Business Internaţional

SABMiller achizitioneaza beraria columbiana Bavaria

20.07.2005, 19:28 10

SABMiller, al treilea producator de bere din lume, a oferit familiei Santo Domingo 3,5 miliarde de dolari (2,9 miliarde de euro) in actiuni pentru a prelua controlul companiei Grupo Empresarial Bavaria, al doilea producator de bere al Americii de Sud, au declarat mai multi apropiati ai negocierilor, citati de Bloomberg.

Compania cu sediul in Londra, proprietara marcilor Miller Lite si Pilsner Urquell, planuieste sa ofere alte 2,1 milioane de dolari (1,74 milioane de euro), in lichiditati, actionarilor minoritari ai diviziilor Bavaria din Columbia si Peru, conform unui comunicat de presa emis ieri de SABMiller.

Englezii fac primele incercari de a patrunde pe piata Americii Latine la aproape un an dupa ce belgienii de la InBev au realizat o tranzactie in valoare de 11,2 miliarde de dolari (9,3 miliarde de euro), in urma careia au preluat compania AmBev, principalul producator de bere din regiune. Berariile europene incearca sa achizitioneze concurenti importanti de pe pietele in curs de dezvoltare pentru a contracara reducerea cheltuielilor de consum din tarile UE si preferinta pentru vodca, wiskey si vin pe care o manifesta americanii.

"America Latina este o piata mult mai profitabila pentru companiile producatoare de bere decat Statele Unite sau Europa, care sunt relativ saturate si au o evolutie asemanatoare cu produsul intern brut", a spus Tufic Salem, analist in cadrul diviziei din Mexico City a bancii Credite Suisse First Boston.

Achizitia este a doua ca valoare din istoria SABMiller, dupa tranzactia din 2002 in urma careia a cumparat compania Miller Brewing din Milwaukee in schimbul sumei de 5,6 miliarde de dolari (4,6 miliarde de euro).

SABMiller a fost fondata in 1895 in Johannesburg, iar din 1999 actiunile companiei sunt listate pe platforma bursei din Londra. Cunoscuta sub numele South African Breweries inainte de fuziunea cu Miller, compania continua sa domine piata de bere din Africa de Sud, de unde isi obtine aproape jumatate din profit.

Daca va reusi sa achizitioneze beraria Bavaria, SABMiller va castiga o companie ce detine 12,5% din piata de bere a Americii Latine si domina pietele din Columbia, Peru, Ecuador si Panama, conform unui studiu publicat in ianuarie de ING Group.

Dupa ce anul trecut au realizat cea mai mare crestere economica din ultimii 25 de ani, America Latina si Caribele vor avea o expansiune de 4,4% in 2005, previziunile fiind realizate de Organizatia Natiunilor Unite.

In contrast, economiile celor 12 tari din zona euro au crescut cu numai 0,3% in cel de-al doilea trimestru, conform datelor furnizate de Comisia Europeana. Salem estimeaza ca piata berii din America Centrala si de Sud beneficiaza de o crestere aproape dubla fata de economia regiunii.

"America de Sud este o zona cheie de crestere, iar Bavaria a ramas singura posibilitate importanta de achizitie din zona", a scris, intr-un raport publicat la inceputul lunii, Grant Swanepoel, analist in cadrul companiei Bernard Jacobs Mellet din Johannesburg.

Cei mai importanti producatori de bere, printre care InBev, Heineken, Carlsberg sau Anheuser-Busch, au cheltuit aproximativ 67 miliarde de dolari (55,5 miliarde de euro) pentru finalizarea a peste 400 de achizitii in ultimii cinci ani. Ieri, InBev a cumparat producatorul rus de bere premium Tinkoff, oferind 201,6 milioane de dolari (167 milioane de euro). Heineken, beraria cu sediul in Amsterdam, a anuntat saptamana trecuta ca va face o oferta pentru achizitionarea companiei Baikal Berr din Siberia.

In timp ce InBev, SABMiller si Heineken au cumparat tot ce au putut din China, piata cu cea mai mare crestere din lume, Swanepoel crede ca America Latina este mai profitabila. Companiile realizeaza un profit de peste 15 dolari (12,4 euro) prin vanzarea unui hectolitru de bere in America de Sud, in timp ce in China, pentru aceeasi cantitate se obtine un castig de numai 2 dolari (1,66 euro).

InBev a anuntat, saptamana trecuta, ca vanzarile de bere au accelerat in al doilea trimestru in principal datorita evolutiei pietei Americii Latine, unde s-a inregistrat o crestere de 14% in comparatie cu numai 2,9% crestere a vanzarilor in tarile din Europa de Vest. Vanzarile realizate de Bavaria in primul trimestru au crescut cu 7,2% in Columbia, 8,8% in Peru, 5,5% in Ecuador si cu 1,2% in Panama. stelian.vezentan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO