Business Internaţional

Reunificarea Hilton este intampinata cu rezerve

09.11.2005, 13:27 10

Prin unirea activelor Hilton s-ar consolida brandul, dar investitorii sunt inca sceptici. Achizitia Hilton Group de catre Hilton Hotels ar putea consolida brandul prin eliminarea confuziei cauzate de folosirea unor nume similare pentru operatiunile grupului din Statele Unite si pentru cele internationale, care au fost despartite cu peste 40 de ani in urma, scrie The Wall Street Journal.

Reunificarea ar da hotelurilor Hilton sansa de a concura cu rivalii lor directi, care s-au extins agresiv la nivel international in ultimii ani. Marriott International, Starwood Hotels & Resorts Worldwide si Global Hyatt au facut incercari agresive de cucerire a pietei din China si din alte parti ale Asiei, precum si din America Latina.

Dar unii investitori si analisti nu sunt patrunsi de posibila reunire, ceea ce a dus la o depreciere de 12 procente a actiunilor Hilton Hotel in zilele care au urmat anuntului demararii discutiilor de fuziune.

Pretul actiunilor a scazut cu 45 de centi la 19,36 dolari la New York Stock Exchange, cu putin peste minimul de 52 de saptamani atins saptamana trecuta. Scaderea a venit dupa ce compania anuntase o majorare de 46% a profitului din trimestrul al treilea fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Totusi, grupul a redus estimarile pentru intreg anul catre valoarea minima a previziunilor initiale.

Criticii sunt ingrijorati ca Hilton Hotels vor sfarsi prin a plati un pret mult prea mare pentru proprietatile internationale. In plus, ei nu sunt multumiti de aparenta disponibilitate a grupului de a renunta la strategia de vanzare a activelor, de reducere a datoriilor si de rascumparare a actiunilor proprii.

In schimb, Hilton Hotels se va incarca cu noi datorii pentru a plati pentru o tranzactie evaluata la 6,3 miliarde de dolari (5,18 miliarde de euro).

Hilton Hotels, cu sediul in Beverly Hills si Hilton Group cu sediul la Londra au refuzat sa comenteze pe baza pretului sau altor aspecte pe care le implica afacerea.

O sursa apropiata companiilor a declarat ca tranzactia se afla in pregatire de cateva luni si ca grupurile se straduiesc sa rezolve probleme complexe legate de impozite. Aceeasi persoana spune ca discutiile au fost oprite de cel putin doua ori, dar se pare ca vor demara din nou, desi este inca nesigura data la care se va finaliza tranzactia.

Acum ca discutiile au fost facute publice, noi ofertanti ar putea intra in joc, ceea ce ar putea duce la o crestere a pretului.

"Investitorii se tem de faptul ca Hilton Group va da hotelurile celui mai mare ofertant, care este foarte posibil sa fie un grup format din cumparatori privati, asigurandu-se ca in cazul in care Hilton Hotels va fi castigatorul, va plati un suprapret", spune Harry Curtis, analist la J. P. Morgan.

Compania americana si-a petrecut mare parte a acestui an finantand rascumpararea de actiuni si reducand datoriile. Pana pe 30 iunie, compania a cheltuit 271 de milioane de dolari (223 de milioane de euro) pentru rascumpararea a 12,3 milioane de actiuni, adica 3% din totalul actiunilor emise.

"Tot anul, Hilton Hotels a urmat o strategie de vanzare de active, folosind banii obtinuti astfel pentru rascumpararea actiunilor si pentru transformarea companiei intr-un grup fara datorii", spune Robert LaFleur, analist la Susquehanna International Group din New York.

El a scazut ratingul actiunilor la "neutral" dupa ce s-a aflat de discutiile de fuziune, spunand ca tranzactia nu este in interesul investitorilor. Susquehanna nu are nici o relatie de afaceri cu cele doua grupuri implicate in tranzactie.

Activele includ in jur de 400 de hoteluri internationale operate de Hilton Group sub brandurile Hilton si Scandic. Propunerea de achizitie a unui lant atat de mare se opune oarecum tendintei de pe piata. Marile grupuri hoteliere renunta la proprietati, mentinand contracte de management sau franciza care genereaza castiguri.

Ambele entitati Hilton si-au vandut din activele hoteliere. Hilton Group a vandut in iulie 18 hoteluri in Irlanda si Marea Britanie. In august, Hilton Hotels a vandut Palmer House Hotel concernului imobiliar Thor Equities LLC pentru 230 de milioane de dolari (190 de milioane de euro). In perioada mai-iulie, Hilton Hotels a vandut 11 proprietati pentru care a obtinut 416 milioane de dolari (342 de milioane de euro).

In acelasi timp, compania a declarat ca a planificat vanzarea a inca opt hoteluri pana la sfarsitul anului.

Cele doua grupuri Hilton s-au apropiat din ce in ce mai mult in ultimii zece ani. In 1997 au semnat o intelegere pentru combinarea vanzarilor si a eforturilor de marketing, pentru a centraliza sistemul de rezervari si pentru integrarea programelor de loialitate. In anul 2000, acestea au hotarat sa opereze impreuna brandul de hoteluri de lux Conrad. De atunci, cel putin doua incercari de reunire au esuat. In iunie, Stephen Bollenbach, directorul executiv si copresedintele Hilton Hotels, a declarat ca nu se va realiza o tranzactie intre cele doua grupuri pana la retragerea sa din decembrie 2007.

Chiar si criticii reunirii admit ca aceasta ar putea aduce beneficii pe termen lung. Astfel, se va remedia confuzia dintre brandurile americane si internationale, care este rezultatul unei decizii luate in 1964, prin care se hotara ca grupul american sa vanda activele internationale catre Hilton Group, care atunci se numea Ladbrokes Group.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO