Business Internaţional

Prinsa in turbulentele crizei, British Airways nu reuseste sa gaseasca drumul spre profit

15.11.2009, 23:16 17

Cand directorul executiv al British Airways (BA) Willie Walsh afost de acord sa lucreze fara a fi platit in luna iulie, ca semn desolidaritate cu cei 800 de angajati despre care BA a anuntat cas-au oferit sa faca la fel, a devenit evident ca recesiunea loveacompania aeriana mai puternic decat ar fi recunoscut oficialiiacesteia, scrie BBC News. Este adevarat, acesta nu a fost primulsemn ca firma are probleme, insa era evident ca situatia deveneadin ce in ce mai dificila. In decurs de sase luni pana inseptembrie, compania a inregistrat o pierdere de 292 de milioane delire sterline (323,6 milioane de euro), comparativ cu profiturilede 52 de milioane de lire sterline pe care compania le obtinuse inaceeasi perioada a anului anterior.

Acestea sunt cele mai mari pierderi pe primul semestru dinistoria companiei.

BA a anuntat de asemenea ca va elimina inca 1.200 de locuri demunca, forta sa de munca la nivel modial fiind astfel redusa cu4.900 de pozitii pana in martie 2010.

Unde a gresit BA si este recesiunea singura cauza a problemelorcompaniei?

Unii spun ca grupul nu a reactionat suficient de rapid lamodificarile ce tin de cererea consumatorilor.

A pierdut lupta cu concurentii low-cost

Din ce in ce mai multi pasageri cauta tarife low-cost, inspecial cei care calatoresc in scop de afaceri, in mod traditionalprincipalii clienti ai BA.

Acesti clienti sunt cei care profita de noile rute catre Europaoferite de companii aeriene low-cost ca Ryanair si Easyjet.

Pierderea de clienti care calatoresc in scop de afaceri ar puteafi fatala pentru viitorul BA, conform analistilor.

"Daca numarul celor mai profitabili clienti ai companiei nu seredreseaza, iar daca acestia nu platesc preturile pe care leplateau inainte de criza economica, actuala structura operationalaa BA si nivelurile sale de costuri nu-i vor garanta in niciun felsupravietuirea pe viitor", spune John Strickland din cadrul JLSConsulting.

In fata concurentei, British Airways pare sa experimenteze cureduceri de costuri si tarife suplimentare.

BA n-a mers atat de departe incat sa taxeze alimentele, dupa cumau facut-o unele companii low-cost, insa analistii sustin camasurile adoptate in ultima vreme de companie nu vor fiultimele.

"Trebuie sa te intrebi cat de departe va merge noul regim depricing al BA in sensul generarii de venituri pentru stopareapierderilor", spune Saj Ahmad din cadrul Gerson Lehrman Group.

Cele 1.200 de disponibilizari anuntate odata cu cifrele peprimul semestru sunt numai o picatura din ocean, conform luiAhmad.

"Te poti astepta la o cifra de cinci sau sase ori mai mare. Dinacest motiv se afla BA in conflict cu sindicatele."

Compania vrea sa reduca numarul membrilor echipajului pezborurile lungi de la 15 la 14. BA va aplica de asemenea oinghetare pe doi ani a salariilor, spunand ca schimbarile suntvitale pentru supravietuirea sa.

Angajatii sunt platiti mult peste medie

Membrii echipajelor BA sunt bine platiti, conform unui sondajpentru Civil Aviation Authority, care sugereaza ca acestia castigade doua ori mai mult decat rivalii de la Virgin Atlantic.

Conform estimarilor, un membru al echipajelor BA castiga inmedie 29.000 de lire sterline (32.140 de euro) pe an, incluzandbonusurile, comparativ cu numai 14.400 de lire sterline in cazulVirgin Atlantic. Surse din interior sustin ca unii membri castigapeste medie.

BA avertizeaza ca duce o lupta dura pentru supravietuire, si catrebuie sa restructureze si sa-si reduca permanent baza decosturi.

Pensiile reprezinta un alt punct de disputa cu sindicatele.

British Airways are in fata un viitor dificil intr-o industriedevastata de recesiune, iar Willie Walsh are de purtat o bataliedura pentru a redresa situatia companiei.

"Este oare persoana potrivita pentru a incepe aceastaredresare?", se intreaba Ahmad. "Vor aparea o multime de intrebariprivitoare la mandatul sau, in cazul in care castigurile pesemestrul doi vor fi la fel de slabe."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO