Business Internaţional

Producatorii auto germani se pregatesc pentru un declin de durata

10.12.2008, 16:25 13

Poate ca producatorii auto germani nu se vor confrunta cu criza existentiala care i-a impins pe cei americani sa ceara ajutor din partea guvernului, insa industria auto germana se pregateste pentru ceea ce va fi probabil un declin de durata, scrie International Herald Tribune.

Toti producatorii germani importanti, de la Volkswagen la Porsche, isi restrang productia pe perioade mai mari decat in mod normal in timpul sezonului sarbatorilor, sperand sa faca fata scaderii cererii pentru automobilele pe care le produc.
In acelasi timp, acestia incearca sa faca tot posibilul pentru a evita subiectul sensibil al disponibilizarilor, desi majoritatea analistilor cred ca astfel de masuri vor mai putea fi evitate doar in urmatoarele cateva luni.
Desi producatorii germani nu se confrunta cu pierderi de amploarea celor suferite de producatorii americani, vanzarile de automobile s-au prabusit de la reizbucnirea crizei financiare la mijlocul lunii septembrie.
In cea mai mare parte a acestui an, vanzarile pareau sa fie similare cu cele din 2007. In noiembrie insa, acestea au inregistrat o scadere de 18%, conform Asociatiei Germane a Industriei Auto.
Exporturile, vitale pentru producatorii germani, au stagnat de asemenea in noiembrie in conditiile in care mari piete emergente precum cea a Rusiei si Chinei nu au mai protejat producatorii in fata evaporarii cererii.
"Piata auto inregistreaza un declin ce nu a mai luat o astfel de forma pana acum si o astfel de viteza", spune presedintele asociatiei, Matthias Wissman. "Criza nu se limiteaza la o singura tara, ci loveste toate pietele importante din lume".
CEO-ul Porsche, Wendelin Wiedeking, a declarat ca industria opereaza "auf Sicht", o expresie germana ce indica dorinta de a face planuri numai pe termen scurt.
Conform datelor asociatiei, industria auto germana avea 750.000 de angajati in 2007. Peste cinci milioane de germani, unul din cinci angajati, sunt interesati ca fabricile germane sa continue sa opereze. Cele mai mari orase sunt sinonime cu cei mai importanti producatori germani: Stuttgart (Daimler si Porsche), Munchen (BMW) si Wolfsburg (Volkswagen).
Pauza de sarbatori este ceva obisnuit in Germania, insa toti producatorii importanti isi prelungesc perioadele in care-si tin fabricile inchise pentru a evita acumularea de stocuri. Daimler a fost primul producator ce a anuntat intreruperi mai mari, in luna octombrie. BMW a eliminat unul din schimburi la fabrica sa din Leipzig.
Faptul ca producatorii nu au intrat deja in conflict cu sindicatele cu privire la disponibilizari se datoreaza politicilor mult mai flexibile din domeniul muncii imbratisate de industrie in ultimul deceniu, spun analistii.
BMW va disponibiliza aproximativ 5.000 din angajatii sai temporari.
Porsche este in general considerat a fi cel mai flexibil dintre producatorii germani, insa nici acesta nu a scapat de probleme. A sistat productia principalei sale fabrici din Stuttgart pentru prima data pe 21 noiembrie si are in vedere alte sapte inchideri pana la sfarsitul lunii ianuarie.
Cel mai optimist scenariu este ca sa se stabilizeze cererea din Statele Unite, initiind o revenire pe plan global in cea de-a doua jumatate a anului viitor.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO