea titlului de cea mai mare companie auto americana de catre Toyota.
In intreaga istorie a GM, anul 1992 este considerat cel mai nefast , dupa inchiderea mai multor fabrici, pierderi semnificative si demiterea directorului executiv Robert Stempel. Avand in vedere ultimele rezultate ale companiei, 2008 ar putea fi un an mai slab decat 1992.
In timp ce GM pare sa se confrunte cu tot mai multe probleme, situatia in cadrul companiei va deveni efervescenta si este greu de determinat a cui a fost vina pentru acest declin.
Multe din probleme au fost cauzate intr-adevar de decizii eronate, cum ar fi afacerea cu Fiat sau achizitia Saab. Cu toate acestea, multe altele au fost cauzate de conducerea defectuoasa a companiei in general.
De cate ori pretul benzinei a atins cote record, GM a suferit consecintele din plin, in timp ce rivalii japonezi au gasit solutii ingenioase de fiecare data.
Acestia au intuit evolutia masinilor de mici dimensiuni, urmate de cele crossover, pentru ca in final sa aduca pe piata tot mai multe modele hibrid, al caror consum redus de carburanti a reprezentat in mod evident un plus in ochii cumparatorilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO