Business Internaţional

Proprietarul Zara deschide cate un magazin in fiecare zi

04.02.2005, 00:00 44


Inditex, cel mai mare retailer din Spania si proprietarul lantului Zara, planuieste dublarea numarului de magazine in urmatorii cinci ani, relateaza Financial Times.


Imperiul de 13 miliarde de euro, care are peste 50.000 de angajati, a deschis un magazin nou in fiecare zi a anului trecut, avand in prezent 2.200 de unitati in peste 56 de tari.


Pentru anul 2004, compania a raportat o crestere a vanzarilor de 23-25%, acestea atingand valoarea de 5,7 miliarde de euro. Pentru Jose Maria Castellano, directorul executiv al grupului Inditex si cel care a proiectat modelul de afaceri "Zara", provocarea mare a fost managerierea cresterii- grupul angajeaza 7.000 de oameni noi in fiecare an, si aprovizionarea magazinelor din toata lumea la fiecare doua saptamani.


Anul trecut, competitia din Asia a scos de pe piata 400 de grupuri spaniole de textile, disponibilizandu-se peste 15.000 de angajati. Dar Castellano nu este ingrijorat de importurile ieftine de textile din Asia, declarand ca nu vede necesitatea unei schimbari a modelului de afaceri care i-a consacrat. Acesta considera ca in cazul in care ar muta unitatile de productie in Asia, timpul de distributie s-ar mari.


Spre deosebire de rivalii de la Gap sau Hennes&Mauritz, care achizitioneaza haine de la peste 1.000 de firme si au nevoie de luni intregi pentru distributie, Zara se mandreste cu un model de afaceri integrat, care presupune ca intregul proces, de la design si productie la vanzare, sa fie realizat in-house.


Peste 50% din produsele Inditex sunt realizate in fabricile proprii din Spania, Portugalia si Maroc. Cu toate acestea, grupul a profitat si de avantajele de cost din Asia, unde produce lenjeria, tricourile si laneturile, adica aproximativ 30% din hainele Zara. Castellano este impresionat de calitatea si capacitatea de productie a Chinei, afirmand ca nu exclude posibilitatea ca in cativa ani sa mute unitatile de productie in China sau Vietnam.


Zara a intrat si pe piata romaneasca in toamna, deschizand primul magazin in sistem franciza in Plaza Romania. Analistii au estimat ca investitia in magazinul de 2.000 de metri patrati s-a ridicat la peste un milion de euro, magazinul reprezentand un punct de atractie pentru al doilea mall din Bucuresti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO