Business Internaţional

Restructurarea Ford ar putea costa 23 de miliarde de dolari

16.10.2006, 17:44 15

Costurile de restructurare ale celui de-al doilea mare producator auto american ar putea ajunge la 23 de miliarde de dolari.
Cum Ford Motor incearca o noua restructurare care sa o aduca iarasi pe profit, o problema majora ar putea fi incetinirea ritmului de crestere a veniturilor in aceasta industrie, care a fortat deja compania sa elimine dividendele si ar putea duce la vanzari ale activelor sau alte actiuni similare in viitorul apropiat, scrie The Wall Street Journal Europe.
Ford incepe noul val de restructurari cu costuri considerabile, de 23 de miliarde de dolari (18 mld. euro). Dar costurile sunt mai mici decat cele 25 de miliarde de dolari estimate la inceputul lui 2006 si vor continua sa scada atat anul acesta, cat si anul viitor.
Analistii spun ca pe masura ce producatorul auto incepe sa plateasca pachetele compensatorii si cele pentru pensionare inainte de termen in incercarea de a reduce forta de munca cu peste 44.000 de angajati pana la sfarsitul lui 2008, costurile de readucere a Ford pe linia de plutire cresc tot mai mult. Scopul Ford este sa devina profitabil in America de Nord pana in 2009.
Actiunile Ford, care s-au vandut cu 10 dolari anul trecut, au scazut la 6,19 dolari la sfarsitul lui iulie, dar au oscilat intre opt si noua dolari in ultima luna. Au scazut cu mai mult de un dolar pe 15 septembrie, cand Ford a anuntat cel mai nou plan de restructurare.
Dintre cei 15 analisti care supravegheaza Ford, doar unul a dat actiunilor Ford calificativul de "buy", potrivit Thompson Financial. Ceilalti 14 au dat calificative de "hold", "sell" sau "strong sell".
Costurile de restructurare, combinate cu reducerea productiei vehiculelor mari si cu cresterile continue ale pierderilor trimestriale, vor continua sa micsoreze veniturile Ford, iar vanzarea unor branduri precum Land Rover, Jaguar sau chiar divizia Ford Motor Credit ar putea deveni inevitabile. "Este clar ca Ford va consuma o mare parte din incasarile din 2006 si 2007 in acest proces de restructurare", spune Bruce Clark, vicepresedinte senior la firma de consultanta Moody's Investors Service, care a scazut ratingul de credit al Ford la B3, adica cu sase nivele mai jos decat categoria de investitie.
Ford nu a anuntat pana acum cat va aloca din incasari in 2007 sau 2008 pentru restructurare. Analistul Eric Selle de la J.P. Morgan estimeaza ca Ford va cheltui 6 miliarde de dolari in 2007 pentru restructurare, bani care ar putea proveni din vanzarea Jaguar sau Land Rover. Sells si alti analisti estimeaza o actiune similara si in 2008, ridicand costurile undeva sub 10 miliarde de dolari.
Leclair a recunoscut ca producatorul auto are cheltuieli lunare destul de ridicate, intrucat plateste part-time aproximativ 75.000 de angajati, dar spune ca estimarea cheltuielilor la 10 mld. dolari nu este reala.
Daca incasarile devin o problema, Ford are cateva optiuni pe care pana acum nu le-a luat foarte serios in discutie. Un pas este sa contracteze imprumuturi garantate cu activele existente.
Ford a studiat la sfarsitul anilor '90 posibilitatea de a vinde divizia de stantare, iar persoane familiare cu planurile Ford au spus ca ar putea cerceta acea optiune din nou daca ar putea ajunge la o intelegere cu United Auto Workers.
Alta optiune, spune o persoana care e la curent cu situatia, ar fi sa vanda subsidiarele internationale ale Ford Motor Credit. Compania de credit desfasoara operatiuni in America Latina, Europa si regiunea Asia-Pacific.
J.P. Morgan estimeaza ca un pachet de 51% din Ford Motor Credit ar putea fi evaluat la 6,05 miliarde de dolari.
Intrebat daca Ford Credit se gandeste sa vanda sau sa restructureze activele din afara SUA, Leclair a declarat ca aceasta ar putea fi o solutie viabila.
Selle de la J.P. Morgan, care spune intr-un raport ca Ford are tinte prea optimiste daca spera sa aiba incasari de 20 mld. dolari pana la sfarsitul acestui an, estimeaza ca producatorul auto va primi 3,1 mld. dolari din vanzarea Aston Martin, Jaguar si Land Rover. El se asteapta ca aceste branduri sa fie vandute in urmatoarele 12 luni.
Ford a anuntat ca va vinde Aston Martin, dar a declarat ca nu are nicio intentie sa vanda Jaguar sau Land Rover.
Unul dintre marile costuri pe care Ford le va intampina anul viitor au legatura cu reducerile de personal.
Leclair a declarat ca incasarile Ford sunt reduse si de pierderile operationale, de contributiile la fondurile de pensii ale Ford si de reducerea cu 21% a productiei diviziei nord-americane.
Selle estimeaza ca Ford va cheltui aproximativ 2,4 miliarde de dolari anul acesta si anul viitor pentru compensatiile platite angajatilor.
Purtatorul de cuvant al Ford, Becky Sanch, spune ca producatorul auto nu a estimat inca valoarea la care se vor ridica aceste cheltuieli.
La inceputul lui 2006, Ford a estimat costuri de 3,8 miliarde de dolari pentru inchiderea punctelor de productie din St. Louis si Atlanta plus compensatiile platite angajatilor, dar a spus pe 15 septembrie ca acea suma va fi mult mai mare din cauza cresterii numarului de muncitori part-time si a salariatilor la care au renuntat.
Ford se asteapta sa contribuie cu 1,4 miliarde de dolari la planul de pensii in 2006. Fondul american de pensii al Ford, caare acopera 345.000 de oameni, era la inceputul anului subfinantat cu 2 miliarde de dolari.
Pentru a conserva incasarile, Ford a eliminat dividendele de 5 centi pe actiune incepand cu al patrulea trimestru, o miscare care ar putea face ca producatorul auto sa economiseasca aproximativ 374 de milioane de dolari pe an.
Roni Michaely, profesor la Cornell University, a scris o analiza ce studia 887 de tranzactii ale companiilor care au taiat dividendele in ultimii 25 de ani, spune ca Ford face o miscare riscanta. Analizele sale arata ca actiunile companiilor care fac acest lucru scad cu 11% in urmatoarele 12 luni si cu 15% in urmatorii trei ani, in mare parte din cauza anumitor fonduri si anumitor manageri care nu vor pastra actiunile care nu platesc dividende.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO