Business Internaţional

Saracia din Bulgaria este o mina de aur pentru marii retaileri

22.04.2010, 00:00 122

Bulgaria, cel mai sarac membru al Uniunii Europene, spera sa isirevina din recesiune cu ajutorul sectorului de retail. Mai multigiganti din aceasta industrie, printre care Carrefour, Lidl dinGermania si Mercator Poslovni Sistem din Slovenia vor sa compensezeevolutia slaba a vanzarilor pe pietele de origine prin extindereaoperatiunilor in Bulgaria, scrie Bloomberg.

Tara, care a ramas codasa intre statele fost comuniste in ceeace priveste imbunatatirea standardelor de viata, ofera perspectivemai bune de crestere comparativ cu vecinii sai, ale caror piete maibine dezvoltate devin saturate pe segmentul de retail. Aici,investitorii se bucura de asemenea de costuri mai mici si pot oferisalarii inferioare celor oferite pe alte piete, potriviteconomistilor si executivilor din industrie.

"Ne bazam pe asta", afirma Laurent Bendavid, director executivpe Bulgaria la Carrefour. "Bulgaria are potential de cresterepentru retailerii de talie europeana."

La doua decenii dupa caderea comunismului, salariul mediu instatul ce numara 7,5 mil. persoane era in septembrie 2009 de 411dolari (300 de euro), in timp ce in Romania in aceeasi lunacastigul salarial brut era de 1.860 de lei (448 de euro).

In Cehia si Polonia insa, state care au iesit de sub umbrelacomunista cam in aceeasi perioada cu Bulgaria, dar care au aderatla Uniunea Europeana in 2004, cu trei ani inaintea statuluibalcanic, salariile depasesc 1.100 de dolari (814 euro).

Produsul Intern Brut per capita in Bulgaria a fost de 4.454 deeuro anul trecut, comparativ cu 12.852 de euro in Cehia si 8.131 deeuro in Polonia sau 5.390 de euro in Romania.

Economia statului este asteptata sa creasca cu aproximativ 1% in2010, dupa ce in 2009 s-a contractat cu 5,1%, potrivit uneideclaratii recente a ministrului de finante Simeon Djankov. PIB-ulBulgariei va avansa insa mai rapid decat cel al Ungariei si alSloveniei, care ar putea creste in 2010 cu 0,2% si respectiv 0,6%,insa mai lent decat cel al Cehiei, care va avansa cu 1,3%.

"In pofida crizei, la Sofia lucrurile merg bine", a spuspremierul bulgar, in timp ce taia panglica unui nou centrucomercial The Mall. "Sper ca economia statului se va stabiliza, iaroamenii vor putea sa cumpere mai mult."

Carrefour este unul dintre jucatorii care isi face o nouaintrare in forta in Europa de Est, construind o noua locatie peautostrada cu sase benzi care leaga Sofia de coasta MariiNegre.

La cinci ani dupa ce a abandonat pietele din Cehia si Slovaciadominate de rivali precum supermarketurile Tesco si Albert,Carrefour a deschis primul sau magazin din Sofia in centrulcomercial The Mall, cel mai mare din tara. Compania cu sediul laParis si totodata cel mai mare retailer al Europei doreste sa aiba12 outleturi in Bulgaria pana in 2013. El nu este de altfelsingurul jucator cu planuri de aceasta natura.

"Sunt optimist in ceea ce priveste piata de retail dinBulgaria", a spus Alex Papageorgiou, directorul executiv aldezvoltatorului imobiliar Assos Capital cu sediul la Atena, unuldintre investitorii in The Mall. "Incepand de jos, nu exista decato singura directie, si asta este in sus."

Bulgaria a atras in 2008 investitii straine record in valoare de6,7 mld. euro, la doar un an de la aderarea la UE. In anul urmator,criza financiara a redus volumul investitiilor la mai putin dejumatate. In 2010, acestea ar putea ajunge la 3 mld. euro.

Piata din Romania, controlata de straini

Anii de varf a dezvoltarii lanturilor internationale de retailin Romania au fost 2005-2008, perioada in care au fost finalizateinvestitii de circa doua miliarde de euro in deschideri dehipermarketuri, supermarketuri si magazine de bricolaj.

Cei mai mari jucatori din comertul local sunt in prezentgrupurile Metro, Rewe, LIDL & Schwarz si Carrefour, fiecaredintre acestia avand rulaje anuale de peste un mld. euro. Impreuna,lanturile internationale detin circa 40% din comertul cu bunuri delarg consum, pe piata locala fiind operationale aproape 100 dehipermarketuri, 150 de supermarketuri, 42 de magazine cash &carry si peste 300 de magazine discounter in acest moment.

Omul de afaceri Ion Tiriac este cel care i-a convins pe germaniide la Metro sa deschida primul magazin de format modern din Romaniain anul 1996. Mihaela Popescu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO