Business Internaţional

Renault-Nissan rateaza aliantele cu GM si Ford

06.10.2006, 19:50 15

Nissan si Renault, ambele conduse de Carlos Ghosn, s-ar putea concentra asupra obtinerii unor reduceri de costuri mai semnificative de pe urma actualului lor parteneriat, dupa ce discutiile de includere a General Motors in cadrul acestui parteneriat au esuat, relateaza Bloomberg.
"Cele doua trebuie sa se concentreze asupra valorificarii la maximum a colaborarii lor. Companiile trebuie sa lanseze noi modele pentru a revigora vanzarile", remarca Atsushi Osa din cadrul Sumitomo Mitsui Asset Management din Tokio.
Vanzarile Nissan si Renault s-au diminuat in acest an pe fondul lipsei de noi modele. Cele doua companii au incercat sa incheie o alianta cu General Motors, cel mai mare producator de automobile din lume, in scopul reducerii costurilor de achizitii si dezvoltare.
Discutiile au luat sfarsit dupa ce GM a cerut sa i se plateasca pentru colaborarea cu companiile lui Ghosn. Directorul executiv al GM, Rick Wagoner, a declarat ca parteneriatul cu Renault-Nissan i-ar fi impiedicat compania sa urmareasca si alte colaborari cu producatori de automobile.
Dupa esecul discutiilor cu GM, Renault-Nissan ar putea lua in vizor Ford Motor, al treilea producator de automobile din lume. Ghosn a declarat saptamana trecuta ca doreste un partener nord-american pentru companiile sale. Este putin probabil insa ca Ford sa urmareasca incheierea unei aliante cu Renault si Nissan pentru ca producatorul doreste sa-i acorde noului sau director executiv o sansa de a redresa compania care opereaza in pierdere, au declarat surse familiare cu acest plan, citate de Bloomberg.
Strategia reflecta o schimbare de gandire in cadrul Ford, care pe 1 septembrie l-a angajat pe Alan Mulally din cadrul Boeing in pozitia de CEO, inlocuindu-l pe William Clay Ford Jr. Bill Ford il contactase pe Ghosn in luna iulie cu privire la un posibil parteneriat in cazul esuarii discutiilor cu GM. Ford reprezinta acum singura optiune pentru Ghosn.
"Am spus de la bun inceput ca o extindere a aliantei prin includerea unui partener nord-american este viabila. Credem intr-adevar ca alianta poate include mai mult de doi parteneri", a declarat Ghosn in cadrul unei conferinte de presa saptamana trecuta. El nu a dorit sa discute despre posibilitatea unei aliante cu Ford la acea vreme.
Directorul financiar al Ford, Don Leclair, a declarat ca Ford "a ajuns la concluzia ca pentru moment tot ce isi doreste este sa se concentreze asupra redresarii companiei".
Ford opereaza disponibilizari si inchide fabrici in America de Nord dupa inregistrarea unei pierderi de 1,44 miliarde de dolari in primul semestru al acestuia an.
"Practic vorbind, un nou CEO are nevoie de timp pentru a evalua situatia", a declarat John Casesa, analist in cadrul Casesa Strategic Advisors.
Divizia nord-americana a Ford a inregistrat pierderi in sapte din ultimele opt trimestre, in principal din cauza vanzarilor mai mici de automobile sport-utilitare. Luna trecuta, Ford a estimat ca divizia nu va intra pe profit pana in 2009, cu un an mai tarziu decat data anuntata in luna ianuarie. Ford va reduce numarul locurilor de munca cu 10.000 pe langa cele 40.000 eliminate in primul trimestru al acestui an. Compania face oferte de buyout salariatilor.
In afara de restructurarea diviziei nord-americane, Ford nu a luat alte masuri majore. Compania a decis sa nu renunte la o parte din Ford Motor Credit, care ofera imprumuturi celor care cumpara automobile Ford. Grupul a scos la vanzare divizia producatoare de automobile de lux Aston Martin. Alte doua marci, Jaguar si Land Rover, nu sunt de vanzare "deocamdata", arata vicepresedintele executiv al companiei.
Standard & Poor's si Moody's Investors Services
si-au redus in mai 2005 ratingurile privitoare la datoria Ford pana la nivelul junk. Cele doua agentii de rating au operat o noua reducere a ratingului pe 19 septembrie, la patru zile dupa ce Ford si-a anuntat ultimele masuri de eliminare de locuri de munca in America de Nord.
In timp, totusi, Mulally ar putea reanaliza incheierea unei aliante cu Ghosn, arata analistul Casesa. Renault-Nissan ar putea ajuta Ford sa se dezvolte in Asia si sa comercializeze modelele mici in mod profitabil in Statele Unite, spune el.
"Avand in vedere deteriorarea performantelor financiare ale Ford, nu exista indoiala ca boardul companiei si familia Ford vor fi nevoite sa ia in considerare optiuni care ar putea face ca firma sa-si piarda independenta", declara Casesa.
In cazul Nissan, vanzarile realizate de companie pe piata americana au inregistrat al 11-lea declin in decurs de 12 luni in septembrie, incluzand un declin de 25% in cazul sedanului Altima si o scadere de 12 procente in cazul automobilelor mici Sentra. Ambele modele vor fi inlocuite cu versiuni noi luna viitoare. Compania cu sediul la Tokio si-a redus productia globala in august pentru cea de-a opta luna consecutiva.
Profitul companiei franceze cu sediul in Boulogne-Billancourt a scazut cu 25 de procente in prima jumatate a acestui an, pana la 2,1 miliarde de dolari (1,63 mld. euro). Vanzarile realizate de companie in Europa, piata ce genereaza aproape tot profitul Renault, au fost cu 9,9% mai mici in opt luni pana in august, pana la 929.402 automobile, conform Asociatiei Producatorilor Europeni de Automobile. Vanzarile realizate in Franta au scazut luna trecuta cu 22%, pana la 43.633 automobile.
Vanzarile globale ale Nissan vor scadea pana ce compania va lansa opt noi modele pe plan global in decurs de sase luni incepand cu 1 octombrie, a declarat Ghosn. In februarie, Ghosn, 52 de ani, a anuntat un plan de majorare a profitului operational al companiei Renault pana la 6 procente din venituri in 2009, de la 3,2% anul trecut. Marja operationala pe anul 2006 va scadea pana la 2,5% pe fondul vanzarilor mai slabe.
In cazul Nissan, Ghosn se asteapta ca profitul net obtinut pe intregul an sa avanseze cu 0,9%, pana la 523 miliarde de yeni (4,4 miliarde de dolari) in 12 luni pana in martie 2007, al saptelea an de castiguri record, in timp ce vanzarile ar putea creste cu 7% pana la 10 mii de miliarde de yeni. Actiunile Nissan, care este detinuta in proportie de 44,3% de Renault, au crescut ieri cu 3,5%, pana la 1.369 yeni . Actiunile Renault au crescut cu 1,75 euro, sau 2%, pana la 91 euro.
Ghosn intentioneaza sa majoreze castigurile Renault prin lansarea a 26 de noi modele incepand cu anul viitor.
"Cand analizezi situatia Renault in Europa si a Nissan in Europa sau Japonia, situatia pare destul de sumbra", arata Peter Schmidt, managing director in cadrul Automotive Industry Data, o companie de consultanta din Warwick, Anglia.
"Ghosn vorbeste despre atuurile sale, noile modele, dar descrie de fapt perspective mai solide decat sunt in realitate, ca orice producator de automobile", declara Schmidt.
Pe 28 septembrie, Ghosn a reiterat un "angajament" de a-si atinge tintele de profit anuntate, tinte care includ o marja operationala de 3% pentru Renault in 2007 si o marja de 4,5 procente in anul 2008.
In plus, Ghosn a declarat ca producatorul francez si cel japonez nu au nevoie de un partener pentru a-si mentine profitabilitatea.
"Cele doua companii au strategii foarte clare, am facut angajamente foarte clare, managementul este foarte stabil", a declarat directorul Nissan si Renault in cadrul unui interviu acordat in ziua respectiva. Ghosn a caracterizat discutiile cu General Motors privitoare la includerea acesteia in alianta drept o "oportunitate".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO