Business Internaţional

Producatorii de bijuterii sunt trasi in jos de apetitul din ce in ce mai scazut al clientilor pentru lux

14.07.2009, 14:43 83

In alte vremuri, americanii Billy Mitchell si Nicole Drucker din San Francisco ar fi dat chiar si 10.000 de dolari pe un inel de logodna. Drucker nu mai are loc de munca acum, iar cei doi trebuie sa faca economii pentru a-si cumpara o casa. Astfel ca in aprilie Mitchell a ingenuncheat in fata viitoarei sale sotii cu un inel cu diamante in valoare de 4.000 de dolari, cumparat de pe internet. "A trebuit sa luam o hotarare, unde ne dorim banii? Pe degetul ei?", spune Mitchell.
In actualele conditii economice, majoritatea consumatorilor prefera sa isi pastreze banii in portofele decat sa ii etaleze pe degete, la gat sau la urechi. Pe masura ce oamenii isi reanalizeaza bugetele, bijuteriile devin piesele la care se poate renunta cu cele mai putine regrete, scrie International Herald Tribune.
"Diamantele de jumatate de carat au devenit acum la fel de greu de vandut precum diamantele de trei carate", explica Hayley Corwick, care scrie opinii sub pseudonimul Lila Delilah pe Madison Avenue Spy, un blog despre haine de designer.
Totusi, vanzarile din ce in ce mai slabe aduc probleme pentru industria de bijuterii.

Diamante la reducere
Noua atitudine de cumpatare a consumatorilor a fortat reducerea productiei in minele care extrag diamante, conducand la mari discounturi in cadrul lanturilor de magazine de bijuterii si chiar la inchiderea unora dintre acestea. Intrucat bijuteriile sunt accesorii extrem de scumpe care se vand greu chiar si in momente de normalitate economica, multe dintre magazinele din domeniu sunt impovarate de datorii, chiar daca pretul diamantelor slefuite a scazut in iunie cu 15,4% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Expertii sunt de parere ca odata ce criza se va incheia, industria bijuteriilor va avea mult mai putini jucatori. In Statele Unite, vor falimenta anul acesta cu 20% mai multi producatori de bijuterii decat anul trecut, potrivit lui Kenneth Gassman, presedinte al Institutului de cercetare a industriei bijuteriilor.
Printre lanturile de magazine din sector care au intrat in faliment in ultimul an se numara Fortunoff, Whitehall Jewelers, Friedman’s, Christian Bernard si Ultra Stores. Inca in business, dar cu pierderi colosale sunt lanturile mari, care se adreseaza atat segmentului high-end, cat si clientilor cu venituri mai mici, de la Harry Winston si Bulgari la Zales si Claire's Stores.
Iar in timp ce venerabila Tiffany inca obtine profit, vanzarile magazinelor deschise de mai putin de un an de catre companie sunt cu 34% mai mici.
Majoritatea retailerilor din Statele Unite, printre care si Wal-Mart, J.C. Penney, Costco si BJ’s Wholesale Club au anuntat ca bijuteriile au fost printre cel mai slab vandute produse in 2009. Chiar si vanzarile online de bijuterii si ceasuri de mana au scazut cu 7% in primul trimestru, conform unei analize realizate de firma de cercetare comScore.
Dintre consumatorii care inca mai cumpara bijuterii, majoritatea opteaza pentru accesorii cu preturi mai mici. Blue Nile, gigantul online din industria de profil, a anuntat ca unii clienti prefera, spre exemplu, inelele de logodna mai ieftine, realizate din pietre semipretioase in loc de diamante.

Inelele de logodna sunt cele mai cautate
Chiar si in aceste conditii, vanzarile de diamante si inele de logodna par sa o duca mult mai bine decat restul produselor din sector. Retailerii si analistii sunt de parere ca un inel de logodna decent este inca perceput ca fiind crucial pentru ca barbatii sa primeasca un raspuns pozitiv din partea viitoarei mirese.
Chiar si Billy Mitchell din orasul american San Francisco, care stia ca nu va fi reuzat de logodnica sa, considera ca inelul este "extrem de important", preferand sa petreaca ore intregi pe BlueNile.com pentru a invata totul despre diamante. "Stiam ca nu ne dorim sa cheltuim prea mult, iar acest site ne-a ajutat sa gasim cel mai bun pret", spune Mitchell.
Multi consumatori care sunt inca reticenti in a-si extinde colectia de bijuterii prefera sa isi achizitioneze, in schimb, piese de vestimentatie vintage.
Megan Wishnow din cartierul newyorkez Queens cauta foarte des pe eBay piese de colectie. Fosta angajata a departamentului de relatii publice pentru colosul din industria modei Gucci, Wishnow crede ca "femeile sunt mult mai constiente de cum arata, insa toata lumea are in vedere si actuala criza".
Chiar daca nu isi mai maresc colectia de bijuterii, unele persoane isi inchiriaza accesoriile scumpe timp de o saptamana sau o luna pentru evenimentele mondene.
Web-site-ul Rental, care functioneaza ca o platforma de relationare intre cei care vor sa inchirieze diverse bunuri si potentialii chiriasi, anunta ca din ce in ce mai multi utilizatori prefera sa inchirieze diverse bijuterii Chanel sau Louis Vuitton, astfel incat se inregistreaza o crestere de doua cifre anual, potrivit vice-presedintelui companiei care adminstreaza web-site-ul, Dana Palzkill.

Vanatorii de chilipiruri
Lantul de magazine Tiffany a redus pretul inelelor de logodna cu diamante cu circa 10% de la inceputul anului. "Nu vom mai aplica discounturi pe termen scurt", a declarat Mark L. Aaron, vicepresedinte al departamentului de relatii cu investitorii din cadrul Tiffany. "Pur si simplu, vom obtine o marja de profit mai redusa la categoria inelelor de logodna. A fost un gest adresat tinerelor cupluri, pentru ca acestea sa-si permita acest cadou", a precizat Aaron.
Cei de la Tiffany spera ca astfel vor crea bazele unei "relatii" comerciale de lunga durata cu tinerii insuratei. Deloc surprinzator, cu cat pretul bijuteriilor este mai ridicat, cu atat vanzarile scad substantial. In ultima perioada de raportare financiara, vanzarile bijuteriilor cu preturi ce depasesc 50.000 de dolari au fost cel mai puternic afectate.
Chiar si accesoriile cu preturi medii au inregistrat vanzari mult mai mici, in conditiile in care piata este saturata in urma atator lichidari de stocuri. "Aceasta situatie ii forteaza pe jucatorii din segmentul de lux sa aleaga intre doua variante, fie sa se replieze si sa se adreseze unui segment de clienti cu venituri mai mici, fie sa se mentina. Tiffany se mentine", este de parere Stacey Widlitz, de la Pali Research.
Ca o consecinta, Tiffany se numara printre producatorii de bijuterii care ar putea inregistra o crestere a cotei de piata, chiar si in conditiile in care industria de profil parcurge o perioada de intense turbulente.
"Din punct de vedere contabil, reteaua Tiffany are un bilant care o poate proteja de o perioada prelungita in care cererea este redusa", potrivit lui Bob Drbul, analist pentru sectorul de retail in cadrul diviziei de investitii Barclays Capital.
Pentru a contracara recesiunea, multe lanturi care comercializeaza bijuterii isi blocheaza extinderea si reduc cheltuielile de capital sau de publicitate. De asemenea, magazine precum Harry Winston, Tiffany, Zales si De Beers au concediat, in ansamblu, sute de angajati.  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO