Business Internaţional

Rezolvarea crizei de la Airbus, primul test pentru Sarkozy

14.05.2007, 14:09 15

Pentru cei care vor sa isi faca o imagine despre cum va conduce economia Frantei noul presedinte, Nicolas Sarkozy, unul dintre testele de forta va fi tinut la baza de avioane Airbus, mandrul, dar suferindul producator european de avioane.
Lansarea amanata a modelului A380 inca isi face resimitite efectele costisitoare, in timp ce compania isi face planuri care ar putea rezulta in disponibilizari masive si in vanzarea fabricilor. Tensiunile de la Airbus agraveaza situatia politica dintre reprezentantii francezi ai companiei si finantatorii germani, scrie International Herald Tribune.
Modul in care Sarkozy va naviga prin aceste oceane tulburi ar putea oferi detalii despre caracterul sau si despre cum vede el rezolvarea problemelor economice ale Frantei. Va fi Sarkozy un reformist sau un nationalist economic hotarat sa ridice patrimoniul industrial al Frantei? Luand in considerare experienta sa si imperativele politicii franceze, expertii sunt de parere ca Sarkozy va fi "putin din amandoua". Dupa estimarile acestora, Sarkozy va da mana libera companiei Airbus pentru reducerea costurilor, incercand sa consolideze influenta francezilor asupra companiei.
Sarkozy a sprijinit deja o serie de schimbari in structura actionariatului European Aeronautic Defence and Space (EADS), bine calibrata, dar indeajuns de greoaie, care domina compania care detine Airbus.
Acest lucru ar putea duce la cresterea tensiunilor cu Germania, care a criticat intotdeauna atitudinea francezilor de proprietari asupra Airbus. Sarkozy s-a angajat sa coopereze cu cancelarul german, Angela Merkel, in timp ce reprezentantul german a raspuns cu amabilitate propunerii.
Cu toate acestea, Louis Gallois, directorul executiv francez de la Airbus, a declarat cu scepticism intr-o conferinta ca "faptul ca o saruta pe obraz pe Angela Merkel de fiecare data cand se intalnesc nu inseamna nimic."
Pentru Gallois, executiv cu legaturi in Partidul Socialist, alegerea lui Sarkozy in functia de presedinte aduce inca un element de risc in ceea ce poate fi considerata cea mai grea incercare de a redresa o afacere din industria europeana.
Economistii au incercat cu greu sa isi imagineze cum va fi presedintia lui Sarkozy, pe de o parte din cauza mesajului sau combinat: Sarkozy vrea sa elimine o parte din ceea ce au fost stalpii economiei directionate de stat, cum ar fi saptamana de munca de 35 de ore, iar pe restul, cum ar fi marile companii nationale, sa ii consolideze.
La intrebarea cum va rezolva situtia de la Airbus, Sarkozy a fost mai prudent in timpul campaniei electorale, spre deosebire de rivalul sau socialist, Segolene Royal.
El nu a cerut oprirea planurilor de reducere a costurilor, in timp ce Royal a facut-o.
Acest lucru da speranta unor analisti economici sa creada ca Sarkozy nu va interveni in punerea in aplicare a planului de redresare a companiei Airbus, supranumit si Power8.
Reducerile de angajati de la Airbus i-ar putea da sansa lui Sarkozy sa isi duca la indeplinire promisiunile din campania electorala legate de imbunatatirea serviciilor de plasare a fortei de munca si o asistenta mai generoasa a somerilor.
"Situatia de la Airbus ar putea deveni in curand un test al planurilor sale de a flexibiliza piata muncii. Ar putea fi o buna ocazie de a demonstra sindicatelor ca nu are rost sa te opui unui plan de afaceri care are logica", spune Nicolas Sobczak, economist la Goldman Sachs din Paris.
Pentru ca acest lucru sa se intample este nevoie de mult nerv politic. Muncitorii din fabricile Airbus au apelat deja la greve pentru a protesta impotriva planurilor, care au in vedere disponibilizarea a peste 10.000 de muncitori, din care 4.300 doar in Franta.
Sarkozy s-a intalnit cu liderii sindicali in timpul campaniei electorale si a promis "ca nu va dezamagi compania Airbus". In calitate de ministru al finantelor, Sarkozy a participat la rezolvarea situatiei precare a gigantului industrial Alstom, masura care a contribuit prea putin la trecutul sau reformist.
Cu toate acestea, au aparut semnale ca Franta incearca sa diminueze efectul pe care l-ar avea reducerile de salariati de la Airbus. Statul francez, care detine 15 procente din EADS, si 7,5 procente din Lagardere Group, a decis sa renunte la dividentele pe care le avea de primit de la EADS.
Gallois a declarat ca statul francez avea de gand sa returneze o parte sau chiar intreaga suma de bani, mai exact 30 de milioane de euro, muncitorilor francezi de la Airbus pentru a compensa pierderea bonusurilor.
Airbus va prezenta detalii din planul sau de reorganizare cel mai devreme in iunie, si mai apoi va initia negocierile cu sindicatele in legatura cu disponibilizarile. Va urma o perioada destul de dificila, sunt de parere analistii, avand in vedere ca tensiunile muncitoresti de la Airbus ar putea spulbera tihna lui Sarkozy instalat recent in Palatul Elysee.
Renegocierea structurii actionariatului de la Airbus si EADS pentru un sistem de conducere cu doua centre este de asemenea incarcata de riscuri. Franta si Germania controleaza in prezent cate 22,5 de procente din actiunile EADS. Germania isi exercita dreptul de vot prin intermediul companiei DaimlerChrysler si al unui consortiu de investitori publici si privati.
Cele doua state alterneaza la conducerea EADS prin intermediul unei structuri bicentrale pe care niciunul dintre ele nu o agreeaza. In afara de conducera Airbus, Gallois este co-director executiv al EADS, post pe care il imparte cu Thomas Enders din Germania.
Sarkozy a sugerat aducerea de noi actionari la EADS, in cazul in care Lagardere si DaimlerChrysler vor scoate la vanzare actiuni.
Daca initial Sarkozy a declarat ca ar fi mai bine ca managementul Airbus sa fie lasat sa rezolve singur situatia, ulterior, a emis posibilitatea ca statul sa aiba un rol mai mare in redresarea companiei.
"In ciuda atitudinii sale pro-americane, Sarkozy inca considera ca Airbus este francez, si, deci, trebuie protejat, la fel cum Danone a jucat un rol strategic in industria iaurturilor", spune McVitie, facand referire la marca de lactate care a ridicat tensiuni cand a devenit tinta unei posibile preluari din partea PepsiCo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO