Business Internaţional

Ramasi fara lichiditati din cauza pierderilor, GM si Ford cauta salvarea in conturile statului

Ramasi fara lichiditati din cauza pierderilor, GM si Ford cauta salvarea in conturile statului
09.11.2008, 15:57 14

Lipsa de lichiditati de la General Motors isi face simtita prezenta din ce in ce mai apasator, in conditiile in care producatorul auto american a inregistrat o pierdere de 4,2 miliarde de dolari (3,25 mld. euro) in trimestrul trei, pe fondul scaderii accentuate a vanzarilor, scrie presa internationala.

Rezultatele GM vin dupa un anunt similar al Ford, ceea ce a amplificat speculatiile privind capacitatea de a supravietui in fata crizei a celor doi mari producatori de pe piata americana.
Ford a inregistrat, in trimestrul precedent, pierderi de 2,9 miliarde de dolari (2,25 miliarde de euro) in cadrul operatiunilor diviziei de automotive si a consumat o proportie ridicata din rezervele de capital. In ansamblu, pierderile totale ale grupului s-au ridicat la 129 milioane de dolari (circa 100 de milioane de euro).
Oficialii GM au declarat ca veniturile aferente trimestrului trei au inregistrat o scadere de 13%, pana la 37,9 miliarde de dolari (29,4 miliarde de euro), comparativ cu 43,7 miliarde de dolari in perioada similara a anului trecut.
Rezultatele slabe se datoreaza, in buna masura, reducerii cererii de automobile pe piata nord-americana si cea europeana.
In acelasi timp, reprezentantii GM spun ca producatorul auto a cheltuit, in perioada iulie-septembrie, 6,9 mld. dolari (5,35 mld. euro) din rezervele de lichiditate, reducand nivelul acestora pana la 16,2 mld. dolari.
Pentru ca operatiunile sa se desfasoare in conditii normale in urmatoarele doua luni, compania are nevoie de rezerve de lichiditate in valoare de 11-14 miliarde de dolari , au avertixat reprezentantii General Motors.
Scaderea rapida a rezervelor de lichiditate ale companiei pune producatorul auto in pericolul de a intra in incapacitatea de a-si finanta operatiunile. In aceasta situatie, compania a anuntat ca intentioneaza sa efectueze o operatiune de majorare a capitalului in valoare de 5 mld. dolari.
Totusi, General Motors va intampina dificultati serioase in ceea ce priveste finantarea operatiunilor, in prima parte a anului viitor, in masura in care nu se va inregistra o imbunatatire a conditiilor economice, au recunoscut reprezentantii producatorului.
Rick Wagoner, directorul executiv al GM, a insistat asupra faptului ca va adopta toate masurile posibile pentru a preveni un eventual faliment al producatorului, punand accentul pe efectele declansate de o asemenea miscare.
"Suntem convinsi ca efectele unui eventual faliment al companiei se vor extinde dincolo de operatiunile GM", a declarat Wagoner.
De asemenea, nivelul de lichiditate al Ford a coborat, in trimestrul precedent, cu 7,7 miliarde de dolari (5,97 mld. euro), pana la 18,9 miliarde de dolari .
In toata aceasta perioada, vanzarile de automobile din Statele Unite ale Americii s-au prabusit in conditiile in care increderea consumatorilor a atins minime record, iar inasprirea conditiilor de creditare a impiedicat din ce in ce mai multi americani sa obtina credite.
Rezultatele financiare extrem de slabe au fortat compania sa adopte o serie de masuri de conservare a capitalului, inclusiv disponibilizarea a 10% din personalul activ in cadrul uzinelor sale americane si reducerea capitalului. In perioada similara a anului trecut, compania a inregistrat o pierdere de 380 mil. dolari sau 19 centi pe actiune.
"Industria auto globala se confrunta cu o serie de provocari fara precedent", a declarat Alan Mullaly, directorul executiv al Ford. "Dar suntem absolut convinsi ca avem un plan de dezvoltare suficient de stabil pentru a putea trece peste aceasta perioada dificila", a adaugat el.
In acelasi timp, rezultatele negative au fortat GM sa renunte la negocierile privind fuziunea cu cei de la Chrysler, compania orientandu-se spre rezolvarea problemelor sale interne.
Anuntul nu a fost digerat foarte usor de evolutia actiunilor Chrysler. Totusi, executivii producatorului auto au anuntat ca vor continua sa caute un partener strategic, in conditiile in care principalul obiectiv al companiei este revenirea pe profit. Pentru scurt timp si alianta Renault-Nissan a negociat preluarea Chrysler.
 
Bani de la stat
 
Pe fondul inaspririi conditiilor de pe piata auto, liderii democrati din Congresul american au inceput sa faca presiuni asupra administratiei prezidentiale pentru a extinde programul de finantare a sistemului bancar in valoare de 700 mld. dolari si asupra industriei auto. Aceasta miscare este vazuta de multi analisti ca preludiul adoptarii unui nou pachet de stimulare fiscala, in incercarea de a incuraja cheltuielile consumatorilor - motorul de crestere al intregii economii americane.
Intr-o scrisoare adresata secretarului Trezoreriei, Henry Paulson, congresmenii democrati au subliniat importanta sectorului auto in ceea ce priveste restaurarea increderii investitorilor in piata financiara, dar si in ceea ce priveste stabilitatea intregii economii. In acelasi timp, oficialii democrati au introdus ca o conditie necesara oricarui ajutor acordat producatorilor auto asigurarea unei protectii sporite a contribuabililor, cu banii carora s-ar realiza actiunea de salvare.
Recent, Congresul a aprobat un imprumutut in valoare de 25 mld. dolari acordat producatorilor auto, insa executivii din cadrul industriei au declarat ca banii sunt departe de a fi suficienti. Reprezentantii celor trei mari producatori auto din Detroit - GM, Ford si Chrysler - s-au intalnit saptamana trecuta cu autoritatile americane in incercarea de a-i convinge sa le acorde asistenta suplimentara.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO