Business Internaţional

Revolutia manageriala din Ucraina

20.06.2007, 16:28 37

Tendinta de a adopta un stil de educatie occidental in domeniul afacerilor a inceput sa se manifeste cu aproape doua decenii in urma in Ucraina, scrie Financial Times.
Totusi, in timp ce la inceput aceasta era determinata de companii straine, in prezent companiile locale sunt cele care resimt aceasta necesitate. Ceea ce doresc acestea este un sistem educational modern in domeniul afacerilor, spune Mariana Lozynska, marketing director in cadrul International Management Institute, MIM-Kiev, cea mai veche scoala de business din Ucraina.
"Astazi, un numar in crestere de companii locale sunt convinse ca managerii inalt calificati reprezinta cea mai importanta si valoroasa resursa pentru companie", spune Lozynska. Alexander Mertens, presedinte al International Institute of Business, o scoala rivala din Kiev, este de aceeasi parere. "Chiar si cele mai mari si in mod traditional cele mai conservatoare companii ucrainene de stat au inceput sa recunoasca importanta educarii permanente a top si middle managerilor", spune acesta.
Mertens spune ca aceasta tendinta este sustinuta atat de cresterea economica neintrerupta, care a sporit veniturile ramase pentru cheltuieli si economisire dupa plata impozitelor cu 20-25% in ultimii ani, cat si de competitia din ce in ce mai stransa pe toate segmentele domeniului de afaceri.
Impactul asupra numarului de manageri care se inscriu in programe de pregatire profesionala este spectaculos. Astfel, numarul celor care s-au inscris in programul MBA al IIB a crescut pana la 24 de la 14 studenti in anul inaugural 2005. "Poate ca cifrele nu sunt impresionante comparativ cu cele inregistrate de scolile occidentale, insa acestea indica potentialul de crestere accelerata al acestui sector", spune Mertens.
Iuri Zastavny, director al grupului Syngenta de agribusiness, spune ca prea multi manageri din era post-sovietica evita inca sa-si asume responsabilitatea, apeland prea adesea la directorul de departament.
Syngenta si-a creat programe in-house de pregatire a managerilor impreuna cu Kiev Mohyla Business School. Zastavny considera ca acestea sunt mai eficiente in cazul Syngenta.
Avand in vedere cresterea inregistrata de KMBS din punctul de vedere al cererii, optiunea in-house este agreata de multi. In timp ce anul trecut s-au inscris cu 30% mai multi studenti in cadrul scolii de business comparativ cu 2005, numarul programelor pe termen lung dezvoltate in-house a crescut de patru ori, de la 2 in 2005 la 8 anul trecut, spune Svetlana Chernyshova, director in cadrul companiei.
Adesea in cadrul acestui gen de parteneriate, top managerii companiei nu joaca un rol important numai in crearea programelor, acestia participand in acelasi timp in cadrul acestora.
Aceasta piata aflata in plina dezvoltare in Ucraina nu a trecut neobservata pe plan international.
Stephen Adamson, director in cadrul departamentului de inscrieri al Instituto de Empresa Business School din Madrid, a participat la doua targuri de programe MBA in Kiev organizate in decurs de 14 luni si a observat schimbari notabile in acest timp. Adamson considera insa ca Ucraina detine o piata solida pentru propriile scoli de business pe termen mediu-lung.
Costul participarii la un program MBA in cadrul scolilor occidentale este relativ ridicat, iar studentii se tem sa paraseasca sectorul de business in rapida schimbare al Ucrainei timp de un an sau mai mult pentru a studia peste hotare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO