Business Internaţional

Prima crestere din ultimele 14 luni pentru piata auto europeana

Prima crestere din ultimele 14 luni pentru piata auto europeana

Carlos Ghosn, director executiv al Renault: Ne-am fi putut astepta la o evolutie ceva mai buna. Ma astept ca 2010 sa fie la fel de dificil ca 2009. Nu anticipez o redresare imediata.

15.07.2009, 17:54 10

Vanzarile de masini la nivel european, ajutate de programele guvernamentale al caror scop este reinnoirea parcului auto, au crescut pentru prima data in ultimele 14 luni, acesta fiind primul semn ca una dintre cele mai afectate industrii de criza actuala a depasit cea mai grea perioada, sectorul incepand sa isi revina, scrie agentia de presa Thomson Reuters.
Numarul masinilor noi inmatriculate in Europa a urcat in luna iunie cu 2,4% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, pana la 1,46 mil. vehicule, prima crestere de dupa aprilie 2008, potrivit Asociatiei Producatorilor Auto Europeni (ACEA) cu sediul la Bruxelles. Situatia pentru primele sase luni ale anului indica un declin anual de 11% al vanzarilor, pana la 7,43 mil. automobile.

Programele de tip rabla dau rezultate
Vanzarile subventionate de stat si subventiile oferite pentru reinnoirea parcului auto au ajutat cererea, care, pe fondul crizei, s-a evaporat practic si a trimis industria auto in cea mai grava criza din ultimele decenii. Subventiile, care in Germania au cea mai mare valoare, de 2.500 de euro, pentru aceia care erau dispusi sa renunte la vechiul vehicul pentru unul nou, au ajutat vanzarile de masini de clasa mica si mini.
"Producatorii de automobile din segmentul premium sunt cei care trag in jos piata, insa pe viitor amploarea problemelor cu care se confrunta va pali", deoarece programele guvernamentale vor fi retrase anul viitor, si cei ce vor avea de suferit vor fi constructorii cu volume mari de productie, potrivit lui David Arnold, analist al Credit Suisse cu sediul la Londra. "Cei ce s-au axat pe productia de masa si pe preturi reduse ar putea fi afectati deoarece programele de reinnoire a parcurilor auto expira anul viitor."
Numarul de masini livrate la nivel european de catre Volkswagen, cu sediul la Wolfsburg, Germania, principalul producator de pe vechiul continent, a crescut cu 9,5%, pana la 312.302 vehicule. In cazul Fiat, producatorul italian cu sediul la Torino, cresterea a fost de 12%, numarul de automobile vandute in regiune fiind de 125.640.

Germania - cea mai mare crestere
Germania, cea mai mare piata auto de la nivel european, conduce plutonul statelor in luna iunie dupa ce vanzarile din acest stat au crescut cu 41%, reflectand succesul pe care programul guvernamental l-a avut. Piata franceza a urcat cu 7%, iar cea din Italia cu 12%. In Marea Britanie, unul dintre statele care au ramas pe minus, ritmul declinului a incetinit de la 25% in luna mai la 15,7% in iunie, comparativ cu perioada similara a anului trecut, potrivit Society of Motor Manufacturers and Traders, un grup comercial din Marea Britanie. Evolutia pozitiva este pusa de SMMT pe seama programului de reinnoire a parcului auto caruia statul i-a dat startul la jumatatea lunii mai.
In Europa de Est cererea a continuat sa se contracte, in iunie declinul fiind de 25%, iar pentru prima jumatate a anului acesta s-a situat la 27%.
Peugeot Citro‘n, cu sediul in Paris, a raportat pentru luna precedenta o majorare a vanzarilor cu 4,4%, numarul vehiculelor ridicandu-se la 191.638. Rivalul sau de pe piata franceza, Renault, a anuntat o crestere de 3,4% a vanzarilor, pana la 141.932 de unitati.
Directorul executiv al companiei, Carlos Ghosn, a declarat saptamana trecuta ca 2010 va fi la fel de dificil ca 2009 pentru industria auto, iar eliminarea programelor guvernamentale de sustinere a industriei va avea un efect negativ asupra pietei.
"Ne-am fi putut astepta la o evolutie ceva mai buna. Ma astept ca 2010 sa fie la fel de dificil ca 2009. Nu anticipez o redresare imediata", a adaugat el.
Ministrul industriei in Franta, Christian Estrosi, a spus ca statul va renunta gradual la acordarea de prime de casare.
Toyota Motor Corp., cel mai mare producator auto la nivel mondial, a inregistrat o evolutie negativa a vanzarilor si in luna iunie. Numarul de vehicule livrate a scazut cu 4%, pana la 65.246 de unitati, vehiculele de lux, Lexus, fiind principalii perdanti, cu minus 30% la vanzari.

Brandurile premium raman pe minus
Cei mai multi producatori de masini premium au continuat sa posteze scaderi ale vanzarilor in luna iunie. Numarul de cereri pentru Mercedes-Benz produse de compania Daimler a fost in cea de-a sasea luna a anului cu 1,4% mai mic, ridicandu-se la 61.530 de unitati. In cazul Bayerische Motoren Werke (BMW) declinul a fost mai abrupt, de 13%, numarul vehiculelor vandute fiind de 60.454. Vanzarile masinilor Audi, produse de Volkswagen, au fost cele care au facut nota discordanta, crescand cu 5,8%, pana la 62.639. Acest sector este asteptat sa isi revina spre sfarsitul anului, potrivit unor surse de la Credit Suisse.
Industria auto angajeaza la nivelul celor 28 de state europene 2,2 milioane de persoane, potrivit ACEA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO